همشهری آنلاین: کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: براساس توافق هسته‌ای بین ایران و ۵+۱تهران می‌تواند به میلیاردها دلار درآمد حاصل از فروش محدود نفت و فرآورده‌های پتروشیمی و همچنین تجارت طلا و دیگر فلزهای قیمتی دست پیدا کند.

تحریم

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، کاخ سفید به دنبال توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو افزود: ایران می‌تواند در ازای تعلیق برخی از ابعاد برنامه هسته‌ای خود به لغو تحریم‌ها دست پیدا کند.

برخی از تحریم‌هایی که لغو می‌شود شامل موارد زیر خواهد بود: دسترسی به یک میلیارد و 500 میلیون دلار درآمد حاصل از تجارت طلا و دیگر فلزات قیمتی و توقف بخشی از تحریمها علیه صنعت خودرو و صادرات فرآورده‌های پتروشیمی ایران.

اجازه خرید نفت ایران در سطح فعلی. همچنین در صورت عمل کردن ایران به تعهدات خود در توافقنامه، چهار میلیارد و 200 میلیون دلار درآمد حاصل از فروش نفت ایران که در کشورهای خارجی بلوکه شده به ایران منتقل خواهد شد.

جامعه بین المللی بخش‌هایی از تحریم‌ها را برمی دارد و این تحریم‌ها طوری است که دوباره می‌توان آنها را اعمال کرد. 4.2 میلیارد دلار از درآمدهایی ایران که طبق تحریم‌های بین‌المللی در کشورهای خارجی بلوکه شده بود، آزاد می‌شود و ایران می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

به گزارش فارس، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا نیز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به درآمدهای بلوکه شده ایران، گفت: یکسری تحریم‌های اعمال شده به واردات طلا، اتومبیل و پتروشیمی و فلزات گرانبها برداشته می‌شود و به طور بالقوه 1.5 میلیارد دلار به نفع ایران خواهد شد. به سود مردم ایران، اجازه تراکنش های انساندوستانه می‌دهیم و این طبق قوانین آمریکا خواهد بود.

کری تأکید کرد که منبع جدید پول به ایران اضافه نمی‌شود و دسترسی ایران را به کالاها آسان ‌می‌شود و از اول هم قرار نبود این کالاها تحریم شود.

با این‌حال وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که مهندسی اصلی اوباما بر روی تحریم ها همچنان ادامه دارد که شامل نفت و سرویس‌های مالی خواهد بود. در این 6 ماه تحریم نفتی جای خودش می ماند که همین تحریم‌ها 25 میلیارد دلار درآمد ایران را تحت تأثیر قرار می دهد. طبق این توافق، ایران به 4.2 میلیارد دسترسی پیدا می‌کند ولی 16 میلیارد دلار از فروش نفت ایران بلوکه است.

کد خبر 239932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز