دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

ترجمه - مرجان رودبار محمدی: خوردن غذای سالم با ترکیبات مناسب می‌تواند به درمان و کنترل بیماری‌ها کمک کند.

آیا مواد غذایی که مصرف می‌کنید، تأثیر زیادی بر جسم و روح شما می‌گذارد؟

 اگر شما مثل سایر افراد دیگر غذا می‌خورید، شاید پاسخ بدهید خیر. با این وضعیت بهترین شانس‌هایی که می‌تواند در سلامت‌ شما تأثیرگذار باشد، نظیر سالم و سرحال بودن و راحت خوابیدن را از دست می‌دهید.

 جوی بایر کارشناس تغذیه و نویسنده کتاب «درمان‌های غذایی» ‌می‌گوید، تغذیه سالم روی ذهن و روحیه فرد بسیار مؤثر است. حدود 500 صفحه از این کتاب به مراقبت‌های تغذیه پرداخته است.

 در این کتاب به این نکته اشاره شده است که خوردن غذای سالم با ترکیبات مناسب می‌تواند به درمان و کنترل بیماری‌های شما کمک کند.اما با وجود داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از هر گونه بیماری خطرناک نمی‌توان انتظار داشت که تمام بیماری‌های ما کنترل و درمان بشود.

 برای مثال افرادی که ژنتیک بدنشان مستعد داشتن کلسترول بالاست، قادر به کنترل کردن آن با خوردن مقدار زیادی سیر و یا جو نیستند. آنها باید ضمن آنکه از مواد غذایی رژیمی استفاده می‌کنند، طبق دستور پزشک از داروهایی که کلسترول خون را نیز تنظیم می‌کند استفاده کنند.

 علاقه ما به غذاهایی که بیماری‌ها را کنترل می‌کند

مردم از اینکه می‌توانند بیماری‌هایشان را کنترل کنند احساس رضایت می‌کنند. اولیور هانکینسون پروفسور پاتولوژی می‌گوید، محققان در دانشگاه روی سبزیجات تازه به خصوص سبزیجات پربرگ مثل بروکلی، تره، تربچه، شلغم و هویج در حال تحقیق و بررسی هستند، برای اینکه بدانند آیا این نوع سبزیجات از گسترش و شیوع سرطان پستان جلوگیری می‌کنند یا خیر.

علاوه بر بررسی و درمان بیماری‌هایی مثل سرطان، تحقیقات نشان داده است، وعده‌های غذایی که ما صرف می‌کنیم شامل صبحانه، ناهار و شام تأثیر زیادی روی حافظه، پوست و حتی روحیات ما دارد.برای تقویت حافظه، مصرف آنتی‌‌اکسیدان‌ها(موادی مثل میوه‌جات) که از سلول‌های بدن دفاع و آنها را تغذیه می‌کند، پیشنهاد شده است.

بایر می‌گوید، آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین از رسوب‌کردن چربی در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که خون به راحتی جریان پیدا کند و به مغز برسد.مطالعاتی که در دانشگاه پزشکی هاروارد انجام شده است نشان داد آنهایی که مقدار زیادی سبزیجات تازه مثل تره، تربچه، شلغم، بروکلی و هویج استفاده می‌کنند کمتر دچار فراموشی و تضعیف حافظه می‌شوند.

مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها برای طراوت و شادابی پوست بسیار مفید است. برای مثال مواد غذایی که در آن مقدار ویتامین C بسیار زیاد است مثل پرتقال، توت فرنگی و انواع کلم‌ها بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و مصرف آنها بسیار توصیه شده است. ویتامین C همچنین به تولید کلاژن که سهم بزرگی در شادابی و طراوت پوست دارد، کمک می‌کند.

مصرف ویتامین E که به وفور در غلات، میوه‌جاتی نظیر هلو و مارچوبه وجود دارد بدن ما را در مقابل هر گونه خطرات ناشی از اشعه ماورای بنفش مصون می‌سازد. همچنین مصرف امگا 3 همیشه شما را جوان و شاداب نگه می‌دارد.

 اگر وضعیت روحی شما مناسب نیست، با مصرف کربوهیدرات‌ها به مقدار زیاد نظیر غلات، سبزیجات و میوه‌جات تازه، برنج با گوشت کم‌چرب می‌توانید آن را بهبود دهید. کربوهیدرات‌ها با تولید و تنظیم قند خون که سلول‌های بدن ما را تغذیه می‌کند، به بدن انرژی می‌دهد.بایر می‌گوید، به دلیل آنکه جذب کربوهیدرات‌ها از خون کند و به آرامی صورت می‌گیرد، پروتئین به تعدیل کردن وضعیت روحی فرد کمک می‌کند. او خوردن پروتئین، مانند گوشت کم‌چرب، گوشت بوقلمون، تخم مرغ، پنیر و کره را توصیه می‌کند.

 خانم بونی تاب کارشناس رژیم غذایی در نیویورک می‌گوید، بدحالی و کسل بودن یک فرد ممکن است به دلیل مصرف نکردن مواد غذایی به مقدار کافی باشد. لذا توصیه می‌شود هر 4 تا 5 ساعت یک بار به خوردن مواد غذایی بپردازد، زیرا این امر سبب می‌شود علاوه بر این که قند خون تنظیم شود، مغز نیز انرژی کافی به دست آورد.

تاب دیکس کارشناس استخوان می‌گوید، مردم باید به رژیم غذایی که روی استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد توجه کنند. از آنجایی ‌که ساخت و ساز استخوان بدن در سن 30 سالگی متوقف می‌شود، مصرف کلسیم در رژیم غذایی به اضافه مصرف غذاهای کم‌چرب که به استحکام استخوان‌های بدن کمک می‌کند، بسیار توصیه می‌شود. این نوع رژیم غذایی بخصوص برای خانم‌ها که مقدار استروژن بدنشان با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و باعث ضایعات استخوانی می‌شود، تأکید شده است.

اگر به خوردن لبنیات علاقه زیادی ندارید، سعی کنید هنگام شام از مواد غذایی که حاوی ویتامین D، مثل ماهی و یا اسفناج که دارای مقدار زیادی منیزیم است استفاده کنید. شما می‌توانید اسفناج را با گردو و یا فندق و مقداری ماست مخلوط و میل نمائید.

 آلن هاس کارشناس تغذیه سالم و نویسنده کتاب «غذای مناسب برای بیماران مرض قند» است. این کتاب شامل 200 نوع دستور غذایی است. دستورات غذایی او شامل مرغ به همراه مارچوبه، پنیر یونانی با سبزیجات تازه مثل نعناع و پونه و مصرف کدو حلوایی است.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند غذاهایی برای سلامتی مناسب است که بی‌بو و بی‌مزه باشد. اگر چنین عقیده‌ای دارید شما هرگز نمی‌توانید از یک رژیم غذایی سالم برای مدت طولانی پیروی کنید. آلن هاس، می‌گوید، شما حتماً از مصرف غذاهایی که نقش مهمی در پیشگیری بیماری‌های متعدد دارد، لذت خواهید برد.

منبع: msnbc.com

کد خبر 24042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز