همشهری آنلاین: اندازه‌گیری جریان هوا در اطراف هواپیمای در حال پرواز زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که آزمایش هواپیماها هنگام یک پرواز واقعی نشان می‌دهند که آیرودینامیک (هواپویش) بهتر باعث ایمن‌تر شدن هواپیما و تناسب بیشتر آن با محیط زیست می‌شود.

به گزارش یورو نیوز، در یکی از آشیانه‌های هواپیما در مرکز هوانوردی آلمان، هواپیماها مجهز به ابزار و دستگاه‌هایی هستند که باید هنگام یک پرواز واقعی مورد آزمایش قرار گیرند.

کریستینا پولیتز، رییس پروژه سرعت‌سنجی تصویری ذرات می‌گوید: «ما در مرکز عملیات پرواز هستیم. آنچه مشاهده می‌کنید، هواپیماهای متعدد برای انواع طرح‌های پژوهشی است که شرکت‌های مختلف در آنها شرکت می‌کنند.»

کریستینا مسئول یک رشته از پروازهایی است که بخشی از طرح پژوهشی اروپایی را تشکیل می‌دهند. هدف از این طرح، بهبود ابزار سرعت‌سنجی تصویری است.

این گروه از یک دستگاه لیزر بسیار قدرتمند استفاده می‌کند که با هدف قرار دادن ابرها، به دوربین‌ها امکان می‌دهد از ذرات آب هنگام پرواز عکسبرداری کنند.

هوک الر، پژوهشگر طرح سرعت‌سنجی تصویری ذرات می‌گوید: «در داخل هواپیما یک دستگاه لیزر قرار دارد که هنگام پرواز، یک لایه نوری موازی با هواپیما ایجاد می‌کند. دو دوربین نیز وجود دارد که در حالت استریو تنظیم شده است و جریان ذرات ابر روشن شده توسط لیزر را نظارت می‌کند. دوربین سوم، ذرات را اندازه‌گیری می‌کند.»

با استفاده از این فن‌آوری که «سرعت‌سنجی تصویری ذرات» نام دارد، هر گونه تغییری که بر کیفیت آئرودینامیک تاثیر می‌گذارد، با کیفیت بسیار بالا قابل مشاهده است.

کریستینا پولیتز، رییس پروژه سرعت‌سنجی تصویری می‌گوید: «پرتوی لیزر در جهت پرواز و از میان دو دوربین می‌تابد. ذرات ابری که ما مشاهده می‌کنیم و از حرکت‌هایشان عکسبرداری می‌کنیم، نور لیزر را پراکنده کرده و دوربین‌ها از آن عکسبرداری می‌کنند و به این ترتیب می‌توانیم بردارهای سرعت را شناسایی کنیم.»

پیتر بومن، خلبان می‌گوید: «برای این پرواز، به ابرهایی احتیاج داریم که گستره وسیعی را پوشش می‌دهند. نباید باد زیاد وجود داشته باشد تا مشخصات پرواز ما ثابت بماند. اگرچه به ابر احتیاج داریم، هوا نباید بارانی باشد، زیرا رطوبت زیاد برای حسگرها خوب نیست. بنابراین رطوبت زیاد برای یافتن بهترین نقطه در آسمان کمی دشوار خواهد بود و باید کمی جستجو کنیم.»

هنگامی که هواپیما به ابرها می‌رسد، پژوهشگران دستگاه لیزر را روشن و دوربین‌ها شروع به عکسبرداری می‌کنند.

کریستینا پولیتز، رییس پروژه سرعت‌سنجی تصویری می‌گوید: «ذرات ریز سفید، در واقع قطره‌های کوچک ابر هستند که ما با دوربین‌های واقع در هواپیما آنها را مشاهده می‌کنیم. این تصاویر به رایانه‌ها فرستاده می‌شود و ما بر اساس این اطلاعات می‌توانیم حرکات ذرات را بررسی و سرعت آنها را اندازه‌گیری کنیم.»

هوک الر، پژوهشگر طرح سرعت‌سنجی تصویری ذرات می‌گوید: برای صنعت هواپیماسازی بسیار مهم است که از هواپویش دقیق اطراف هواپیما اطلاع داشته باشد. به همین دلیل، این صنعت به فن‌آوری «سرعت‌سنجی تصویری ذرات» که ما اینجا بر روی آن کار می‌کنیم، علاقه نشان می‌دهد.

کد خبر 239528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز