همشهری آنلاین: افرادی که میزان بتاکاروتن و ویتامین C دریافتی‌شان بیشتر است از قدرت شنوایی بالاتری هم برخوردارند. به عقیده‌ی محققان منیزیم هم همین خاصیت را دارد.

منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌ها برای داشتن گوش‌های تیز

مصرف زیاد بتاکاروتن، ویتامین C و منیزیم باعث بهبود شنوایی می‌شود. نتایج یک پژوهش آمریکایی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده نشان می‌دهد بتاکاروتن، ویتامین C و منیزیم قوه‌ی شنوایی را تقویت می‌کند.

بتاکاروتن هم آنتی‌اکسیدان است و هم پیش ساز ویتامین A که در میوه‌ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مانند هویج، کدوتنبل، زردآلو و غیره وجود دارد.

ویتامین C در میوه و سبزیجات مانند کیوی یا مرکبات و منیزیم نیز در سبزیجات سبز، آجیل‌ها، شکلات سیاه و غلات کامل به وفور یافت می‌شوند.

متأسفانه مشکلات شنوایی میلیون‌ها نفر را در سرتاسر جهان درگیر خود کرده است. افزایش سن، آلودگی صوتی، استفاده‌ی بیش از حد هدفون برای گوش دادن به موسیقی و غیره خطر ناشنوایی را افزایش می‌دهند.

محققان بررسی‌هایی روی ارتباط بین جذب ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی (بتاکاروتن، ویتامین C و E)، منیزیم و خطر ناشنوایی انجام دادند. در واقع این رادیکال‌های آزاد هستند که در کار سلول‌های گوش داخلی اختلال ایجاد می‌کنند و باعث ناشنوایی می‌شوند. خوشبختانه آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند نقش پیشگیرانه یا درمانی در این خصوص داشته باشند.

محققان روی 2592 داوطلب بین 20 تا 69 سال بررسی‌هایی انجام دادند. آن‌ها مشاهده کردند میزان مصرف مواد مغذی در بین افرادی که سن و سالشان بالاتر است بیشتر است و این افراد شاخص توده‌ی بدنی پایین تری داشته و کمتر در معرض سر و صدای زیاد نیز قرار دارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که میزان بتاکاروتن و ویتامین C دریافتی‌شان بیشتر است از قدرت شنوایی بالاتری هم برخوردارند. به عقیده‌ی محققان منیزیم هم همین خاصیت را دارد اما در عوض ویتامین E تأثیر چشمگیری در تقویت قوه‌ی شنوایی به جا نمی‌گذارد. به عقیده‌ی محققان افرادی که بیشتر مواد غذایی حاوی این ویتامین‌ها را مصرف می‌کنند بهتر می‌شنوند.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که مصرف زیاد بتاکاروتن، ویتامین C و منیزیم می‌تواند از ناشنوایی و کم شنوایی پیشگیری کند. برای همین توصیه می‌شود رژیم غذایی‌تان را سرشار از میوه و سبزیجات مختلف و رنگی بکنید.

نتایج پژوهش‌های دیگر هم نشان می‌دهند که مصرف زینک (روی) و ویتامین D نیز در بهبود قدرت شنوایی نقش دارند. برای همین نباید بدنتان دچار کمبود این مواد باشد.

منبع: lanutrition

کد خبر 240218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز