گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: چرخ صنعت خودرو با اعلام آمادگی شرکت‌های خودروسازی ۱۹کشور جهان و حمایت صریح مسئولان دولتی در حمایت از صنعت خودرو، به حرکت درآمد. روز گذشته مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد به محلی برای تعامل بیشتر شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان با خودروسازان داخلی تبدیل شد،

شرکت‌هایی که برای استفاده از بازار بکر کشورمان پس از لغو تحریم‌های صنعت خودرو وارد ایران شده و به مذاکراه با همتایان ایرانی خود پرداختند. همچنین خودروسازان ایرانی که طی سال‌های اخیر فشارهای زیادی را به‌دلیل اعمال تحریم‌ها تحمل کرده بودند برپایی نخستین همایش بین‌المللی خودرو بعد از چند سال را فرصتی مغتنم برای اعلام افزایش تیراژ تولید و بازگشت رونق به بازار خودرو قلمداد کردند.

در این همایش کاتریک بلن، رئیس انجمن جهانی خودروسازان نیز از ورود سرمایه‌گذاران بین‌المللی به بازار خودروی ایران در آینده نزدیک خبر داد و تأکید کرد که بدون شک صنعت خودروی ایران در آینده نرخ رشد خوبی خواهد داشت و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به‌زودی وارد بازار ایران می‌شوند. وی افزود: اگر ایران می‌خواهد صادر‌کننده خودرو بماند و تصور خوبی نسبت به محصولات این کشور در دنیا وجود داشته باشد باید کیفیت محصولاتش را افزایش دهد تا توان رقابت‌پذیری داشته باشد.

گلایه و حمایت

نکته قابل توجه در این همایش حضور پررنگ مقامات اقتصادی دولت بود. معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت در سخنانی ضمن گلایه از قیمت و کیفیت خودروهای ایرانی، درعین حال بر حمایت قاطع دولت از صنعت خودروسازی تأکید کردند. اسحاق جهانگیری با اشاره به سهم قابل توجه صنعت خودرو در تولید ناخالص داخلی بر ضرورت حفظ جایگاه صادراتی خودروسازان ایرانی در تعامل با خودروسازان جهان تأکید کرد و از تلاش گام به گام دولت برای بازگشت رونق ثبات و آرامش به اقتصاد کشور خبر داد. وی بر حمایت قاطع دولت از خودروسازان و تلاش برای تولید محصولات با کیفیت و رضایت مشتریان تأکید و از گلایه‌های مردم از قیمت و کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کرد.

بازگشت رنو و پژو

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تأکید بر چشم‌انداز روشن صنعت خودرو پس از لغو تحریم‌ها، درنظر‌گرفتن سهم حداقل 30درصدی خودروسازان ایرانی از بازار خودروسازان بزرگ جهان را شرط انعقاد قراردادهای جدید قلمداد کرد. محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به تثبیت قیمت خودروهای داخلی تا پایان سال از عرضه محصولات جدید رنو و پژو به بازار ایران خبر داد و افزود: خودروهایی که در این دو برند پیشرفت داشته‌اند به بازار ایران وارد خواهد شد، خودروهای جدید داخلی باید به لحاظ استانداردهای جهانی مورد تأیید باشد و بر این اساس جلسه‌ای با رئیس انجمن جهانی خودرو صورت گرفته است تا استانداردهای جهانی در خودروهای ایرانی لحاظ شود و کمیته استاندارد خودرو در وزارت صنعت نیز استانداردها را پیگیری و عملیاتی می‌کند.

عرضه خودروهای جدید به بازار

در این همایش حضور خودروسازان فرانسوی از سایر شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان برای جبران فرصت‌های از دست رفته پررنگ‌تر بود به‌نحوی که با وجود تأکید خودروسازان داخلی بر توافق با خودروسازان جهانی و افزایش تیراژ و تنوع عرضه خودروهای جدید، تاکنون سهم خودروسازان فرانسوی در توافق‌های اخیر بیشتر از سایر شرکت‌های خودروسازی بوده است.

مدیرعامل ایران خودرو از آغاز مذاکرات با مرسدس بنز، پژو و رنوی فرانسه و یک شرکت آلمانی عرضه دنا تا تیر‌ماه آینده و عرضه هر سال یک خودرو جدید و 2 فیس لیفت توسط این شرکت خبر داد و تأکید کرد، در 4سال آینده 2 پلت‌فرم جدید برای عرضه 10محصول ارائه خواهد شد و علاوه‌بر این طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی را نیز در دستور کار داریم. مدیرعامل سایپا نیز از نهایی‌شدن مذاکرات با شرکت کیا برای تولید سراتو و رنو و پژوی فرانسه از عرضه 10مدل خودرو جدید تا 3 سال آینده خبر داد و تأکید کرد که به تمام شرکت‌های خارجی اعلام کرده‌ایم که با هر کدام که شرایط بهتری داشته باشند همکاری خواهیم کرد.

کد خبر 240691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز