گروه ادب و هنر: پنجمین دوره طرح «نذر کتاب»، با هدف هدیه کتاب به عزاداران حسینی و علاقه‌مندان ادبیات عاشورایی، امسال نیز با همکاری ۱۵ناشر و خیرین حوزه کتاب در شهر تهران اجرا می‌شود.

نذر کتاب، طرحی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی


در نذر فرهنگی کتاب که توسط انتشارات هزاره ققنوس برگزار می‌شود، قرار است 70عنوان کتاب با موضوع مرتبط با ایام محرم و صفر توزیع شود که از هزار تومان تا ۱۸ هزار تومان قیمت دارند. مجریان این طرح با شعار «محرم امسال کتاب نذری بدهیم» برگزاری آن را توجه بیشتر به غذای روح در ایام محرم عنوان کرده‌اند. به گفته برگزارکنندگان این اقدام به‌منظور اطلاع‌رسانی دقیق از چرایی قیام امام حسین(ع) بر‌مبنای آثار متقن و مستند انجام می‌شود. کارشناسان حوزه نشر بر این باورند، حالا که مدتی است کتاب از سبد کالای فرهنگی ما ایرانی‌ها (البته به‌دلیل مشکلات اقتصادی) کنار گذاشته شده است، اجرای این طرح برای پنجمین سال پیاپی، علاوه بر تأثیرگذاری این فرهنگ بر نهادینه‌شدن نذورات فرهنگی، می‌تواند در گسترش فرهنگ کتابخوانی در بین مردم نیز مؤثر باشد البته سابقه برگزاری این طرح به سال88 بر‌می‌گردد که برای نخستین‌بار از سوی انتشارات هزاره ققنوس و 2‌ناشر دیگر برگزار و در سال90 نیز در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و با حمایت مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سالن یاس اجرا شد. در واقع اجرای طرح نذر کتاب همان سنت حسنه نذری دادن در ایام محرم است اما با رویکردی کاملا فرهنگی. امسال این طرح با ترکیب ایده «بخوان و جابگذار» جذابیت بیشتری یافته؛ بدین شکل که افراد دریافت‌کننده کتاب نذری، بعد از مطالعه وظیفه دارند آن را به دیگران اهدا کنند.

آنطور که رضا حاجی‌آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس و مجری طرح در نشست خبری خود در سرای اهل قلم اعلام کرده، در این طرح 3 گروه دخیل هستند؛ نخست ناشرانی که دوست دارند آثار خود را با ۵۰ درصد تخفیف ارائه دهند، دوم خیرینی که تمایل دارند نذر امسال خود را مصروف فعالیت‌های فرهنگی کنند و دسته سوم مخاطبانی هستند که این آثار را تهیه می‌کنند. به گفته وی، مردم علاقه‌مند به فرهنگ عاشورا، کتاب مورد نظر خود را از میان آثار ارائه شده انتخاب می‌کنند و پس از مطالعه و ثبت نظر خود در صفحه آخر کتاب، آن را در محل‌های عمومی مانند مدارس، مساجد، کتابخانه‌ها، فرهنگسراها، هیئت‌های مذهبی، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، دانشگاه‌ها و... برای مطالعه نفر بعدی جا می‌گذارد. پنجمین نفری که کتاب را بخواند صاحب کتاب خواهد شد. مدیر انتشارات هزاره ققنوس همچنین عنوان کرده است: طرح نذر کتاب در طول 4 سال گذشته به‌طور مرتب در ایام محرم اجرا شده است بنابراین ناشران و مولفان عاشورایی که علاقه‌مند به شرکت در این طرح هستند نیز می‌توانند آثار منتخب خود را با تخفیف 50درصد در اختیار ستاد نذر کتاب قرار دهند.

حاجی‌آبادی مرحله دوم این طرح را انتخاب کتاب توسط خیرین علاقه‌مند عنوان کرده و گفته که خیرین کتاب می‌توانند کتاب‌های مورد نظر خود را از میان آثار ارائه شده انتخاب کنند. این افراد 50درصد هزینه پشت جلد کتاب‌های انتخابی را می‌پردازند و فرم صفحه آخر کتاب‌ها را تکمیل می‌کنند. به گفته وی، کتاب‌های خریداری شده از سوی خیرین علاقه‌مند در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و در کنار آن ستاد نذر کتاب هم اقدام به توزیع و اجرا خواهد کرد. حاجی‌آبادی همچنین با بیان اینکه هر سال به تعداد ناشران این طرح اضافه می‌شود تأکید کرده: البته ناشران و نویسندگان سراسر کشور تا پایان محرم و صفر فرصت شرکت در این طرح را دارند و می‌توانند بهترین کتاب‌های خود به ستاد نذر کتاب ارسال کنند.

مدیر انتشارات هزاره ققنوس با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد نذورات در سال‌های اخیر بیشتر معطوف به کالاهای خاصی بوده است، تأکید کرده: با ایجاد و راه‌اندازی این طرح درنظر داشتیم تا امسال به جای قیمه و شله زرد و کلاً غذای جسم، کمی هم به غذای روح بپردازیم و محرم را با معرفت بیشتری به پایان برسانیم.

از جمله کتاب‌های عرضه شده در طرح نذر کتاب می‌توان به «امام‌حسین(ع) از زبان رسول خدا(ص)»، «جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا»، «در رثای نور»، «جغرافیای رازها»، «آبروی آب»، «گل زخم‌های کبود»، «معراج لاله‌ها»، «زورق نور»، «شغل جدید ابلیس»، «انقلاب یک‌نفره»، «ناگهان دریا»، «راز سرفرازی»، «مراج لاله‌ها»، «ای زمین ‌ای سنگ دل»، «راهیان کربلا»، «گلاب اشک» و... اشاره کرد.

کد خبر 238411

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز