همشهری آنلاین: نهمین کنفرانس وزیران بازرگانی سازمان جهانی تجارت با هدف تلاش برای دستیابی به توافق تجاری احتمالی در مورد برنامه توسعه ای دوحه، نشست چهار روزه خود را از روز سه شنبه در جزیره بالی اندونزی آغاز کرد.

نهمین نشست کنفرانس وزیران سازمان جهانی تجارت آغاز به کار کرد

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه جاکارتا پست، وزرای بازرگانی 159 کشور عضو سازمان جهانی تجارت با هدف نهایی کردن این بسته توافق تجارت جهانی که به طور عمده تسهیلات تجاری، توسعه و کشاورزی را مورد هدف قرار دارد در اندونزی گردهم آمده اند.

دستور کار توسعه ای دوحه مذاکره تجاری در حال انجام مربوط به سازمان جهانی تجارت است که از نوامبر سال 2001 آغاز شده است. هدف از این برنامه کاهش و رفع موانع تجاری در سطح جهان است که باعث افزایش تجارت جهانی می شود.

دستور کار  توسعه ای دوحه تاکنون به دلیل همسطح نبودن برخی از کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت از قبیل کشورهای در حال توسعه در مقایسه با کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا با موانعی جهت تصویب نهایی روبرو بوده است.

مذاکرات این  دستور کار از سال 2001 در قطر آغاز شده و در سال های بعد در نشست های وزیران سازمان جهانی تجارت که مکزیک، هنگ کنگ و سوئیس برگزار شد،‌دنبال شد.

این مذاکرات تجاری تاکنون به تصویب نهایی نرسیده و اعضای سازمان جهانی تجارت این بار بخت خود را در بالی به بوته آزمایش می گذارند.

کنفرانس وزیران بازرگانی سازمات جهانی تجارت مهمترین رکن تصمیم گیری این سازمان است که هر دو سال یکبار برگزار می شود و تاکنون 9 نشست برگزار کرده است.

این کنفرانس برای نخستین بار در سال 1996 در سنگاپور برگزار شد. این کنفرانس در سال 1998 در ژنو، دسامبر 1999 در آمریکا، 2011 در قطر، 2003 در مکزیک، 2005 در هنگ کنگ و سال های 2009 و 2011 در ژنو برگزار شده بود.

گزارش های رسیده حاکیست گروه هایی از نمایندگان سازمان های مردم نهاد درپی برگزاری تجمع های مختلف در اعتراض به برگزاری این کنفرانس و سیاست های سازمان تجارت جهانی در بالی اندونزی هستند.

200 نیروی پلیس اندونزی از روز گذشته به دلیل احتمال تعرض به کنسولگری آمریکا در بالی، امنیت این کنسولگری را برعهده گرفته اند.

کد خبر 241110
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز