همشهری آنلاین: وزیرخارجه ایران در سفر به کویت حامل پیام شفاهی رئیس‌جمهور کشورمان برای امیر این کشور بود.

ظریف پیام روحانی را به امیر کویت ابلاغ کرد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری کویت، محمد جواد ظریف حامل پیام شفاهی «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران برای امیر کویت درباره روابط دوجانبه، شیوه‌های توسعه و تحکیم آن و جدیدترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وزیر خارجه کشورمان قرار است در دومین اجلاس کمیسیون عالی مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و کویت، شرکت کند.

سخنرانی در اجلاس کمیسیون عالی مشترک اقتصادی، بررسی راه‌های گسترش و تقویت همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف و امضاء سند همکاری‌های فی‌مابین از جمله برنامه‌های ظریف در این نشست است.

وزیر امور خارجه کشورمان صبح روز یکشنبه در بدو ورود به کویت در فرودگاه این کشور گفت: «روابط ما با همسایگانمان روابطی استراتژیک است و صفحه جدیدی را در روابط با آنها بازخواهیم کرد.»

پیش از این نیز محمدجواد ظریف، در حاشیه نشست مطبوعاتی مشترکش با احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرده بود: «ما به روابط‌مان با کشورهای منطقه به عنوان یک اولویت مهم روابط سیاسی نگاه می‌کنیم.» اولویت برقراری رابطه با همسایگان، پیش از این از زبان مسئولین دیپلماسی کشورمان نیز بیان شده بود.

سفر به کویت و بعد از آن سفری کوتاه به عمان، بعد از دیدار با مسئولین عراقی در بغداد، می تواند پیامی روشن برای کشورهای عربی منطقه باشد که ایران تحکیم روابط را در دستور کار خود قرار داده است، اما در مورد عربستان، آقای ظریف هنوز از قطعی نشدن سفر خویش به ریاض خبر می دهد.

کویت در این میان اما از قابلیت های گسترده ای برای همکاری دو جانبه، برخوردار است و به زبان دیگر در روابط فی‌مابین ایران و کویت عوامل همگرا، بیش از عوامل واگرا حضور دارند. مسلمان بودن هر دو کشور، جمعیت 20 درصدی شیعه در کویت و برخورداری کویت از حداقل استانداردهای مردم سالاری نسبت به دیگر دول عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین ادبیات همیشه توأم با لطافت مسئولین کویتی در مورد ایران، از جمله مؤلفه هایی است که باید برای تقویت روابط دو کشور مورد استفاده قرار گیرد.

آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان، در دیدار با معاون نخست وزیر کویت در تاریخ 13 مرداد 1392 خواستار تحکیم روابط بین ایران و کویت شد.

رابطه دو کشور فراز و فرودهای بسیاری به خود دیده است از تیرگی روابط در زمان جنگ تحمیلی تا تقویت روابط در بالاترین سطح خود پس از جنگ دوم خلیج فارس؛ طوری که متخصصان ایرانی برای تعمیر تأسیسات نفتی کویت وارد این کشور شدند. از آن پس سطح روابط بین جمهوری اسلامی ایران و کویت همواره در سطح بالایی بوده است، هرچند در زمان دولت نهم و دهم، بنا به برخی دلایل که شاید نا خواسته به دو کشور تحمیل شده بود، سطح روابط کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «کونا»، شیخ «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت امروز در کاخ «السیف» از «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در حضور شیخ «صباح الخالد الحمد الصباح» استقبال کرد.

کد خبر 240785
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز