همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه پلایموس موفق به کشف دی‌ان‌ای ویروس‌های نئاندرتال‌ها در انسان‌های امروزی شدند

دی‌ان‌ای ویروس نئاندرتال در انسان‌ امروزی

به گزارش ایسنا، این محققان داده‌های ژنتیکی حاصل از فسیل‌های نئاندرتال‌ها و گروه دیگری از اجداد باستانی بشر موسوم به دنیسوواها را با داده‌های بیماران مدرن مبتلا به سرطان مقایسه کردند.

آنها شواهدی از ویروس‌های نئاندرتال‌ و دنیسووا را در دی ان ای این بیماران یافتند که این امر نشان‌دهنده شکل‌گیری این ویروس‌ها در اجداد مشترک انسان در حدود بیش از نیم میلیون سال پیش است.

این کشف، دانشمندان را به بررسی بیشتر ارتباطات احتمالی بین ویروس‌های باستانی و بیماری‌های مدرن از قبیل اچ‌آی‌وی و سرطان ترغیب می‌کند.

حدود هشت درصد از دی ان ای انسان از "رتروویروس‌های درون‌زا" (ERVs) تشکیل شده است. این‌ها توالی‌های دی‌ان‌ای از ویروس‌ها هستند که از نسلی به نسل بعد متقل می‌شود.

این توالی‌ها دارای کارکردی ناشناخته هستند که اغلب دی ان ای "اتلافی" نامیده می‌شوند.

به گفته دکتر گیکاس ماجیورکینیس از دانشگاه آکسفورد، تحت شرایط خاص، دو ویروس اتلافی می‌توانند برای شکل‌گیری بیماری با یکدیگر ترکیب شوند و این موضوع بارها در حیوانات مشاهده شده است.

وی در این رابطه افزود: ERVs توسط باکتری‌ها و در موش‌های دارای سیستم ایمنی ضعیف منجر به سرطان می‌شوند.

گیکاس و همکارانش هم‌اکنون به دنبال بررسی بیشتر این ویروس‌های باستانی هستند که به خانواده HML2 از ویروس‌ها تعلق دارند.

هدف آن‌ها از این مطالعات یافتن ارتباطات احتمالی ویروس‌های مزبور با سرطان و اچ‌آی‌وی گزارش شده است.