در ادامه بازتاب‌های خارجی توافق ژنو، رئیس‌جمهور آمریکا مذاکرات دیپلماتیک «اصولی و آگاهانه‌ای» را که به توافق هسته‌ای با ایران منجر شد، تحسین کرد و گفت که آمریکا «نمی‌تواند در را به روی دیپلماسی ببندد».

باراک اوباما در اظهاراتی در سانفرانسیسکو گفت: اظهارات قاطعانه و لفاظی می‌تواند از نظر سیاسی کار آسانی باشد، ولی برای امنیت ما کار درستی نیست. اوباما گفت که این توافق می‌تواند به از‌بین بردن تاریخچه «بی‌اعتمادی» بین ایران و غرب کمک کند. در سوی دیگر وزیر امور خارجه انگلیس هم هشدار داد رژیم صهیونیستی باید از اتخاذ هرگونه اقدامی که می‌تواند توافق هسته‌ای موقتی بین ایران و گروه 1+5را تضعیف کند، خودداری کند.

ویلیام هیگ تأکید کرد که این توافق «یک گام مهم، لازم و کاملا معقول» است که «به ما امید می‌دهد که می‌توان به یک توافق جامع دست یافت.» مایکل مان سخنگوی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران می‌تواند در‌ماه دسامبر یا ژانویه تحقق یابد. در منطقه نیز حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای، توافق هسته‌ای بین ایران و گروه1+5 در ژنو را برگ زرینی در پرونده پیروزی‌های درخشان جهانی ایران دانست. روزنامه هاآرتص چاپ رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که «اغلب کشورهایی که در مذاکرات 1+5و ایران حضور داشتند، با ارسال پیام‌های محرمانه یا آشکار به مقامات اسرائیل از آنها خواسته‌اند تا اقدامات خود علیه ایران را متوقف کرده و وارد همکاری با آنها برای رسیدن به توافق نهایی با تهران شوند.»

کد خبر 240287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز