چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان کشف کرده‌اند که قارچ‌ها توانایی فوق‌العاده‌ای برای کنترل آب و هوا دارند.

mushroom

قارچ‌ها با تغییر رطوبت هوای اطراف خود موجب می‌شوند که باد هاگ‌های آن‌ها را پراکنده کند.
به گزارش مهر، گیاهان از شیوه‌های متنوعی برای پخش دانه‌های خود استفاده می‌کنند، قارچ‌ها مدت‌ها است به عنوان پراکننده کننده منفعل دانه‌های خود در نظر گرفته می‌شدند و هاگ‌های خود را با تکیه بر جریان هوا برای پخش کردن منتشر می‌کنند.

اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قارچ‌ها می‌توانند هاگ‌های خود را در یک فضای وسیع پخش کنند حتی وقتی که در این فضا بادی نمی‌وزد آن‌ها سیستم هوایی خود را تولید می‌کنند.

دانشمندان آمریکایی با استفاده از تکینیک‌های فیلمبرداری سرعت بالا و مدلسازی ریاضی توانسته‌اند نشان دهند که چگونه قارچ‌های صدفی و قارچ‌های شیتاکه بخار آب تولید می‌کنند که هوای اطراف آن‌ها را خنک کرده و موجب جا به جایی جریان‌های هوا شود. این امر به نوبه خود بادهای مینیاتوری تولید می‌کند که موجب پخش شدن هاگ‌ها در هوا می‌شود.

نتایج این تحقیق در همایش سالانه انجمن فیزیک آمریکا در بخش دینامیک سیال ارائه شد و نشان می‌داد که فعالیت قارچ‌ها برای تولید و گسترش هاگ‌ها چیزی بیشتر از یک شیوه مکانیکی است.

«امیل درسیره» از کالج ترینیتی در هارتفورد کانکتیکت گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که این سیستم‌های مکانیکی پیچیده‌تر از کنترل هوای محلی و تولید باد آن هم در شرایطی است که هیچ بادی در طبیعت وجود ندارد. سیستم قارچ‌ها بسیار شگفت انگیز است و می‌توان آن‌ها را مهندسان دارای هوش و قوه ابتکار دانست.

دانشمندان اعتقاد دارند که همین فرآیند توسط قارچ‌هایی که موجب بیماری انسان، گیاه و حیوان می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلیون‌ها هاگ به عنوان دانه‌های میکروسکوپی توسط یک قارچ تولید می‌شود و درنهایت تعداد معدودی از آن‌ها جایی مناسب برای رشد قارچ فرود می‌آیند.

 

 

کد خبر 240353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز