در تاریخ ۲۷آبان‌ماه مطلبی تحت‌عنوان «ساخت پارکینگ روی رودخانه‌ای که ممکن است طغیان کند» در این صفحه به چاپ رسید که شرکت مهندسی آب عمران پردیسان، مسئول انجام مطالعات و تهیه طرح مهندسی رودخانه خرم‌آباد درخصوص چگونگی ساماندهی این رودخانه توضیحاتی را ارسال کرده است.

آلودگی هوا - اصفهان

 

ساخت پارکینگ روی رودخانه‌ای که ممکن است طغیان کند البته شرکت مهندسی آب عمران پردیسان در بازتاب این گزارش اینچنین عنوان کرده است که پارکینگ احداث شده به هیچ وجه جزئی از طرح مهندسی رودخانه خرم‌آباد نیست و پل‌های موقت آبنما و پارکینگ‌ها، در نخسین فرصت برچیده خواهند شد. توضیحات شرکت مهندسی آب‌عمران پردیسان در ذیل می‌آید. در انجام مطالعات رودخانه جنبه‌های مختلف مرتبط با طرح، مورد توجه قرار گرفته و طرح ساماندهی رودخانه شروع شد. طرح پس از ارائه، توسط کارشناسان محترم کارفرما (شرکت آب منطقه‌ای لرستان)، بررسی و تصویب شد. علاوه بر آن طرح موردنظر در شواری کارشناسی استان و در حضور استاندار محترم نیز ارائه و مصوب شد. همچنین طی یک سمینار کارشناسی و با حضور کارشناسان تمامی نهادها و سازمان‌های مرتبط استان لرستان و شهر خرم‌آباد، مطالعات به بحث و نظرخواهی گذاشته شد. پس از طی این مراحل، طرح در ردیف پروژه‌های مصوب و اجرایی قرار گرفت. بدین‌منظور برای اینکه تمامی نگرانی‌ها در قالب طرح مورد نظر مرتفع شده موارد زیر آورده شده است:
1- در طراحی مقطع رودخانه، به هیچ وجه عمق مقطع کاهش داده نشده، بلکه مصالح لجنی برداشته شده و با ایجاد یک کانال اصلی در بستر، ظرفیت عبور جریان افزایش یافته است. علاوه بر این با توجه به اینکه در بستر رودخانه مصالح رودخانه‌ای، به بتن تغییر یافته، در نتیجه ضریب زبری مقطع کاهش یافته که به نوبه‌خود موجب افزایش سرعت و در نتیجه افزایش ظرفیت عبور جریان در رودخانه شده است. علاوه بر این در برخی بازه‌ها عمق افزایش داده شده است.

2- در مطلب آمده که ایجاد پوشش بتنی نفوذ‌ناپذیر ارتباط هیدرولیکی بین بستر رودخانه و سفره آب زیرزمینی را قطع می‌کند که تبادل هیدرولیکی صورت نگرفته و در نتیجه شاهد تولید رواناب و خطر سیلاب می‌باشیم اولا در طرح، با ایجاد زهکش ارتباط بستر و آب زیرزمینی برقرار شده است. ثانیاً ارتباط هیدرولیکی آب زیرزمینی و بستر رودخانه ربط معنی‌داری با میزان جریان سیلابی رودخانه ندارد. در حقیقت در هنگام رخداد سیل، تبادل هیدرولیکی بین جریان روی سطحی و آب زیرزمینی، در مقایسه با دبی سیلابی به حدی ناچیز است که در عمل تأثیری روی افزایش یا کاهش دبی سیلابی نخواهد داشت.

3- پل‌های آب نمای ایجاد شده و استفاده از بستر ایجاد شده به‌عنوان پارکینگ، به هیچ وجه جزئی از طرح مهندسی رودخانه‌ خرم‌آباد نیست. مسئولان شهری به‌منظور رفع برخی از مشکلات موجود در مرکز شهر خرم‌آباد، این بهره‌برداری‌های موقتی را ضروری دانسته‌اند. بدیهی است که پل‌های موقت آبنما و پارکینگ‌ها، در نخستین فرصت برچیده خواهند شد.

 

کد خبر 241203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز