گروه اجتماعی : سازمان تأمین اجتماعی همواره با ادعای کمبود منابع مالی مواجه بوده اما روز گذشته در مجلس گزارشی قرائت شد که نمایندگان و افکار عمومی را به حیرت واداشت که چگونه به‌رغم این ادعاها، ارقام شگفت‌آوری در قالب پاداش، کارت هدیه و... به عده‌ای خاص تعلق گرفته است؟

به گزارش همشهری درحالی  در صحن علنی مجلس دومین تحقیق و تفحص نمایندگان از سازمان تأمین اجتماعی قرائت شد که اقشار مختلف تحت‌پوشش این سازمان از محدودیت خدمت‌رسانی به‌دلیل وضعیت بد مالی گلایه دارند و این گلایه‌ها به دفعات در همین صفحه منتشر شده است. سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس پیش از قرائت نتیجه تحقیق و تفحص اعلام کرد که براساس درخواست مجلس، یک گروه 15نفره از نیمه خرداد امسال با حکم رئیس مجلس رسما مأمور به این کار شدند و در آبان‌ماه کارشان را تمام کردند و در نهایت گزارش آن  در مجلس قرائت شد. این گزارش نشان داد که وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون اول رئیس‌جمهور دولت دهم هم هدایایی دریافت کرده‌اند. براساس این گزارش تأمین اجتماعی 50میلیون تومان کارت هدیه به دفتر ‌معاون اول دولت پیشین تحویل داده است.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم) 100میلیون تومان دریافت کرده و اسدالله عباسی (سرپرست وزارت تعاون) در یک مرحله 100میلیون تومان و در مرحله‌ دیگر 50میلیون تومان کارت هدیه از این سازمان دریافت کرده‌اند.
هر روز بازنشستگان و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی برای انجام‌دادن یک آزمایش ساده از ساعت 5صبح پشت در بیمارستان‌های ملکی این سازمان صف می‌کشند، هنوز نوبت‌های انتظار ویزیت پزشکان متخصص بیمارستان میلاد آنقدر تأخیر دارد که بیماران رنج کشیده لاجرم باید به مطب خصوصی پزشکان بروند، هزینه‌های درمان روزانه تعداد زیادی از بیمه‌شدگان را با مشکلات معیشتی جدی روبه‌رو می‌کند و هنوز داروی بیماران ‌ام‌اس در فهرست بیمه تأمین اجتماعی قرار ندارد اما براساس گزارش تفحص مجلس، گروهی توانسته‌اند با تکیه بر حق بیمه این افراد ثروت‌هایی به‌دست بیاورند.

در این میان براساس این گزارش، سهم بابک زنجانی (جوان معروف میلیاردر) و شرکتش (سورینت قشم) بسیار بیشتر از اینهاست؛ او توانسته با انعقاد یک تفاهمنامه، 138شرکت از شرکت‌های سود‌ده متعلق به تأمین اجتماعی را تصاحب کند. نکته جالب توجه این تفاهمنامه در این است که شرکت‌هایی که به سورینت قشم واگذار شده‌اند بازدهی و سود بالایی داشته‌اند. به‌عنوان مثال پتروشیمی آبادان یکی از این شرکت‌هاست که در 4سال گذشته تا 164درصد بازدهی سرمایه‌گذاری داشته‌است.
سعید مرتضوی، مدیرعامل وقت تأمین اجتماعی برای تضمین این معامله 5فقره چک جمعا به مبلغ 18هزار میلیارد تومان نیز صادر کرده و به خریدار (بابک زنجانی) تحویل داده است، اما هیچ اطلاعاتی درباره‌ ثبت این عملیات در دفتر و حساب‌های تأمین اجتماعی وجود ندارد.

شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) که بیشترین سهم درآمدی این سازمان را به‌خود اختصاص داده، بیش از 200شرکت را زیرمجموعه‌ خود دارد و یکی از بحث‌برانگیزترین نقاط فساد در تأمین اجتماعی بوده است.حسین دهدشتی یکی از اعضای گروه تحقیق و تفحص که مسئولیت رسیدگی به شستا را بر عهده داشته، درباره نوع تخلفاتی که در این شرکت انجام شده، گفت: در مجموع 4هزار و 100جایگاه هیأت مدیره در شرکت‌های تابعه شستا وجود دارد اما این جایگاه‌ها با 1500نفر پر شده، یعنی هر یک نفر 3جایگاه را در اختیار خود قرار داده است. پس با این حساب هر کسی که در هیأت مدیره یکی از شرکت‌های شستا راه پیدا می‌کرد عملا می‌توانست 3پست مدیریتی را از آن خود کرده و به اندازه 3مدیر حقوق، پاداش و کارانه دریافت کند. در همین حال یکی از بازنشستگان تأمین اجتماعی درباره وضعیت مدیران شستا معتقد است:

وقتی ما می‌گوییم حقوق بازنشستگی‌مان کم است و نیاز داریم تا به وضعیت معیشتی بازنشستگان توجه شود پاسخ می‌دهند که سازمان با مشکلات مالی و کمبود بودجه روبه‌روست، درحالی‌که بریز و بپاش‌هایی که در شرکت‌های شستا صورت می‌گیرد، خبرش به گوش ما هم می‌رسد و ما می‌دانیم که طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از آدم‌ها و تازه‌مدیرهای آن توانستند از پول حق بیمه ما برای خودشان ثروت‌های هنگفتی دست و پا کنند.

این بازنشسته به پاداش‌های هنگفتی اشاره می‌کند که هر یک از اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌های تابعه شستا به بهانه‌های مختلف دریافت می‌کردند، پاداش‌هایی که به‌بهانه‌های غیرواقعی و شاید بتوان گفت به‌عنوان دستخوش به مدیران پرداخت می‌شد حتی بارها گفته شد اگر چه مدیران، شرکت‌های زیان‌ده را اداره می‌کردند اما باز هم از پاداش‌های چند ده میلیونی برخوردار بوده‌اند. به‌عنوان مثال می‌توان به بخشی از گفته حسین دهدشتی یکی از اعضای گروه تحقیق و تفحص اشاره کرد که توضیح می‌دهد در شرکت پتروشیمی فناوران تیم 5نفره هیأت مدیره در سال‌های 88و 89 (طی 2سال) 525میلیون تومان پاداش گرفته‌اند و 2نفر از آنها به نام‌های ع- ی و ج- الف در سال 91هرکدام 164میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اند.

انتشار گزارش تحقیق و تفحص تأمین اجتماعی در مجلس از سویی باعث حیرت نمایندگان شد و از سوی دیگر گروهی از آنان خواهان برخورد با متخلفین شدند. محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس مجلس درباره برخورد با متخلفین این پرونده گفت: درصورتی که کمیسیون مربوطه تخلفات سازمان را احراز کند و درخواست تعقیب از سوی طراحان تحقیق و تفحص ارائه شود، براساس قانون گزارش تخلف باید به قوه قضاییه ارسال شده و آن قوه این گزارش را در اولویت بررسی خود قرار دهد.

نادر قاضی‌پور، یکی دیگر از اعضای گروه تحقیق و تفحص نیز در یک تذکر شفاهی بر این نکته تأکید کرد که انصاف نیست میلیاردها تومان از پول کارگران که در صندوق تأمین اجتماعی است بین کارکنان این صندوق و دولتمردان گذشته تقسیم شود یا دولتمردان گذشته از پول کارگران وام‌ و کارت هدیه‌های میلیونی بگیرند. او معتقد است اموال شستا جزو بیت‌المال مردم است و قطعا رئیس‌جمهور باید به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور دهد تا این اعتبارات و ریخت و پاش‌ها را جمع‌آوری و به‌حساب صندوق واریز کند.

گزارش تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی پر از اعداد و ارقامی است که بی‌حساب و کتاب گویا به تاراج رفته و درآمدهای چند صد میلیون تومانی را نصیب عده‌ای کرده‌ است. در این میان اما تلاش خبرنگار ما برای یافتن کسانی که نامشان در این تفحص آمده بود به جایی نرسید.

کد خبر 241305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز