یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیرخارجه آلمان توافق هسته‌ای ژنو را موفقیتی مهم در راه حل و فصل نهایی موضوع هسته‌ای ایران دانست و تاکید کرد: ما هرگز حق ایران برای استفاده از انرژی هسته‌ای در اهداف صلح آمیز را زیر سوال نبرده‌ایم و دلیلی وجود ندارد که بخواهیم چنین توافقی را مورد انتقاد قرار دهیم.

آلمان

به گزارش ایرنا، گیدو وستروله در نشست آزاد مجلس آلمان با موضوع توافق هسته‌ای ژنو 3، در جمع نمایندگان این کشور، افزود: ما بعد از10 سال مذاکره بسیار پیچیده سرانجام توانستیم در نشست ژنو برای اولین بار قدم‌های محتوایی برداشته و با ایران به توافق دست یابیم که این خود نقطه عطفی مشهود درمذاکراتی طولانی مدت بود که هم با رکود همراه بوده و هم اینکه درمواردی به مناقشه منجر شد.

وستروله افزود: توافق ژنو ما را به هدف مشترکمان نزدیک تر می‌کند و با این توافق توانستیم گام مهم و قابل توجهی به سوی حل و فصل نهایی مناقشه هسته‌ای برداریم.

وی افزود: ما می خواهیم این هدف را به کمک ابزار سیاسی و دیپلماتیک بدست آوریم و بدون شک توافق ژنو نقطه عطفی در این مسیر خواهد بود.

وزیر امور خارجه آلمان درادامه با تاکید براینکه ما بارها برضرورت نیاز به یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک در مناقشه هسته‌ای تاکید کرده‌ایم، گفت: ما امروز به این راه حل نزدیک شده‌ایم و توافق ژنو می‌تواند موفقیتی برای تامین امنیت منطقه و ساختار امنیتی جهان قلمداد شود.

وی درادامه از هنر کاترین اشتون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در نحوه هدایت مذاکرات هسته‌ای قدردانی کرد و گفت: بعد از این باید نکات مورد توافق به اجرا گذاشته شده از جمله تعلیق غنی سازی 20 درصدی از سوی ایران و تبدیل اورانیوم‌های غنی سازی شده 20 درصدی به میله‌های سوخت عملی شود.

وزیر امورخارجه آلمان در ادامه، افزود: اهمیت توافق ژنو و ارائه برنامه راه آینده در این است که ایران به شفافیت جامع و وسیع دربرنامه هسته‌ای خود متعهد شده است که بازرسی‌های گسترده بازرسان آژانس از تاسیسات این کشور را شامل خواهد شد و اینکه در ژنو برای شفافیت و کنترل تاسیسات هسته‌ای توافق بعمل آمد، یک پیشرفت اساسی است.

وستروله در ادامه همچنین به لغو بخشی از تحریم های اقتصادی علیه ایران براساس توافق ژنو اشاره کرد و گفت: تحریم ها برای مدت 6 ماه به حالت تعلیق درآمده تا توافق نهایی حاصل شود.

وی افزود: در توافق ژنو که برای 6 ماه در نظر گرفته شده، گام اولیه مهمی برداشته شده است و نباید این توافق را دست کم بگیریم زیرا می‌تواند برای بهبود بخشیدن به وضعیت امنیت در کل منطقه بسیار مفید و موثر باشد.

به گفته وستروله، مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار است در مدت یک سال نهایی شود و این برعهده ایران است که در طول گفت و گو های آینده اعتماد از دست رفته غرب نسبت به خود را بازسازی کند.

وی افزود: آنچه مهم است اینکه این توافق به صورت شفاف و اثبات شده به اجرا گذاشته شود و تنها موفقیت اجرای توافق ژنو خواهد بود که می‌تواند به عنوان موتورمحرک سیاسی برای رسیدن به راه حل نهایی مناقشه هسته‌ای باشد.

وستروله با تاکید براینکه راه حل مذاکراتی برای پایان دادن به موضوع هسته ای امکان پذیر است، گفت: نشست ژنو به صورت تحسین برانگیزی این واقعیت را مورد تایید قرار داد.

وزیرامورخارجه آلمان در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه برلین در هر نوع سناریوی دخالت نظامی در ایران شرکت نخواهد کرد،گفت: ما این را سیاست درستی می دانیم و بر حل و فصل موضوع هسته ای از راه سیاسی و دیپلماتیک تاکید داشته و داریم.

کد خبر 240728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز