همشهری آنلاین: تایلند یک هفته پس از بزرگترین تجمع معترضین به دولت یینگلوک شیناواترا، روز شنبه شاهد تحولاتی در آستانه آنچه رهبر مخالفین روز پیروزی نامید، بود.

آخرین تلاش های معترضان تایلند؛

به گزارش ایرنا، رسانه‌های تایلند و منطقه جنوب شرق آسیا گزارش های متنوعی از آخرین تحولات این کشور منتشر کردند و ادامه اشغال سازمان ها و ارگان های دولتی را در صدر خبرهای خود قرار دادند.

معترضین که تعداد آن ها در برخی نقاط صدها و گاهی هزاران نفر گزارش می شود با هدف فلج کردن دولت تایلند، سازمان مخابرات را اشغال و خارج از این مرکز نیز مستقر هستند.

ˈسوتهپ تائوگسوبانˈ نماینده پیشین مجلس از حزب دموکرات و رهبر مخالفان دولت که تجمعات و اعتراضات را رهبری می کند از مردم خواسته روز یکشنبه در خیابان های بانکوک حاضر شده و به بزرگترین اعتراض خود دست بزنند.

وی که خواستار محاصره دفتر نخست وزیری تایلند برای روز یکشنبه شده ، این روز را ˈروز پیروزیˈ خوانده و گفته است معترضین تنها در فعالیت دادگاه ها، دادگاه قانون اساسی و نیروهای مسلح اختلال ایجاد نخواهند کرد، هر چند گروهی از مردم در ˈبانکوکˈ روز جمعه ستاد مشترک ارتش این کشور را نیز اشغال کردند.

ˈینگلوک شیناواتراˈ نخست وزیر تایلند طی دو نوبت از معترضان این کشور خواست به تظاهرات خود پایان دهند و طرح گفت وگو با مقامات را بپذیرند. وی گفت دولت نمی خواهد خود را وقف مانورهای سیاسی کند، زیرا متقاعد شده است این امر موجب بدتر شدن شرایط اقتصادی خواهدشد، اما رهبر مخالفان دولت اعلام کرد که معترضان هرگز با دولت گفت وگو نخواهند کرد.

وی تاکید دارد دولت ˈینگلوک شیناواتراˈ باید سرنگون شود، زیرا وی راه برادرش را که سال 2006 به دنبال یک کودتا سرنگون شد می رود.

وی تاکید دارد باید دولت کنونی سقوط کند، شورای مردمی تشکیل شده و اداره امور را تا برگزاری انتخابات در دست بگیرد.

از سوی دیگر، ادامه ناآرامی ها در تایلند باعث شده علاوه بر دبیر کل سازمان ملل که خواستار خویشتنداری طرف ها در این کشور و ورود به مذاکره برای حل مشکل شده، وزارت امور خارجه ژاپن، سفارت فرانسه در تایلند و ویتنام نیز نسبت به این ناآرامی ها واکنش نشان دهند.

سفیر انگلیس در تایلند نیز با نخست وزیر این کشور دیدار کرده و خواستار حل مساله از طریق گفت وگو و مسالت آمیز شده است.

وزارت خارجه تایلند اعلام کرده است جلسه ای با حضور سفیران کشورها روز دوشنبه در بانکوک برگزار و دیپلمات ها را در جریان ناآرامی های این کشور قرار می دهند.

همچنین گزارش شده زدوخوردهایی امروز بین معترضان تایلندی و هواداران دولت روی داده و تنش ها را در پایتخت افزایش داده است. معترضان به اتوبوس حامل طرفدران دولت حمله کردند اما آماری از تعداد زخمی ها و یا کشته ها ارایه نشده است.

رسانه های منطقه معترضین را ترکیبی از طرفداران پادشاهی، افرادی از قشر متوسط و جنوبی ها که خواستار استقلال هستند، معرفی می کنند.

در ادامه این تحولات، فرمانده ارتش تایلند از همه طرف های درگیر در ناآرامی های سیاسی خواست سربازان را درگیر ناآرامی ها نکنند. رهبر مخالفان دولت تایلند روز پنجشنبه گفته بود مردم با ورود به مراکز پلیس و ارتش به دنبال جلب حمایت ارتش و نظامیان هستند.

طی چند روز گذشته با توجه به کودتاهای قبلی شایعه احتمال کودتا در تایلند قوت گرفته بود . تایلند از سال 1932 شاهد 18 کودتای نظامی و یا تلاش برای کودتا بوده است و آخرین آن در سال 2006 برای سرنگونی برادر نخست وزیر کنونی تایلند انجام شد.

ˈپرایوت چان اوکاˈ فرمانده ارتش تایلند گفته است معترضان نباید ارتش را مجبور به دخالت و جانبداری از آن ها نمایند.

مخالفان دولت طی چند روز گذشته برخی وزارتخانه ها و سازمان ها از جمله وزارت اقتصاد، مراکز پلیس، ستاد مشترک ارتش و دفاتر حزب حاکم ˈفئوتایˈ را اشغال کردند و اعلام کرده اند به این روند ادامه می دهند و هم اکنون ارایه خدمات اداری در تایلند با مشکل مواجه شده است.

مخالفان دولت تایلند پس از ارائه لایحه عفو عمومی به خیابان های بانکوک آمدند و خواستار لغو این لایحه شدند. دولت در مواجهه با افزایش معترضان مجبور به از دستور خارج کردن این لایحه شد و سپس مجلس سنا نیز به آن رای نداد.

معترضان پس از اینکه این لایحه تایید نشد باز هم دامنه خواسته خود را که پیش از این مربوط به لایحه عفو عمومی بود گسترش دادند و خواستار سرنگونی دولت شدند.

ادامه این اعتراضات باعث فراخواندن ˈیینگلوک شیناواتراˈ به مجلس نمایندگان این کشور شد تا برای ادامه کار خود از مجلس رای اعتماد بگیرد.

هر چند که مجلس با 297 رای موافق و 134 رای مخالف از مجموع 492 عضو، ادامه رهبری شیناواترا را صادر کرد، اما معترضان همچنان خواستار سرنگونی کامل دولت هستند و چند روز آینده را روزهای سرنوشت ساز تایلند نامیده اند.

گستردگی اعتراضات به دولت تایلند از سال 2010 میلادی و زمانی که تایلند صحنه خشونت مخالفان بود تا چند روز اخیر سابقه نداشته است.

کد خبر 240660
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز