سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: سیر تحول بازار خودرو طی ۳‌ماه گذشته بیانگر تشدید رکود بازار به‌دلیل افزایش کاذب قیمت برخی خودروهای داخلی و تداوم قهر مشتریان با خودروهای گران و بی‌کیفیت است.

طی این مدت 3دوره متفاوت در بازار خودرو شکل گرفته که پیامد همه این تحولات طولانی‌تر شدن قهر مشتریان با بازار خودرو و تشدید رکود تورمی حاکم بر بازار است؛ به‌نحوی که اکنون حتی افزایش فروش نقدی و اقساطی انواع خودروهای داخلی و وارداتی نیز قادر به رونق بازار نبوده و بازهم خریدار چندانی در بازار خودرو وجود ندارد.

دوره نخست بازار خودرو در حالی شکل گرفت که مناقشات شورای رقابت ووزارت صنعت برای قیمت‌گذاری خودرو و رشد بی‌رویه قیمت‌ها بازار بهاری خودروسازان را به رکود کشیده بود اما چشم‌انداز مثبت مذاکرات سیاسی و زمزمه‌های لغو یا کاهش تحریم‌ها موجب شد تا با ثبات نسبی نرخ ارز، انتظار مشتریان برای کاهش قیمت خودرو بیشتر شود؛ انتظاری که موجب تشدید رکود و خروج دلالان و واسطه‌ها از بازار خودرو شد به‌نحوی که در‌ماه دوم فعالیت دولت یازدهم، کاهش نسبی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی، بازگشت تدریجی رونق به بازار و ثبات نسبی قیمت‌ها را شاهد بودیم.

سقوط آزاد قیمت وارداتی‌ها

به‌رغم افزایش قیمت خودروهای داخلی، طی یک‌ماه گذشته قیمت انواع خودروهای وارداتی متاثر از ترخیص خودروهای مدل 2013، ثبات نسبی نرخ ارز، سیر نزولی تقاضا با کاهش قدرت خرید مردم و احتمال ورود خودروهای جدید به بازار کاهش یافته؛ به‌نحوی که اکنون قیمت حاشیه بازار این خودروها نسبت به قیمت فروش آن در نمایندگی‌های رسمی از 3 تا حدود 20میلیون تومان کمتر است. از سوی دیگر تغییر نگرش نمایندگی خودروسازان خارجی و افزایش فروش نقدی و لیزینگی این خودروها زمینه افزایش عرضه و تثبیت یا کاهش بیشتر قیمت‌ها را فراهم کرده است.

افزایش عرضه خودرو

افزایش کاذب قیمت خودروهای داخلی در حالی است که مدیرعامل سایپا با بیان اینکه فعلا افزایش قیمتی در محصولات این شرکت وجود نخواهد داشت، از افزایش تولید و عرضه محصولات این گروه خودروسازی خبر داده است.سعید مدنی با اشاره به خروج احتمالی پراید از چرخه تولید تا سال 94، بازگشت به سطح تولیدات قبلی طی یکی، دو‌ماه آینده و نبود هیچگونه تعدیل نیرو در این شرکت افزود: اکنون تیراژ تولید محصولات سایپا روزانه 1200تا 1400دستگاه است که ظرف چند‌ماه آینده مجددا به حدود 2هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. تولید انبوه وانت پراید نیز آغاز شده و تیبای هاچ‌بک نیز با قیمت فعلی این خودرو تا پایان سال به تولید انبوه می‌رسد.

کد خبر 239383
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز