یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خراشیدن سطوح یک رفتار شایع در گربه‌های خانگی است که در آن حیوان به طور متناوب با پنجه‌های راست و چپ جلویی‌اش روی سطوح را خراش می‌دهد.

pawn

گربه‌ها اغلب این حرکت- که گاهی "ورز دادن خمیر" نامیده می‌شود- روی سطوح نرم از جمله بالش‌ها، پتوها، سایر حیوانات یا حتی انسان‌ها انجام می‌دهند.

دقیقا علت این رفتار گربه معلوم نیست، اما فرضیاتی در این باره وجود دارد.

یک فرضیه بسیار نقل‌شده این است که پنجه‌کشیدن باقیمانده رفتاری از دوران بچگی گربه است. بچه‌گربه در حین شیرخوردن به ناحیه‌ای اطراف پستان مادر پنجه می‌کشد تا جریان شیر را تحریک کند.

گربه در دوران بزرگسالی احتمالا هنگامی که احساس شادی یا نارضایتی می‌کند، این رفتار را تکرار خواهد کرد، زیرا این حرکت با آسودگی شیرخوردن و بودن با مادر ارتباط دارد.

یک فرضیه دیگر این است پنجه کشیدن به دوران پیش از اهلی شدن گربه باز می‌گردد، زمانی که گربه‌های وحشی باید شاخ و برگ‌ها را کنار می‌زدند تا سطح نرمی برای خوابیدن یا زاییدن بچه ایجاد کنند. این رفتار اکنون ممکن است بخش غریزی مستقر شدن در محلی باشد.

از طرف دیگر پنجه کشیدن ممکن است شیوه دیگری برای بودار کردن و ادعای تصاحب بر یک قلمرو باشد- گربه‌ها دارای غدد بویی در بالشتک‌های پنجه‌های‌شان هستند.

LiveScience

کد خبر 240819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز