دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۱
۰ نفر

برای نخستین‌بار پس از ۱۵سال تصاویری از یک تک‌شاخ فوق‌العاده کمیاب موسوم به «سائولا» در ویتنام به ثبت رسید. کارشناسان حیات وحش نخستین‌بار در سال ۱۹۹۲میلادی موفق به کشف سائولا در ویتنام و در نزدیکی مرز این کشور با لائوس شدند.

تک شاخ کمیاب آسیایی

این پستاندار طی بیش از 50سال اخیر، نخستین پستاندار عظیم‌الجثه کشف‌شده جدید بود اما از زمان شناسایی سائولا، این پستاندار به ندرت در حیات وحش مشاهده شد. سائولا حتی با وجود داشتن 2 شاخ به جای یک شاخ، لقب «تک‌شاخ آسیایی» را گرفته است.به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، اواخر سپتامبر سال‌جاری میلادی (2013) دوربین‌های تله‌گذاری شده از سوی صندوق جهانی طبیعت (WWF) و اداره حیات‌وحش ویتنام در کوه‌های مرکزی آناسیت، موفق به ثبت تصاویری از یک رأس سائولا شدند.

ون نگوک تین، مدیر صندوق جهانی طبیعت در ویتنام گفت: مشاهده تصاویر این سائولا باورنکردنی بود؛ چراکه این جانور برای ساکنان جنوب شرقی آسیا مقدس است و ما از مشاهده آن بسیار هیجان‌زده شدیم. این کشف امیدها را برای احیای گونه این جانور بسیار کمیاب زنده می‌کند. با وجود اینکه این چهارپا اشتراکات بسیاری با دام‌های اهلی دارد اما با داشتن 2 شاخ تیز و بلند که هر یک می‌توانند تا حدود 2/1متر رشد کنند، بیشتر انسان را به یاد بزهای کوهی می‌اندازد. آخرین باری که سائولا در حیات وحش مشاهده شد، به سال 1999میلادی بازمی‌گردد اما در ویتنام از سال 1998میلادی تاکنون این پستاندار نادر مشاهده نشده بود. این جانور از سوی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در فهرست گونه‌های «به‌شدت در معرض خطر» قرار گرفته است.

کد خبر 239069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز