گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کف و سقف قیمت دور جدید سفر عمره است که به‌گفته رئیس سازمان حج و زیارت به‌طور متوسط نسبت به دوره قبل ۱۱.۴ درصد کاهش یافته است.

به نوشته خبرگزاری‌ها، سعید اوحدی در نشست خبری با اشاره به کاهش قیمت‌های عمره گفت: در دوره اعزامی رجب، شعبان و رمضان امسال به‌طور متوسط 11.4 درصد قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و کاهش قیمت‌ها در ایام نوروز نیز به همین ترتیب است. اوحدی خاطرنشان کرد:

سال گذشته حداقل قیمت‌ 2میلیون و 157هزار تومان و بالاترین قیمت 3میلیون و 500هزار تومان بود اما امسال با توجه به صرفه‌جویی‌ها و کاهش هزینه‌های انجام شده حداقل قیمت یک میلیون و 700هزار تومان و حداکثر قیمت 2میلیون و 800هزار تومان است. این در حالی است که رئیس سازمان حج و زیارت 13آبان امسال به خبرگزاری حج (وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت) گفته بود: حداقل هزینه اعزام به عمره مفرده در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر 3میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که این رقم در اعزام‌های پیش رو کاهش می‌یابد. همچنین اوحدی اخیرا به یکی از خبرگزاری‌ها گفته از مجموع 15درصد کاهشی که تاکنون[پیش از مذاکره با هواپیمایی سعودی] در هزینه‌های سفر عمره مفرده صورت گرفته، 5درصد مربوط به کاهش هزینه حمل‌ونقل هوایی و 10درصد هم مربوط به کاهش قیمت مسکن حجاج در عربستان است.

افزایش ظرفیت با کاهش روزها

رئیس سازمان حج و زیارت پیش از این اعلام کرده است که مدت سفر عمره از 12روز به 10روز کاهش می‌یابد، البته چنین تصمیمی به بهانه افزایش ظرفیت اعزام زائران بیشتر سال 87 نیز بنا به صلاحدید مسئولان حج و زیارت اجرا شد و مدت سفر عمره از 2هفته به 12روز کاهش یافت. اوحدی دیروز نیز گفت: در موسم حج بحث افزایش 50تا 60درصدی ظرفیت عمره را با وزیر حج عربستان مطرح کردیم که خوشبختانه با این موضوع موافقت شد بدین‌ترتیب و با کاهش زمان 60تا 63درصد ظرفیت عمره امسال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم افزایش ظرفیت را محقق کنیم باید دوره زمان عمره را کوتاه می‌کردیم که از 12روز به 10روز کاهش دادیم. کاهش مدت سفر عمره اما نارضایتی افرادی را به‌دنبال دارد که سال‌ها پیش برای تشرف به عمره در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده‌اند و سال‌هاست چشم انتظار اعزام هستند، زیرا هنگام ثبت‌نام آنها مدت سفر عمره 2هفته‌ای بود و سخنی از کاهش مدت این سفر روحانی در میان نبوده است.

برخی ودیعه‌گذاران در تماس با همشهری نسبت به کاهش مدت سفر طی 2مرحله پس از نام‌نویسی و طولانی شدن نوبت انتظار اعزام انتقاد داشتند. هادی سلطانی، یکی از ودیعه‌گذاران عمره گفت: سال 87 که من ثبت‌نام کردم مدت سفر عمره 15روزه بود و اکنون پس از سال‌ها چشم‌انتظاری، 5 روز از مدت سفر عمره کاسته شده است، ما براساس عرف روز که مدت سفر 2هفته بود ثبت‌نام کردیم و هیچ حرفی از 10روزه شدن مدت سفر زده نشد.

او افزود: مسئولان حج و زیارت باید پاسخ بدهند چرا از مدت سفر کم می‌کنند، چرا نوبت انتظار تشکیل می‌دهند و برای عمل به تعهدات خودشان از مدت سفر کم می‌کنند، شاید آنها تصمیم بگیرند از سال آینده سفر عمره 8روزه باشد، آیا این کار به نوعی کم‌فروشی نیست. یک خانم 70ساله نیز گفت: پس از سال‌ها چشم‌انتظاری حالا نوبتم شده اما می‌گویند مدت سفر 10روز شد، چرا باید از مدت این سفر معنوی که شاید دیگر قسمت من نشود کم شود، مگر ما با آنهایی که 15روزه به عمره رفتند تفاوت داریم.

نرخ سود بانکی نامعلوم است

البته امسال قیمت حج تمتع نیز نسبت به سال 91تقریبا به دوبرابر افزایش یافت که با پیگیری نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سازمان حج و زیارت و رسانه‌ها، مبلغ 2میلیون به هر حاجی بازگردانده شد. مبلغ یک میلیون و 100هزار تومان از محل سود سپرده حجاج و 900هزار تومان نیز از محل صرفه‌جویی‌های سازمان حج به هر زائر پرداخت شد. هدایت محسن‌آبادی، یکی از ودیعه‌گذاران با اشاره به این موضوع پرسشی را خطاب به مسئولان حج و زیارت مطرح کرد:

نرخ سود بانکی سپرده‌های عمره که سال‌هاست در بانک‌های عامل مانده چند درصد است؟ چرا در این‌باره شفاف‌سازی نمی‌شود؟ او با بیان اینکه کف قیمت عمره هیچ تغییر نکرده است ولی مسئولان با طرح متوسط می‌خواهند موضوع کاهش قیمت عمره را به زائران القا کنند، گفت:با توجه به کاهش 2روزه مدت سفر عمره باید قیمت عمره نسبت به سال گذشته کاهش یابد، آیا اقامت 10روزه با اقامت 12روزه تفاوتی نمی‌کند؟ رئیس سازمان حج و زیارت در مورد نرخ سود سپرده‌های عمره گفته کارگروهی ویژه برای تعدیل نرخ سود سپرده‌گذاری عمره تشکیل می‌شود تا سود عمره بیشتر از مقدار عنوان شده باشد.

نام‌نویسی از 8آذر

فراخوان نام‌نویسی عمره‌گزاران در کاروان‌ها براساس اولویت‌های اعلامی معمولا هر سال 15محرم منتشر می‌شد ولی امسال در این زمینه اختلال ایجاد شد و وعده‌های مسئولان عملی نشده است، دیروز رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: از 6آذر به‌مدت یک هفته نام‌نویسی در 18استان آغاز می‌شود و اطلاعیه آن نیز از طریق جراید کثیر‌الانتشار منتشر خواهد شد. به‌گفته اوحدی در 10استان نیز نام‌نویسی از 7 آذر و در استان‌های تهران، قم، قزوین و البرز از 8 آذر نام‌نویسی انجام می‌شود و اعزام‌‌های عمره‌گزاران نیز از 15‌ماه صفر خواهد بود.

کد خبر 239993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز