شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کوآلا که گاهی خرس کوآلا هم نامیده می‌شود،‌ در واقع یک پستاندار کیسه‌دار است که یکی از نمادهای استرالیا شمرده می‌شود.

کوآلا

کوآلاهای ماده پس از 35 روز نوزاد خود را به دنیا می‌آورند. بچه کوآلاها را "جوئی" می‌نامند و در هنگام تولد حدود 2 سانتی‌متر طول دارند و نابینا و بدون خز هستند.

یکی از مشخصات کیسه‌داران این است که جانور ماده نوازدی نسبتا رشدنیافته را به دنیا می‎آورد و بعد آن را درون کیسه‌ای روی بدنش که حاوی غدد پستانی است،‌نگهداری می‌کند. نوزاد درون این کیسه برای شش ماه زندگی و تغذیه می‌کند تا هنگامی بتواند در محیط بیرون زندگی کند.

کوآلاها حیواناتی عمدتا شب‌زی و منفرد هستند و معمولا قلمرو معینی برای خود دارند. نرها این قلمرو را با غده بویی که آن را به درختان می‌مالند،‌مشخص می‌کنند.

یک کوآلای نر بالغ کاملا رشد کرده حدود 12.5 کیلوگرم وزن دارد و طولش 81 سانتی‌متر است؛ کوآلای ماده 10 کیلوگرم وزن و 73 سانتی متر طول دارد.

کوآلا روی درختان زندگی می‌کند و عمدتا از برگ‌های اوکالیپتوس تغذیه می‌کند. این برگ‌ها بسیار فیبری،‌ حاوی مواد مغذی کم و نیز دارای سمی هستند که باید بوسیله دستگاه گوارش جانور تصفیه شود. فک‌های قوی کوالاها به آنها کمک می‌کند تا این غذای سفت را بجوند.

کوآلاها حس بویایی عالی دارند که می‌تواند میان انواع برگ‌های اوکالیپتوس تفاوت بگذارند و میزان سم در برگ‌ها را مشخص کند.

کوآلا شنوایی فوق‌العاده‌ای هم دارند،‌اما حس بینایی‌شان ضعیف است، بنابراین مجبورند شکارچیان را با صدا تشخیص دهند.

این حیوانات دست‌ها و پاهای دراز و قوی و ناخن‌های تیزی دارند که به آنها کمک می‌کند از تنه درختان بالا روند. کوآلاها پنج انگشت دارند، از جمله یک انگشت شست که در مقابل چهار انگشت دیگر قرار دارد و به آنها امکان چنگ زدن به شاخه‌های درختان را می‌دهد. دم بالشتک‌دار ضخیم‌ کوآلاها امکان نشستن برای ساعات طولانی روی درختان را به آنها می‌دهد.

گرچه کوآلاها معمولا سروصدایی ایجاد نمی‌کنند، جانور نر در حین فصل جفت‌گیری صدای بلندی از خود در می‌آورد که تا یک کیلومتر آن طرف‌تر شنیده می‌شود. به غیر از این، آنها صداهایی از خرخر گرفته تا جیغ هم ممکن است ایجاد کنند.

طول عمر میانگین این جانور کیسه‌دار 10 تا 14 سال است.

LiveScience

کد خبر 239796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز