سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما مذاکرات دیپلماتیک "اصولی و آگاهانه‌ای" را که به توافق هسته‌ای با ایران منجر شد تحسین کرد و گفت که آمریکا " نمی‌تواند در را به روی دیپلماسی ببندند".

به گزارش ایسنا، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا روز دوشنبه در اظهاراتی در سانفرانسیسکو گفت: اظهارات قاطعانه و لفاظی می‌تواند از نظر سیاسی کار آسانی باشد، ولی برای امنیت ما کار درستی نیست.

به گزارش شبکه خبری ان بی سی، برخی منتقدان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در آمریکا مدعی‌اند که این توافق‌نامه موقتی کافی نیست،‌ زیرا آشکارا ایران را از غنی‌سازی اورانیوم منع نمی‌کند. اما اوباما گفت که این توافق می‌تواند به از بین بردن تاریخچه "بی‌اعتمادی" بین ایران و غرب کمک کند.

رییس جمهور آمریکا با استناد به اظهارات جان کندی، رییس جمهور پیشین این کشور گفت که معتقدم آمریکا هرگز نباید "از مذاکره بترسد".

اوباما گفت: اگر ایران از این فرصت استفاده کند و تصمیم بگیرد به جامعه بین‌المللی بپیوندند، آنگاه ما می‌توانیم به تدریج بی‌اعتمادی را که سالهای طولانی بین دو ملت وجود داشته است، از بین ببریم.

به گزارش روزنامه یو‌اس ای تودی، اوباما در اظهاراتش در سانفرانسیسکو با بیان این که این دیپلماسی که با تحریم‌های بی‌سابقه ما علیه ایران همراه بوده است، پیشرفتی را که ما این هفته به دست آوردیم،‌تحقق بخشید، ادعا کرد: ما برای اولین بار پس از یک دهه پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کردیم و بخش‌های کلیدی از آن عقب رانده خواهد شد.

وی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: بازرسان بین‌المللی دسترسی بی‌سابقه‌ای به تاسیسات هسته‌ای ایران خواهند داشت، بنابراین این به جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران کمک خواهد کرد. ما در ماه‌های آینده دیپلماسی‌مان را با هدف تحقق یک راه‌حل جامع که یکبار برای همیشه تهدید برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند ادامه خواهیم داد.

رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: هیچ یک از این مسائل آسان نخواهد بود. چالش‌های بزرگی باقی مانده است، ولی نمی‌توانیم در را به روی دیپلماسی ببندیم و نمی‌توانیم راه‌حل‌های صلح‌آمیز برای مشکلات جهان را منتفی بدانیم. ما نمی توانیم خود را به یک چرخه بی‌پایان از درگیری متعهد کنیم.

کد خبر 240174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز