یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که انتشار عکس‌ او در کنار دالایی لاما، رهبر بودائیان تبت در سال ۲۰۱۲ تنش در روابط پکن و لندن را رقم زده بود به امید حل مشکلات اقتصادی‌اش روز گذشته راهی سفر به «دومین اقتصاد بزرگ دنیا» شد.

تعداد تجار و مدیران اقتصادی که در نخستین سفر کامرون به چین پس از 3سال او را همراهی می‌کنند کم‌سابقه توصیف شده و نشان می‌دهد مقام‌های انگلیس امید زیادی به کم کردن مشکلات اقتصادی خود در سایه همکاری‌های بیشتر با چین دارند. اسکای‌نیوز گزارش داده که علاوه بر ۶ وزیر کابینه، ۱۰۰ نفر از دست‌اندرکاران اقتصادی و روسای شرکت‌های مهم انگلیس در سفر 3روزه کامرون به شهرهای پکن، شانگهای و چنگدو همراه او هستند.

در می‌سال گذشته میلادی تصمیم نخست‌وزیر انگلیس برای دیدار غیررسمی با رهبر بودائیان تبت باعث خشم مقام‌های چین شد و تنش در روابط دوطرف را به همراه داشت. هر چند همکاری‌های تجاری 2کشور ادامه داشته اما به گفته منابع نزدیک به کامرون، او اکنون تصمیم دارد که در میان مشکلات اقتصادی انگلیس ازجمله کسری بودجه، روابط 2کشور را به سطح بالاتری برساند و از سایه این اختلاف‌ها خارج شود، به‌ویژه با روی کارآمدن نسل جدید رهبران چین، کامرون این سفر را فرصتی استثنایی می‌داند. قرار است نخست‌وزیر انگلیس با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور و لی‌کیکیانگ نخست‌وزیر چین شام کاری جداگانه‌ای داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مشاوران نخست‌وزیر انگلیس تأکید کرده‌اند که این سفر فرصتی است تا ورق در روابط با پکن برگردد و کامرون به‌دنبال آینده بهتر در روابط دوطرف است. دیوید کامرون حتی برای دیپلماسی عمومی، همزمان با سفرش در ویبو(شبکه اجتماعی مختص چینی‌ها) عضو شد و با پیامی کوتاه و گفتن «سلام دوستان چینی من» به خوش‌و‌بش‌ با چینی‌های این شبکه پرداخت. مقام‌های انگلیس در سال گذشته میلادی دیدار با دالایی‌لاما را در راستای دفاع از حقوق بشر در چین توصیف کرده بودند اما اکنون روزنامه دیلی‌تلگراف گزارش داده که کامرون به‌خاطر همکاری‌های بیشتر با پکن موافقت کرده دیگر با رهبر بودائیان تبت دیدار نداشته باشد.

دالایی لاما از سال ۱۹۵۹ به‌دنبال اعتراض‌هایی که چین آن را «قیام ملاکان فئودال» می‌خواند در هند به سر‌می‌برد و پکن او را متهم به‌ تلاش برای تجزیه این کشور می‌کند. کامرون به همین‌خاطر و برای تغییر موضع خود از سوی برخی گروه‌های حقوق مدنی به اتخاذ استانداردهای دوگانه متهم شده است. نخست‌وزیر انگلیس به‌خاطر دیدار جنجالی خود در کشورش هم مورد انتقاد قرار گرفت و در‌ماه می‌امسال برای آرام کردن چینی‌ها مجبور شد در پارلمان انگلیس اعلام کند که از استقلال تبت دفاع نمی‌کند و دیگر دیداری با رهبر بودائیان این منطقه نخواهد داشت.

هر چند سفر کامرون به چین را نقطه اوج تلاش‌های انگلیس برای همکاری‌های بیشتر با دومین اقتصاد بزرگ دنیا می‌دانند اما در ماه‌های گذشته همکاری بیشتر دوطرف کلید خورده بود. در‌ماه اکتبر مقام‌های انگلیس قراردادی ۲۶ میلیارد دلاری را با چین امضا کردند تا این کشور به همراه شرکت ای‌دف‌اف فرانسه ساخت یک نیروگاه هسته‌ای را در این کشور بر عهده بگیرد. چین که در صادرات زبانزد خاص و عام است حالا به یک بازار مصرفی مناسب تبدیل شده و انگلیسی‌ها می‌دانند که مردم این کشور تمایل زیادی برای خرید به‌ویژه کالاهای لوکس خارجی دارند.

با تنش‌های روزهای اخیر میان چین در مقابل جبهه ژاپن و آمریکا بر سر محدوده دفاع هوایی در جزایر مورد مناقشه میان پکن و توکیو، کامرون احتمالاً مجبور خواهد بود درباره سیاست خارجی چین هم در این سفر موضع‌گیری داشته باشد. مانند مسئله دالایی لاما اما خیلی‌ها عقیده دارند که مسائل اقتصادی باعث خواهد شد که نخست‌وزیر انگلیس رفتاری انجام دهد و حرف‌هایی بزند که بتواند عکس‌هایی همراه با لبخند این بار با مقام‌های چینی‌ از سفر به پکن سوغات بیاورد.

کد خبر 240815
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز