دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: در روزهای اخیر بحث ممنوعیت یا عدم‌ممنوعیت استفاده از شبکه‌های اجتماعی بار دیگر توسط برخی مقامات کشور مطرح شده است.

دکتر حمید شهریاری، مدیرکل فناوری اطلاعات قوه قضاییه و سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ازجمله کسانی هستند که طی 2روز اخیر در این‌باره اظهارنظر کرده‌اند.جمع‌بندی این اظهارنظرها این است که شبکه‌های اجتماعی و در رأس آنها فیس‌بوک عملی تخلف‌آمیز انجام می‌دهند اما صرف عضویت افراد در این شبکه‌ها جرم محسوب نمی‌شود. همچنین به برخی مسئولان کشور که عضو این شبکه شده‌اند، هشدار داده شده که از خطوط قرمز عبور نکنند.

پیش‌تر نیز از سوی محافل نزدیک به دولت خبر داده شده بود که کمیته‌ای مأمور بررسی رفع فیلتر این شبکه‌ها شده است. حضور حداقل 2 نفر از وزرای دولت یازدهم در این شبکه‌ها و اظهارنظر صریح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر جرم نبودن عضویت در فیس بوک، مسئله را حساس‌تر کرده است.

یادمان باشد در سال‌های اول ورود رادیو به ایران، برای داشتن یک دستگاه رادیو باید از کلانتری محل مجوز اخذ می‌شد، همین رویکرد در مورد تلویزیون و بعدها ویدئو نیز مشاهده شد. هم‌اکنون نیز کم و بیش در حال مشاهده سیاست کج‌دار و مریز در حوزه برخورد با گیرنده‌های ماهواره‌ای هستیم. به‌طور طبیعی دیدگاه سلبی در برابر پدیده اینترنت و متعاقب آن شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز واکنش سلبی نشان داده است.

اما دیدگاه ایجابی اعتقاد دارد که برخورد سلبی با فناوری‌ها نتیجه‌ای جز حریص‌کردن مردم و کاربران برای استفاده از این فناوری‌های رسانه‌ای نخواهد داشت. به همین دلیل، ایرانی‌ها به‌رغم ممنوعیت و فیلتربودن اغلب شبکه‌های اجتماعی مجازی، یکی از فعال‌ترین کاربران این محیط‌ها به شمار می‌روند، بنابراین باید راهکار و راهبرد دیگری اتخاذ شود.

بر مبنای دیدگاه راهبرد ایجابی باید شبکه‌های اجتماعی داخلی و بومی تقویت شوند، استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی خارجی آزاد گذاشته شود، پهنای باند داخلی افزایش یابد، سواد رسانه‌ای ارتقا یابد و کاربران در فرایندی طبیعی به سمت تولید محتوا و ایجاد ارتباط در فضای مجازی ترغیب شوند، ضمن اینکه تهدیدهای این فضاها برای آنها تشریح شده و مخاطراتی که در کمین آنهاست با استفاده از رسانه‌های جمعی در سطح عمومی آموزش داده شود.

به‌نظر می‌رسد آنچه اکنون در صحنه سیاسی کشور درباره موضوع فیلتر باقی ماندن یا رفع فیلتر شدن این شبکه‌ها مطرح است، دقیقا تقابل این دو دیدگاه باشد که در عرصه عمومی خودش را نشان داده است.تجربه کمپین جین علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ماجرای مقابله با تحریف نام خلیج‌فارس توسط بلاگرهای ایرانی، مثال‌هایی از رویکرد تازه دولت به سمت آزادسازی شبکه‌های اجتماعی مجازی است.

همچنین استراتژی دیپلماسی عمومی و سایبری به‌کار گرفته شده از سوی وزیر امور خارجه نمونه‌هایی از کاربرد مثبت این شبکه‌ها در عرصه‌های بین‌المللی برای تأمین منافع ملی ایران است.به‌نظر می‌رسد که فضای عمومی کشور آبستن رخداد جدیدی پیرامون شبکه‌های اجتماعی مجازی است. آینده هر چه باشد ظاهرا متفاوت از گذشته خواهد بود.

کد خبر 240980
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز