یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رادار عصر، راداری با سیستم آرایه فازی سه بعدی است و توسط متخصصان داخلی ساخته شده است. این رادار قابلیت شناسایی همزمان ۱۰۰ هدف را دارد.

رادار

از مهمترین مزایای رادار آرایه فازی عصر می‌توان به بکارگیری ترانزیستور در آن اشاره کرد که موجب می‌شود بر خلاف رادارهای با فناوری قدیمی‌تر که از مگنترون در آنها استفاده شده، پس از، از کار افتادن چند ترانزیستور رادار از مدار خارج نشود و تنها بر آن کاهش یابد در صورتی که در رادارهای پیشین و با فناوری قدیمی، رادارها کامل از کار می‌افتادند.

در کاربردهای نظامی، آنتن‌ها راداری آرایه فازی قادر به چرخش لوب اصلی آنتن در زمان های بسیار کوتاه در حد چند نانو ثانیه بوده که امکان قفل بر روی تعداد بسیار زیادی از اهداف را فراهم می‌آورد که البته این کار به کمک رادارهای پسیو که نیازمند یک حرکت مکانیکی هستند، میسر نمی‌شود.

از این رو گفته می‌شود که رادار عصر قادر به رهگیری ۱۰۰ هدف به صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک است.

در این راستا از رادارهای آرایه فازی اکتیو به طور گسترده در ارتش‌های کشورهای پیشرفته و بر روی هواپیماها و رزم‌ناوها و پایگاه‌های زمینی و متحرک به کار گرفته می‌شود.

در کنار ویژگی‌های مطرح شده، این راداها قادرند تصاویری با کیفیت بسیار بالاتر ارائه دهند و رزولوشن تصویر منتشر شده را به بهترین نحو به نمایش بگذارند که علت آن، امکان باریک نمودن لوب اصلی آنتن است.

این ویژگی‌ها در رادارهایی با نوع موج پیوسته سینوسی امکان‌پذیر است که رادارهای آرایه فازی نیز نوعی از آنها هستند.

از دیگر مزایای رادارهای آرایه فازی که عصر نیز نوعی از آنهاست، می‌توان به قدرت شناسایی بالا و برد زیاد اشاره کرد به طوری که این رادارها می‌توانند اجسامی با سطح مقطع ۴ متر مربع را تا شعاع ۱۸۰ کیلومتری را رصد کنند که البته عصر نیز قادر به چنین کاری است.

البته رادار برد بلند عصر می‌تواند موشک‌های کروز را نیز شناسایی کند و این نشان‌دهنده آن است که این رادار قادر است با اهدافی با سطح مقطع بسیار کم که کروزها نمونه‌ای از آنها هستند، نیز مقابله کند.

کد خبر 240809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز