سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ادعا می‌کنند قارچ‌ها می‌توانند رطوبت اطراف خود را کنترل کرده و باد‌ را برای کمک به هاگ‌افشانی به خدمت بگیرند.

قارچ

براساس گزارش تلگراف، دانشمندان دریافته‌اند که قارچ‌ها از قابلیت شگفت‌انگیز کنترل آب‌و‌هوا برخوردارند. به گفته دانشمندان این موجودات با کنترل رطوبتی که آنها را فراگرفته می‌توانند بادهایی به وجود آورند که هاگ‌های آنها را به اطراف پراکنده می‌کند.

گیاهان برای گرده‌افشانی از تکنیک‌های مختلفی از قبیل بهره گرفتن از نیروی گرانش، پرتاب، باد، آب و حیوانات استفاده می‌کنند اما قارچ‌ها همیشه موجوداتی منفعل به نظر می‌آمدند که هاگ‌های خود را برروی زمین می‌ریزند و در انتظار باد می‌مانند تا شاید این هاگ‌ها را به اطراف پراکنده کند.

اما اکنون محققان دریافته‌اند که قارچ‌ها می‌توانند هاگ‌های خود را تا شعاعی وسیع پراکنده کنند، حتی در زمانی که هیچ جریان بادی وجود نداشته باشد؛ و برای این‌کار از ایجاد شرایط آب‌و‌هوایی استفاده می‌کنند.

دانشمندان کالج ترینیتی برای نمایش دادن این قابلیت قارچ‌ها از تکنیک‌های تصویربرداری سریع و الگوریتم‌های ریاضی استفاده کردند و چگونگی هاگ‌افشانی دو قارچ اویستر و شیتیک را نمایش دادند. براساس این تصاویر قارچ‌ها بخار آبی از خود متصاعد می‌کنند که منجر به خنک شدن هوای اطراف می‌شود و جریانی میان هوای گرم و سرد ایجاد می‌شود. به این شکل جریان‌های بادهای مینیاتوری ایجاد می‌شوند که می‌توانند هاگ‌ها را به هوا بلند کرده و منتقل کنند.

دانشمندان معتقدند قارچ‌ها بسیار فراتر از یک تولیدکننده معمولی هاگ هستند، به گفته آنها قارچ‌ها ماشین‌های پیچیده‌ای هستند که محیط اطراف خود را کنترل می‌کنند و زمانی که به باد نیاز داشته‌باشند آن را خود تولید می‌کنند. به گفته محققان این فرایند احتمالا در آفت‌های قارچی گیاهان، حیوانات و انسان‌ها نیز رخ می‌دهد.

کد خبر 240222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز