همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تشریح جزئیاتی درباره توافق ایران و ۱+۵ پرداخت.

علاء الدین بروجردی اظهار داشت: خود آمریکایی‌ها هم به این نتیجه رسیده بودند که ادامه دادن سیاست تقابل با جمهوری اسلامی ایران بیهوده است، زیرا در این سیاست هیچ چیزی گیر آنها نیامد؛ آنها می‌خواستند ایران غنی سازی نداشته باشد، اما الان داریم.

به گزارش ایسنا، بروجردی خاطرنشان کرد: برای همین آمریکا قبول کرد که سیاست تقابل را با سیاست تعامل جایگزین کند.

وی افزود: عملا ما وارد روند جدیدی شدیم که در پایان این سناریو باید هم موضوع هسته‌ای ما باید از شورای امنیت خارج شود و حق غنی سازی ما را همانطور که امروز رخ داد، به رسمیت بشناسند، و تحریم ها به طور کامل برداشته شود.

سیر نزولی تحریم‌ها آغاز شد

بروجردی اظهار داشت: فعلا منحنی تحریم‌ها سیر نزولی خود را آغاز کرده است؛ کشتیرانی و پتروشیمی و طلا از تحریم خارج شده و باید بقیه موارد هم از تحریم خارج شود.

نشانه موفقیت ایران در توافق با 1+5

بروجردی تأکید کرد: دلیل موفقیت ما در این کار عصبانیت صهیونیست‌ها است. این حرف را وزیر اطلاعات صهیونیست‌ها اعلام کرد که در جشن جهانی توافق با ایران شرکت نمی‌کند، چون معتقد است که ایران دنیا را فریب داد و این نظر صهیونیست‌ها نشان می دهد که تا چه حد با ایران دشمنی دارند.

بروجردی اظهار داشت: مهم‌ترین هدف ما دستیابی به حق خود برای غنی سازی بود که در معاهده ان پی تی هم آمده و می‌باید شورای امنیت هم این را قبول کند.

گام ایران در مذاکرات

بروجردی گفت: ما غنی سازی 20 درصد را فقط برای رآکتور تهران نیاز داشتیم از این رو با تعلیق موقت آن موافقت کردیم. در حدود 19 هزار سانتریفیوژ در سایت‌هایمان داریم و این مقدار برای غنی سازی کافی است، و این امتیاز را هم دادیم که سانتریفیوژ جدید ایجاد نکنیم، و در فردو و نطنز و اراک هم کار جدیدی انجام نشود.

وی افزود: اینها مجموعه نکاتی بود که آنها به عنوان گام مثبت از سوی ایران پذیرفتند و درعوض حق ما را در غنی سازی به رسمیت شناختند، و تحریم‌ها رو به کاهش گذاشتند و قرار شد در پروسه شش ماهه این موارد عملی شود، و برای دور جدید ما دوباره مذاکره کنیم.

معنای سخنان مسئولان آمریکایی

بروجردی تأکید کرد: اظهارات اوباما مبنی بر این که حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته نشده، در واقع پاسخی است به گروه‌های تندرو آمریکایی که تابع لابی صهیونیست‌ها هستند؛ وگرنه جان کری در سخنانش گفت که اگر کنگره تحریم جدیدی علیه ایران تصویب کند رئیس جمهور وتو خواهد کرد؛ این امر نشانگر جدیت آنها در تصمیم‌شان است، زیرا اگر امروز این اتفاق بیفتد ما توافق را اجرا نخواهیم کرد.

نشانه به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران

بروجردی خاطرنشان کرد: وقتی اعلام می شود که بر اساس توافق قرار شد ایران بیش از 5 درصد غنی سازی نکند همین نشانگر به رسمیت شناختن حق غنی سازی برای ماست و این یک پیروزی بزرگ برای ایران بود که کشور ما را عضو باشگاه جهانی انرژی صلح آمیز هسته‌ای قرار می‌دهد.

بروجردی گفت: اساس کار ما غنی سازی است که اگر نباشد نه سانتریفیوژ معنی پیدا می‌کند و نه پروژه یو سی اف که گاز هگزا فلوراید اورانیوم تولید می کند، و نه فردو و نه نطنز. همه اینها برای غنی سازی است و همه بحث ما با آمریکایی‌ها بر سر غنی سازی بود و امروز که توافقنامه را امضا کردند یعنی غنی سازی را به رسمیت شناختند.

بحث تأسیسات اراک و فردو در توافقنامه

بروجردی در خصوص تأسیسات اراک و فردو و سانتریفیوژها در توافقنامه ایران و 1+5 گفت: ما در اراک یک کارخانه آب سنگین داریم که از سالها قبل در حال فعالیت است؛ آژانس هم مطلع است و اصلا درباره آن حرفی نیست؛ البته در کنار آن عمر راکتور تهران که داروی 800 هزار بیمار را تأمین می کند رو به پایان است.

وی افزود: این رآکتور 5 مگاواتی را بیش از چهل سال قبل آمریکایی‌ها ساختند؛ ما در حال ساخت راکتوری با ظرفیت هشت برابر تهران یعنی 40 مگاوات هستیم؛ اتفاقی که می‌افتد این است که این رآکتور توسعه پیدا نمی‌کند، اما ساخت آن تکمیل خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: طبق توافقنامه نباید گام‌های جدید برداشته شود، به عنوان مثال ما 19هزار سانتریفیوژ داریم، و نباید سانتریفیوژ جدید نصب شود که البته ما اصلا نیازی (به افزایش تعداد سانتریفیوژها) نداریم. کارخانه آب سنگین تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. آنها بازرسی کردند و دیدند و دوربین دارند و همه کارها تحت نظارت آژانس صورت می گیرد.

بروجردی درباره فردو اظهار کرد: فردو فقط برای مصون نگه داشتن تاسیسات هسته‌ای ما از بمباران احتمالی آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها است؛ این تأسیسات در دل کوه واقع شده است و هر بمبی هم که داشته باشند اتفاقی نمی‌افتد؛ بخشی از 19هزار سانتریفیوژ ما در فردو قرار دارد. در آنجا (تعداد سانترفیوژها) افزایش پیدا نمی‌کند، اما این تعداد باقی خواهد ماند.

فشار صهیونیستها بر آمریکا و فرانسه

بروجردی در خصوص فشارهای رژیم صهیونیستی بر آمریکا و فرانسه گفت: صهیونیست‌ها به اوباما و جان کری فشار زیادی اعمال کردند تا نقش خود را از مثبت به منفی تغییر دهند؛ آنها بعد از اینکه از آمریکا ناامید شدند به سراغ فرانسه رفتند. لابی صهیونیست‌ها در غرب قوی است چه در آمریکا چه در فرانسه، به هر دلیلی اولاند در واقع این فشار را پذیرفت و نقش تخریبی خود را انجام داد، و با وجود اینکه ما 90 درصد با آمریکا به توافق رسیده بودیم گفت که این بخش‌ها را قبول ندارد؛ از این رو کار متوقف شد اما در ژنو 3 که منجر به توافق شد، مواضع فرانسوی‌ها هم تعدیل شده بود یعنی آمریکایی‌ها گفته بودند که ما تصمیم گرفتیم و شما هم حق مخالفت ندارید.

عربستان به جای مخالفت، حمایت کند

بروجردی درباره مواضع همسوی برخی کشورها در منطقه با رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: تعجب می کنیم از اینکه یک کشور اسلامی و همسایه در منطقه خلیج فارس چنین موضعی را اتخاذ کند، به صورتی که در دنیا اینگونه تلقی شود که همسو و همنوا با رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: به نظر من این نکته بسیار منفی و بدی است، بنابراین توصیه دوستانه ما به عربستان این است که اگر ابهام و مشکلی در بحث هسته ای دارد، می توانیم به آنها توضیح بدهیم؛ آنها می‌توانند هیات اعزام کنند و مراکز هسته‌ای ما را ببینند و قضاوتی نکنند که برخلاف واقعیت های موجود در صحنه باشد.

بروجردی شامگاه یکشنبه در استودیوی شبکه خبری العالم گفت: ما واقعا با بمب هسته‌ای مخالفیم و ایران بدون تردید هیچ خطری برای منطقه نیست؛ اما مقامات عربستان باید بدانند که کاربرد انرژی هسته‌ای علاوه بر تولید برق، در زمینه پزشکی، زمین شناسی، کشاورزی و دهها رشته مختلف است، و این بسیار مهم است که بتوانیم از این علم و دانش برای تحول علمی استفاده کنیم. این ظرفیت همه جهان اسلام را بالا می برد و انتظار این است که مقامات عربستان به جای مخالفت حمایت کنند.

اقتدار چیست؟

وی درباره اطلاعات درز کرده به رسانه‌ها مبنی بر تصمیم عربستان برای خرید بمب از پاکستان، گفت: ما معتقدیم که اصلا بمب هسته ای موجب قدرت نیست. تنها کشور اسلامی که بمب هسته ای دارد پاکستان است درحالی که تقریبا هفته‌ای یک بار یا بیشتر آمریکایی‌ها از پایگاه خود در افغانستان هواپیمای بدون خلبان می‌فرستند و پاکستان را بمباران می کنند، خاصیت این بمب چیست؟ همین هواپیما از پایگاه افغانستان وارد فضای ما شد، آر کی یو، ما آن را فرونشاندیم آمریکا اعتراض کرد و ما آن را پس ندادیم این یعنی اقتدار.

بروجردی درباره نارضایتی‌ برخی کشورها از توافق نامه هسته‌ای ایران و غرب گفت: ما نه تنها نگرانی آنها را بی جهت می‌دانیم بلکه از مقامات ذیربط این کشورها دعوت می‌کنیم تا از مراکز هسته‌ای آنها دیدار کنند؛ ما برای آنها توضیح خواهیم داد که چه اتفاق علمی مهمی در کشور اتفاق می‌افتد و این امر باعث افزایش قدرت امت اسلامی البته از جنبه صلح آمیز خواهد شد.

فتوای حرام بودن بمب هسته‌ای

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران را تنها کشوری دانست که علاوه بر تعهد در پیمان عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای، از یک فتوای مهم دینی درباره حرام بودن بمب هسته‌ای برخوردار است.

بروجردی افزود: آحاد مردم ایران از فتوای رهبر معظم انقلاب درباره حرام بودن این امر تبعیت می کنند، و حتی کسی حق مطرح کردن این موضوع را ندارد.

بروجردی تأکید کرد: ما به همه کشورهای همسایه اطمینان می‌دهیم که جمهوری اسلامی ایران، هیچ گاه دنبال ساخت بمب هسته‌ای نخواهد بود و برای همسایگان خود نه تنها تهدید نیست، بلکه یک ظرفیت است. برای نمونه ما آمادگی داریم کاربرد دانش هسته‌ای در علوم پزشکی را به کشورهای اسلامی انتقال دهیم تا آنها نیز از آن استفاده کنند.

به توافقنامه خوش بین هستیم

بروجردی تأکید کرد: فارغ از عمل کردن یا نکردن گروه 1+5، به تعهدات خود در این توافق نامه، ما صداقتمان را نشان داده‌ایم. اگر آنها به تعهداتشان عمل کنند، در حقیقت ما برنده خواهیم بود. زیرا تحریم ها سیر نزولی طی خواهند کرد و مشکلات اقتصادی کمتر خواهد شد و به هر صورت ما خوش بین هستیم.

کد خبر 240034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز