همشهری آنلاین: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: با توجه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت و برای کمک به مشتریان تا پایان سال افزایشی در قیمت محصولات نخواهیم داشت.

ایسنا نوشت: سعید مدنی در پاسخ به اینکه قیمت خودرو افزایش می‌یابد یا نه، اظهار کرد: در مورد قیمت خودروها تابع سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم.

وی ادامه داد: با وجود تمام مشکلات شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیری زیادی برای حل مشکلات صنعت مانند مشکل LC داشته است بنابراین امیدواریم با فعالیت‌ها و کمک‌های دولت زیان خودروسازان کاهش پیدا کرده و جبران شود.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درباره ارائه تقاضای افزایش قیمت محصولات این شرکت به شورای رقابت اظهار کرد: به هر حال باید قیمت واقعی محصولات مشخص شود. اسناد قیمتی به شورای رقابت ارائه شده تا قیمت خودرو به صورت صحیح و با استناد به همه هزینه‌های تولید محاسبه شده و فاکتورهایی که قبلاً در محاسبه قیمت خودرو دیده نشده بود لحاظ شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که قیمت مواد اولیه تولید خودرو در داخل کشور سه تا هشت برابر و قیمت قطعات خارجی سه برابر افزایش یافته و به دنبال آن قیمت تمام شده تولید خودرو نیز افزایش پیدا کرده است.

مدنی افزود: چرا وقتی قیمت یک یخچال خارجی از 900 هزار تومان به سه میلیون تومان رسیده و یا قیمت بخاری از 100 هزار تومان به 400 هزار تومان افزایش یافته کسی اعتراض نمی‌کند اما وقتی قیمت پراید از 9 میلیون تومان به 15 میلیون تومان رسیده همه خودروسازان را ملامت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مگر یک خودرو با 13 هزار قطعه از مواد اولیه همین صنایع استفاده نمی‌کند، تصریح کرد: بنابراین حتی بر فرض محال که هیچ قطعه‌ای نیز برای تولید خودرو از خارج از کشور وارد نشود با افزایش قیمت مواد اولیه داخلی چه باید کرد. همه قبول دارند که قیمت مواد اولیه برای همه صنایع گران شده اما برای خودروسازان این موضوع را قبول ندارند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ادامه داد: قیمت تمام شده تولید خودرو تابعی از هزینه‌های مواد اولیه، کار، حقوق کار و هزینه سرمایه است و افزایش این عوامل باعث افزایش قیمت تمام شده است بنابراین اگر می‌گوییم قیمت کنونی خودرو از قیمت تمام شده کمتر است، به همین دلایل است.

وی خاطرنشان کرد: البته در کنار تمام مشکلات راهکارهایی نیز پیگیری می‌شود. تنوع در سبد محصولات به عنوان یک هدف استراتژیک در نظر گرفته شده و کاهش وابستگی به قطعات خارجی نیز در دستور کار قرار دارد تا با افزایش توان رقابتی، رضایت مشتریان جلب شود.

کد خبر 239598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز