گروه بین‌الملل: روند دستاوردهای ارتش سوریه در جنگ با مخالفان طی هفته‌های گذشته شتاب بیشتری گرفته است.

نیروهای ارتش پس از کنترل منطقه راهبردی قاره، اکنون می‌کوشند کنترل منطقه استراتژیک قلمون در مرز لبنان را به‌دست گیرند و‌ سرنوشت منازعات جاری در کشور را نهایی سازند. ارتش سوریه از حدود 2هفته پیش عملیاتی را در مناطق جنوب غربی کشور آغاز کرد که هدف از آن را پاکسازی حومه شمالی دمشق و حرکت به سمت مناطق مرزی با لبنان اعلام کرده است.

هدف نهایی این عملیات منطقه قلمون اعلام شده است. ارتش سوریه در چارچوب همین عملیات، طی روزهای گذشته منطقه قاره از توابع قلمون را به‌دست گرفت تا راه خود را به سوی قلب این منطقه باز کند. منطقه مرزی و کوهستانی قلمون در جنوب غربی سوریه و در شمال‌غربی دمشق واقع شده و اغلب ساکنان آن مسیحی‌اند؛ این منطقه با منطقه عرسال در لبنان هم مرز است. اکثریت ساکنان عرسال سنی‌هایی هستند که با گروه‌های مخالف سوریه همسو و همراه هستند.

پس از آنکه ارتش سوریه طی 2‌ماه گذشته توانست شهر استراتژیک القصیر را به‌دست گیرد و روزنه ورود سلاح از لبنان به سوریه را ببندد، منطقه کوهستانی قلمون به دریچه‌ای راهبردی برای گروه‌های مسلحی بدل شد که سلاح خود را از داخل لبنان تأمین می‌کنند. منطقه قلمون در فصل زمستان به‌شدت سرد است و برخی از ناظران سیاسی معتقدند که آغاز عملیات ارتش در این فصل از سال با هدف سوق دادن گروه‌های مسلح به سوی مناطق کوهستانی و ناچار کردنشان به خروج از سوریه است.

سیطره ارتش سوریه بر این منطقه و در نتیجه بستن آخرین روزنه‌های قاچاق سلاح به داخل سوریه، می‌تواند سرنوشت درگیری‌های جاری در این کشور را رقم زند. کنترل این منطقه، با توجه به سیطره ارتش سوریه بر مناطق موازی آن در داخل کشور، ضمن پاکسازی حومه شمالی دمشق، کریدوری را از جنوب غرب سوریه به سمت غربی‌ترین مناطق کشور خواهد گشود. اشراف ارتش بر تمام این کریدور از مرزهای لبنان تا دریای مدیترانه می‌تواند امکان مانور بسیار بالایی را برای دولت سوریه فراهم آورد.

ارتش سوریه هفته گذشته توانست منطقه قاره یکی از راهبردی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های قلمون را به‌دست گیرد. به‌دست گرفتن این منطقه زمینه بازگشایی بزرگراه بین‌المللی میان بیروت و حومه جنوبی دمشق را فراهم کرد. شاید در سایه همین پیشروی‌ها و دستاوردها باشد که دیروز احمد الجربا رئیس ائتلاف مخالفان سوریه خواستار تعویق نشست دوم ژنو درباره سوریه به ماه فوریه آینده شد.

کمک‌های آمریکا در دست القاعده

اما به موازات پیشروی‌های ارتش سوریه، رسانه‌های خبری گزارش دادند که کمک‌های آمریکا به گروه‌های مسلح به‌دست شبه‌نظامیان القاعده می‌افتد. به گزارش سایت آنتی‌وار، دولت اوباما مدت زیادی را برای بررسی کیفیت ارسال سلاح به گروه‌های مسلح داخل سوریه اختصاص داده و از روزهای گذشته ارسال این سلاح‌ها آغاز شده است. این سلاح‌ها از طریق منطقه مرزی ریحانلی در ترکیه وارد شمال سوریه می‌شود.

اما مشخص شده این سلاح‌ها به محض ورود به منطقه عتمه در شمال سوریه، به‌دست شبه‌نظامیان القاعده می‌افتد. القاعده از این سلاح‌ها برای درگیری با گروه پیکارجوی ارتش آزاد استفاده می‌کند که مقصد نهایی سلاح‌های آمریکایی تلقی می‌شود. ازهمین‌رو، دولت آمریکا در حال بررسی تغییر مکانیسم ارسال سلاح به این گروه پیکارجوست. با وجود این، بسیاری از ناظران معتقدند که به‌علت قدرتمند بودن القاعده در مناطق مرزی سوریه امکان جلوگیری از افتادن این سلاح‌ها به‌دست آنها هرگز به صفر نخواهد رسید.

کد خبر 240131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز