همشهری آنلاین: سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، آمریکا مسئولیت از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه در دریا را بر عهده خواهد داشت.

آمریکا مسئول امحای تسلیحات شیمیایی سوریه شد

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی روز شنبه اعلام کرد: دولت آمریکا ماموریت از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه در دریا را بر عهده خواهد داشت.

پیش از این نیز شبکه خبری الجزیرة اعلام کرده بود که بیش از 20 شرکت برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز پیشتر گزارش داد، سلاح‌های شیمیایی سوریه در دریا و روی یک کشتی پشتیبانی نیروی دریایی آمریکا نابود خواهد شد.

طبق گزارش‌ها،‌ یک کارخانه سیار بر عرشه کشتی باری MV Cape Ray، با روش‌های شیمیایی (هیدرولیز) این مواد شیمیایی را آنقدر رقیق خواهد کرد که دیگر خطرساز نباشند.

تخمین زده می‌شود پس‌آب حاصل از خنثی کردن این سموم شیمیایی بالغ ۷.۷ میلیون لیتر شود که برای حمل آن به ۴۰۰۰ مخزن نیاز است.

قرار است به‌زودی محلی برای انتقال این پسماندها تعیین شود؛ البته بعد از خنثی‌سازی پسماند حاصل شبیه فاضلاب معمولی صنعتی خواهد بود.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) که مسئول امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه است آخرین روز سال میلادی جاری را به عنوان آخرین مهلت برای نابودی ذخایر شیمیایی سوریه در نظر گرفته است.

مقداری از این ذخایر به آلبانی حمل شده اما بعد از تظاهرات طرفداران محیط زیست در آلبانی، این کشور از قبول آن‌ها سرباز زده و خواستار انتقال مواد منتقله به محلی دیگر شده است.

تخمین زده می‌شود مجموعه سلاح‌های شیمیایی سوریه (سلاح آماده یا ماده اولیه) حدود ۱۳۰۰ تن است و ارتش این کشور این ذخایر را در نقاط مختلفی گرد آورده است.

ارتش سوریه بخش قابل توجهی از این سلاح‌ها را به شکل ماده اولیه نگهداری کرده؛ چرا که آن را از دسترس افراد یا گروه‌ها دور نگه می‌دارد ولی می‌توان آن‌ها را به اسانی برای استفاده آماده کرد.

اینکه گازهای اعصاب مثل سارین و VX به شکل سلاح آماده نیست تا حدی کار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را آسانتر می‌کند. اما مشکل فقط خنثی‌سازی و امحای این مواد نیست. هیچ کشوری حاضر نیست انتقال این مواد به بیرون سوریه را بر عهده بگیرد یا امنیت آن را تضمین کند؛ بنابراین ارتش سوریه مجبور شده خود این کار را به عهده بگیرد.

در حال حاضر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی این مواد را از سوریه به لبنان حمل می‌کند تا ارتش سوریه آن‌ها را از لبنان به بندری در دریای مدیترانه منتقل کند.

هنوز روشن نیست آیا کشتی باری MV Cape Ray خود به این بندر عزیمت می‌کند تا محموله را تحویل بگیرد یا تعدادی کشتی باری کوچکتر بدون پرچم آمریکا مخازن را تحویل می‌گیرند و به MV Cape Ray منتقل می‌کنند.

کد خبر 240640
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز