همشهری آنلاین: خبرنگارخبرگزاری فرانسه که روزهای گذشته به گزارش دهی در مورد مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو مشغول بوده است،حواشی این مذاکرات را روز شنبه منتشر کرد.

حواشی مذاکرات ژنو به نقل از خبرنگار خبرگزاری فرانسه

به گزارش ایرنا، خبرنگار خبرگزاری فرانسه در مورد حواشی این مذاکرات نوشت: این صحنه ها را پیش از این نیز دیده بودیم؛ دیپلمات های ارشد جهانی برای مذاکرات هسته ای با ایران گردهم آمده بودند در حالیکه نفس ها در سینه حبس شده؛ اما این بار نفسی از سر آرامش کشیدند.ساعت دو بامداد بود که مهمانان خوش لباس هتل مجلل اینترکنتیننتال ژنو به آرامی از مقابل خبرنگاران بی خوابی کشیده و نامرتب به سوی لابی هتل عبور کردند و ناگهان نجواهایی شنیده شد که توافقی به دست آمده است.

بعد از پنج روز ماراتن مذاکرات سخت که بدون افشای اطلاعات رسمی به خارج ادامه یافت،خبرنگاران خود را در دریایی از شایعات ضدونقیض در مورد ادامه مذاکرات می دیدند.

این صحنه ها دقیقا دو هفته قبل نیز تکرار شده بود؛خبرنگاران لابی هتل را اشغال کرده و فنجان های قهوه 10 دلاری خریدند در حالیکه منتظر بودند اخبار بعدی را بشنوند و مخابره کنند.آن زمان نیز انتظارات زمانی افزایش یافت که ˈجان کریˈ،وزیر امورخارجه آمریکا و همتایان روس،المانی، فرانسوی و انگلیسی او به شکل بی سابقه ای در مذاکرات دیپلماتیک فشرده با ایران حاضر شدند اما مجبور شدند دست خالی به خانه برگردند.

مذاکرات این دور که از روز چهارشنبه و در سایه اظهارات منفی یا محتاطانه هر دو طرف آغاز شد؛ حتی نسبت به دفعه قبل دشوارتر و پیش بینی ناپذیرتر بود.

کری روز چهارشنبه گفته بود آمریکا از توافقی حمایت نمی کند که برای ایران زمان بیشتری بخرد و رهبر عالی ایران نیز گفته بود این کشور از حق خود عقب نشینی نخواهد کرد.

اما این اظهارات موضع گیری های علنی است اما آنچه پشت درهای بسته اتفاق می افتد مهم است.یک مذاکره کننده اروپایی روز چهارشنبه تاکید کرد: این اظهارات نمایش مردانگی و قدرت هر طرف است و مانعی در مذاکرات ایجاد نمی کند. در واقع از روز جمعه به بعد امیدها افزایش یافت در حالی که روشن شد وزرای امور خارجه کشورهای حاضر در مذاکرات بار دیگر به ژنو سفر می کنند و این بار ˈوین یانگˈ وزیر امور خارجه چین نیز میان انان هست. بسیاری از صاحب نظران به همین دلیل نتیجه گرفتند که مذاکرات موفقیت آمیز است زیرا آنها تنها در صورت لزوم امضای توافق نامه به ژنو سفر می کنند.

اما در همین حال سفر ˈسرگئی لاوروفˈ، وزیر امور خارجه روسیه و انگیزه های وی از سفر سرگردانی هایی را ایجاد کرد؛ زیرا او در حالی به ژنو آمد که دعوت نشده بود. تنها جمله ای که ˈمایکل مانˈ، سخنگوی ˈکاترین اشتونˈ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درمورد حضور ناگهانی او گفت این بود که خانم اشتون همواره از دیدن لاوروف خوشنود می شود.

این سوالات مطرح بود که آیا لاوروف تنها به مذاکرات ایران به ژنو آمده است یا شایدبرای نشست روز دوشنبه سازمان ملل در ژنو به منظور اماده سازی کنفرانس صلح سوریه سفر کرده باشد؟ سخنگوی او گفت که لاوروف برای مذاکرات ایران امده است؛البته افزود لاوروف با ˈاخضر ابراهیمیˈ، نماینده اتحادیه عرب در امور سوریه نیز دیدار می کند.

لاوروف به هر دلیلی وارد ژنو شده بود،تاکید کرد که مذاکرات فرصتی واقعی است که باعث شد تحلیل های خوش بینانه تری منتشر شود.اما درحالی که وزرای امور خارجه دیگر کشورها نیز روز شنبه وارد ژنو شدند،هرکدام بر دشواری های موجود تاکید کردند بار دیگر روایت ها از مذاکرات تغییر کرد و به این سو رفت که طرفین هنوز فاصله زیادی با توافق دارند.

در بحبوحه مسدود شدن واقعی روند درز اطلاعات مذاکرات به خارج از اتاق مذاکره در هتل اینترکنتیننتال، مشاجره خبرنگاران بر سر پریزهای برق پایان یافت و کارکنان دلخور و ناراحت هتل آنها را بیرون کردند.خبرنگاران بعد از آن مجبور به حدس زنی و شرط بندی درمورد نتایج مذاکرات شدند. تا آخرین لحظات شایعات بسیاری در این مورد بود که طرفین به توافق رسیده اند یا اینکه توافق به کلی از دست رفته است.

اما هنگام طلوع خورشید وزرای امورخارجه شش کشور به همراه محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود درساختمان سازمان ملل متحد حاضر شدند تا توافقنامه حاصل شده را امضا کنند.

کد خبر 239984
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز