دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: موشک کروز ضدکشتی نصر ازجمله موشک‌های کروز توانمند جمهوری اسلامی ایران است که با هدف منهدم کردن شناورهای متجاوز دشمن طراحی و ساخته شده است.

موشک نصر

نصر که از کروزهای مادون صوت محسوب می‌شود، کوتاه‌برد و دارای ویژگی‌های ممتازی می‌باشد.

با توجه به اینکه سرعت کروز نصر ۰.۸ تا ۰.۹ ماخ است، می‌توان با یک محاسبه ساده دریافت که این کروز ضدکشتی با سرعتی معادل ۲۷۰ تا ۳۰۰ متر بر ثانیه به‌سمت هدف خود در ارتفاع پایین حرکت می‌کند.

عدد ماخ هم برای اجسام پرسرعت در حال حرکت در یک سیال و هم برای جریانات سیال در تونل‌های باد مورد استفاده قرار می‌گیرد و ازآن‌جایی که این عدد نسبتی از دو سرعت است، یک عدد بدون بعد محسوب می‌شود.

بنابراین با توجه به این نکته که سرعت صوت در هوا ۳۴۰ متر بر ثانیه است، اگر سرعت جسمی در هوا بیش از ۳۴۰ متر بر ثانیه باشد؛ عدد ماخ بزرگ‌تر از یک و مافوق صوت است و در صورتی که سرعت جسم در هوا کمتر از میزان مذکور باشد، عدد ماخ طبیعتاً کوچک‌تر از یک و مادون صوت خواهد بود.

این موشک حدود ۳۰ درصد از بدنه‌اش را بال‌ها و بالک‌ها تشکیل داده‌اند و همان‌طور که در بخش قبلی گزارش نیز مطرح شد، کمک‌های کنترل کروز موشک به شمار می‌روند.

طول باله بزرگ این موشک کروز که در میانه طول موشک و روی مرکز جرم موشک واقع شده، ۰.۹ متر است و موجب می‌شود موشک تعادل دینامیکی خود را زمان حرکت به‌خوبی حفظ کند؛ همچنین سبب افزایش پایداری نصر پیش از برخورد به هدف می‌شود.

کروز نصر که به‌لحاظ ظاهری نسبت به قادر و نور چندان هم بی‌شباهت نیست، دارای وزنی معادل ۳۵۰ کیلوگرم است و این وزن در طول ۳.۵متری و قطر حدود ۳۰سانتی‌متری موشک توزیع شده است.

از نکات برجسته این موشک کروز قابلیت پرتاب از سکوهای مختلف و از تجهیزات نظامی گوناگون است که قابلیت مقابله راهبردی جمهوری اسلامی ایران در برابر شناورهای دشمن را افزایش می‌دهد.

در واقع نصر نه‌تنها با کمک سامانه‌های پرتاب ساحلی قادر به هدف قرار دادن اهداف است، بلکه با قابلیت پرتاب از روی جنگنده و هلی‌کوپترها (در مدل هواپایه) قدرت مقابله با شناورهای متخاصم را افزایش می‌دهد.

موشک نصر

البته نصر در زمان انجام آزمایش از روی سکوهای پرتابگر (تیل) توانست شناور دشمن فرضی را هدف قرار دهد.

جمهوری اسلامی ایران توانسته به انواع سامانه‌های پرتابی از"تیل" و"تل" گرفته تا"تلار"دست یابد و همان‌طور که مجدداً نیز مطرح شد، ‌تیل یک سامانه پرتاب‌گر است که موشک را بلند و غالباً به‌صورت عمود شلیک می‌کند.

البته نصر با سامانه هدایت تلویزیونی و راداری می‌تواند با کمک سامانه تلار که مجهز به کنترل‌های راداری نیز هست، کروزهایی را پرتاب کند.

اما نکته مهم دیگر قدرت انفجاری و نفوذ کلاهک جنگی این موشک در زره‌های فولادی و بسیار محکم است.
این کلاهک با وزن ۱۵۰ کیلوگرم توانست در آزمایشی که در خلال رزمایش بزرگی در کشور انجام شد، یک شناور ۳۰۰۰ تنی را غرق کند.

قدرت انفجاری و تخریبی بالای نصر به‌علت نفوذ بالای این کروز در شناورهای زرهی است که علت آن احتمالاً وجود حس‌گرهای سختی‌سنجی است که در سر جلوی کلاهک جنگی نصر است.

مزیت ممتاز نصر قابلیت عبور از کشتی‌های با زره نیمه‌سنگین است؛ در واقع کروز نصر با عبور از زره شناور سپس منفجر می‌شود و شناور متخاصم را منهدم می‌کند.

کد خبر 240070
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز