همشهری آنلاین: هلن صدیق بنای: این گل زیبا و باور‌نکردنی یکی از پدیده طبیعی زیبا به نام شبنم یخی یا گل یخی Frost flowers است که در اثر سرما شکوفا می‌شود.

این گل‌ها را می‌توان در پاییز یا زمستان، اوایل صبح ،هنگامی که هوا به اندازه نیاز آنها مساعد و سرد باشد، دید. گل‌های بسیار زیبایی که در اثر افزایش شبنم روی ساقه‌های گیاهان شکل گرفته و شکوفا می‌شوند. شکوفایی این شبنم‌ها پدیده‌های زیبایی چون گل‌های یخی با طرح‌های متنوع و زیبا خلق می‌کند.

طرح‌های که گویی ساختار پیچیده و  الگو‌های از پیش ساخته شده دارند. برگ و گلبرگ‌های این شبنم یخی به صورت فرم‌های؛ پیچ در پیچ، حلقه در حلقه، مارپیچ و... از دم‌برگ‌ها به ساقه گیاهان یا دور ساقه‌های پاییزی خودنمایی می‌کنند.

حال این گل‌ها چگونه تشکیل رشد می‌کنند؟ دکترمارک هانتسمن (Mark Huntsman) این پدیده را اینگونه توضیح می‌دهد؛ این پدیده تنها در شرایط خاص تشکیل می‌شود. اوایل زمستان سرد، اوج هنرنمایی این پدیده یخی در سراسر منطقه است.

از طرفی، این پدیده یا شبنم‌های یخی با کوچک‌ترین تغییر در شرایط آب‌ و هوایی به سمت گرما از بین می‌روند. عمر آنها بسیار محدود و وابسته به آب میان بافتی ساقه خشک گیاهان دارد.

گل شبنم یخی - آفریقای جنوبی

هر چقدر آب میان بافتی ساقه‌ گیاهی بیشتر باشد، تشکیل گل‌های شبنم یخی بزرگ‌تر و پر‌پیچ و خم ‌ترو زیبا‌تر است. به عبارتی دیگر، حیات این گل‌ها بسته به میزان آب موجود در ساقه گیاهان و درجه هوای سرد دارد! در چنین شرایطی، لایه خارجی ساقه گیاه تحت فشار سرما زیاد، ترک‌های میکروسکوپی نازک برداشته و آب درون ساقه به صورت شبنم‌های ریزی به سطح ساقه می‌ریزند.

این شبنم‌ها یا شیره ساقه‌ها کم‌کم زیاد شده و به صورت شقاق خطی، شروع به شکل گرفتن، می‌کنند و در نهایت در اثر سرمای بیرون به شکل‌های مختلفی و صد البته بسیار زیبا یخ می‌زنند.

این گل‌ها تا زمان سرمای مناسب خودشان و آب محیط به حیات خود ادامه می‌دهند. با قطع شدن آب و سرمای مورد نیاز گل‌ها شروع به پژمرده شدن، ببخشید شروع به آب شدن می‌کنند

گل شبنم یخی - آفریقای جنوبی

این گلبرگ‌های زیبا را که در شکل می‌بینید، شاید فرایند طولانی را با صبر و مقاومت در میان بخار آب طی کرده‌اند. بعضی از این‌ها مانند؛ قلعه‌های یخی، شکوفه‌های یخی، گل‌های بسیار زیبای یخی و... خودنمایی می‌کنند. شما با لمس این گل‌ها یخ خواهید زد.

نکته جالب این گل‌ها رویش چند باره آن‌ها است. یعنی هنگام صبح شما آنها را شاداب و زیبا خواهید دید با شروع تابش خورشید آنها شروع به ذوب شدن و یا بخار شدن می‌کنند.

بعد ظهر با کاهش تابش خورشید دوباره گل‌ها و شبنم‌های یخی شروع به رویش به فرم‌های مختلفی از قبل می‌کنند و روز بعد شما دوباره با گل‌ها یخی دیدار خواهید کرد.

به همین خاطر درباره این گل‌ها می‌گویند؛ اگر شانس بیاورید و شرایط هوایی مناسب باشد، اولین نگاه شما ممکن است، آخرین نگاه شما به این گل‌ها باشد.

این تصاویر، صبح 18 نوامبر در دمای منفی 27 درجه در جنوب کنتاکی گرفته شده است.

منبع: .crh.noaa

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز