همشهری آنلاین: با اضافه شدن موشک صیاد۲ به جمع موشک‌های پدافندی ایران، چرخه سامانه‌ها و موشک‌های پدافندی کشور تکمیل شد؛ چرا که صیاد۲ یک موشک پدافندی بردبلند است.

موشک

سامانه موشکی صیاد ۲:

موشک پدافندی صیاد۲، فروردین ماه ۱۳۹۰ به همت متخصصان دفاعی کشور تولید و با موفقیت آزمایش شد. این سامانه علاوه بر توان مقابله با جنگ الکترونیک، توانایی درگیری با سامانه‌های دارای سطح مقطع راداری کم را نیز دارد.

موشک صیاد۲

این موشک قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند.

قابلیت بالای ضد جنگ الکترونیک و ردیابی خودکار و مستقل را از دیگر ویژگی‌های این موشک پدافندی است. موشک صیاد۲ نسبت به نوع قبلی از دقت، برد و قدرت تخریب بیشتری برخوردار است و می‌تواند توان پدافندی کشور را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد.

موشک صیاد ۱

موشک صیاد ۱ نیز همچون صیاد۲، یک موشک پدافندی است که از هدایت مادون قرمز، توانایی مانور ۱۲ جی و برد ۶۰ کیلومتری برخوردار است.

موشک صیاد۱ ۱۰.۸۴ متر طول و ۲۳۲۰ کیلوگرم وزن دارد که ۱۹۵ کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی است. سرعت این موشک ۱۲۰۰ متر بر ثانیه اعلام شده که این سرعت در میان سرعت موشک‌ها، سرعت خوبی ارزیابی می‌شود.

صیاد ۱

صیاد ۱ نمونه دیگری دیگر با نام "صیاد-۱-آ" نیز دارد که از هدایت آشیانه یاب فروسرخ برخوردار بوده و برد آن نیز همچون صیاد۱، بالغ بر ۶۰ کیلومتر است.

رعد ایرانی

این سامانه، یکی از جدیدترین سامانه‌های دفاع هوایی کشور است؛ برد این سامانه ۵۰ کیلومتر اعلام شده و می‌تواند اهداف را در ارتفاع ۷۰ هراز پایی مورد اصابت قرار داده و منهدم کند.

این سامانه، در رژه ۳۱ شهریورماه سال گذشته برای نخستین بار رونمایی شد. این سامانه موشکی در اختیار نیروی هوافضای سپاه است و سردار حاجی‌زاده فرمانده این نیرو درباره این موشک، گفته است: این موشک‌ها مخصوص مقابله با هواپیماهای آمریکایی تهیه شده است.

سامانه موشکی رعد با موشک‌های طائر

پرتابگرد این سامانه روی یک خودرو سوار است و می‌تواند ۳ موشک را به طور همزمان پرتاب کند. "رعد" مجهز به موشک‌های طائر است.

اس ۲۰۰

سامانه اس ۲۰۰ دارای یک پیشران اصلی و پیشران کمکی سوخت جامد است. سرجنگی ۲۱۵ کیلوگرمی این موشک از نوع انفجاری-ترکشی بوده و دارای ۱۶۰۰۰ ترکش ۲ گرمی ویا ۲۱۰۰۰ ترکش ۳.۵ گرمی است. شعاع تخریبی این موشک، بیش از ۲۰متر تخمین زده شده است.

اس ۲۰۰

این سامانه موشکی در بخش های پردازش، فرستنده، گیرنده، جنگ الکترونیک و تحرک پذیری بهینه‌سازی شده است. تعویض تمامی اجزای آنالوگ آن با تجهیزات دیجیتال نیز از جمله دیگر اقدامات صنایع دفاعی ایران در زمینه بهینه‌سازی این سامانه است.

توانایی تحمل شرایط جنگ الکترونیک و همچنین اضافه شدن سامانه‌هایی چون اخلالگر پرقدرت که نه تنها فعالیت هواپیماهای دشمن را مختل کرده، بلکه محل خود آن نیز به سختی قابل شناسایی است، این سامانه را به یکی از سامانه‌های مهم پدافندی ایران تبدیل کرده است.

این سامانه هم‌اکنون توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) بکارگیری می‌شود.

سامانه موشکی مرصاد و موشک‌های شاهین و شلمچه

مرصاد یک سامانه پدافند هوایی میانبرد و ارتفاع متوسط است که سال ۹۰ به صورت عملیاتی در اختیار یگان‌های پدافندی مستقر در نقاط مختلف کشور، قرار گرفت. این سامانه که به گفته مسئولان با بهره گیری از تجارب عملیاتی ۸ سال دفاع مقدس و کاربری سامانه بسیار موفق هاوک ساخته شده، در مرحله تولید انبوه قرار داشته و با آماده شدن آتشبارها پس از آزمایشات به یگان‌های عملیاتی تحویل داده می‌شود.

سامانه موشکی مرصاد

در این سامانه، رادار جستجو و کشف هدف «کاوش» اهداف را شناسایی می‌کند؛ با شناسایی اهداف، این اهداف دسته‌بندی و ارزیابی شده و اطلاعات به واحد فرماندهی و کنترل ارسال می‌شود. رادار جستجوگر ارتفاع پست «جویا» نیز برای کمک به کشف و ردگیری اهدافی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند نیز ایفای نقش می‌کند.

سامانه موشکی مرصاد

با کمک این رادار، مرصاد توانایی انهدام اهداف پروازی در ارتفاع پایین را نیز به دست آورده است که نهایتاً با تشخیص مرکز "کنترل‌ آتش" سامانه، وظیفه ردگیری و قفل روی اهدافی که خطرناک تشخیص داده می‌شوند، به رادار ردگیر «هادی» سپرده شده و این رادار که سامانه‌های الکترواپتیکی نیز با آن همراه و هماهنگ شده‌اند، کار تأمین اطلاعات لازم برای هدایت موشک به سمت هدف تا لحظه اصابت را انجام می‌دهد.

این سامانه با شلیک موفقیت‌آمیز موشک "شاهین و شلمچه" در رزمایش سال‌های ۹۰ و ۹۱ پدافند هوایی به بهره‌برداری رسید.

شاهین

موشک شاهین از موشک‌های مورد استفاده در سامانه موشکی مرصاد است. افزایش توان تحرک سامانه هاوک و دیجیتالی‌شدن سامانه‌های آن، از ویژگی‌های این موشک است.

موشک شاهین

بکارگیری سامانه های تماماً دیجیتال و سامانه راداری جدید در موشک، شاهین را از نظر کارایی برتر از هاوک کرده است. اطمینان پذیری و عمر نگهداری بالاتر، مقاومت بیشتر در برابر جنگ الکترونیک و اضافه شدن الگوریتم‌های هوشمند در شناسایی و دسته‌بندی اهداف، شاهین را بسیار کشنده‌تر از هاوک کرده است.

موشک شلمچه

این موشک برد متوسط، قابلیت استفاده در برد کوتاه را نیز دارد و دارای سرعتی حدود سه ماخ سرعت است. از جمله ویژگی‌های این موشک، قدرت درگیری موثر با هدف، مقاوم در برابر جنگ الکترونیک دشمن، مجهزبودن به فناوری روز جهان از ویژگی‌های موشک شلمچه است.

برد این موشک حدود ۴۰ کیلومتر اعلام شده و در رزمایش مدافعان آسمان ولایت۵ با اصابت به یک پهپاد متجاوز، با موفقیت آزمایش شد.

سامانه موشکی قادر

سامانه موشکی قادر یک سامانه پدافند هوایی با برد متوسط است که در جریان رزمایش مدافعان آسمان ولایت۴ در آبان ۱۳۹۱ رونمایی شد.

شلیک موشک‌ها بدون پیاده‌سازی و استقرار لانچرها، توسط این سامانه انجام می‌شود و این سامانه می‌تواند در کمتر از ۳۰ دقیقه مستقر و آماده شلیک شود.

سامانه موشکی «یا زهرا (س)»

اولین محصول پروژه «یا زهرا» در تابستان سال ۱۳۷۷ در یک نمایشگاه دستاوردهای دفاعی به نمایش گذاشته شد که شامل موشک و کپسول حمل و پرتاب آن بود و پس از آن در نمایشگاه‌های متعددی، موشک این سامانه با نام «شهاب ثاقب» رونمایی شد.

این سامانه موشکی پدافندی، قابلیت شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند انواع هواپیما، بالگرد و پهپاد را در برد کوتاه دارد. سامانه متحرک پدافند هوایی یا زهرا(س) قابلیت اتصال به شبکه پدافندی کشور را دارد و قادر است در هر موقعیتی استقرار یافته و به طور موثری ماموریت خود را انجام دهد.

قابلیت درگیری با چند هدف و انهدام آنها به طور همزمان، سرعت عمل بالا و ردیابی کاملا خودکار از دیگر ویژگی‌های این سامانه پدافندی است.

سامانه موشکی یازهرا(س)

"یا زهرا ۳" سامانه‌ای کاملا بومی است که نیاز دفاعی آن توسط قرارگاه پدافند هوایی به صنعت هوایی کشور مطرح شده است و از مزایای این سامانه راکتی می‌توان به متحرک و تاکتیکی بودن آن اشاره کرد؛ از دیگر مشخصات بارز این سامانه، استقرار آن در شرایط آب و هوایی مختلف است.

از مزیت های خوب این سامانه موشکی نیز متحرک و تاکتیکی بودن آن است. از دیگر مشخصات بارز سامانه موشکی "یا زهرا" استقرار آن در شرایط آب و هوایی مختلف است.

سامانه موشکی حرز نهم

این سامانه موشکی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در سال جاری رونمایی شد. این سامانه به صورت غیرفعال یا «پسیو» عمل می‌کند و سامانه‌ای برد کوتاه است.

این سامانه توانایی انهدام همه اهداف هوایی در برد ۱۰ کیلومتری و ارتفاع ۵ کیلومتری را دارد. سردار احمدی وحیدی وزیر سابق دفاع، حرز نهم را "یک محصول پیچیده و ارزنده" دانسته بود.

«حرز نهم»

یکی دیگر از ویژگی‌های حرز نهم، این است که این سامانه موشکی می­‌تواند هواپیماها و موشک­‌های کروز دشمن را که قابلیت شیرجه برروی اهداف حساس و حیاتی را دارند، را نابود کند.

سامانه‌هایی که با ارسال امواج و استفاده از بازتابش آنها اقدام به رهگیری اهداف پرنده می‌کنند از نوع اکتیو یا فعال به شمار می‌روند اما سامانه هایی که تنها با استفاده از امواج ساطع شده از اهداف پروازی به ردیابی آنها می‌پردازند، پسیو محسوب می‌شوند و سامانه موشکی حرز نهم یک سامانه پسیو است.

کد خبر 238166
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز