۱۵ آذر یادآور ۲حادثه تلخ است؛ نخست سقوط هواپیمای باری- نظامی C۱۳۰ ارتش در نزدیکی فرودگاه مهر‌آباد تهران که منجر به کشته شدن جمعی از اصحاب رسانه شد.

محمد کربلایی احمد

آنها برای پوشش خبری مانور نظامی عازم جنوب کشور بودند. دوم، آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد شهرستان پیرانشهر است که در این حادثه 2دانش‌آموز دختر بر اثر شدت سوختگی جان‌به‌جان‌آفرین تسلیم کردند و چند دانش‌آموز به همراه معلم کلاس و خدمتکار این دبستان مصدوم شدند که درمان برخی از مصدومان همچنان ادامه دارد.

سقوط هواپیمای C130

شامگاه 14آذر 84همکار شهیدمان محمد کربلایی‌احمد به تحریریه همشهری آمد و گفت فردا[15آذر] باید به همراه یکی از همکاران خبرنگار برای پوشش خبری مانور نظامی عازم جنوب کشور شود با گشاده‌رویی با همکاران حاضر در تحریریه خداحافظی کرد.
محمد به همراه سایر خبرنگاران، گزارشگران و تصویربرداران از صبح 15‌آذر در فرودگاه مهرآباد حضور داشتند تا اینکه حوالی ظهر سوار هواپیمای C130 می‌شوند، شنیده شده بود هواپیما نقص فنی داشته و خلبان اولی به‌علت برطرف نشدن نقص فنی حاضر به پرواز با آن نشده است و پرواز را به خلبان دیگری واگذار می‌کنند، البته نقل قول‌های متفاوتی در این‌باره وجود دارد.

به هر روی هواپیما حوالی ساعت 2بعدازظهر فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد منطقه عملیاتی رزمایش عاشقان ولایت در جنوب کشور ترک می‌کند، چند دقیقه پس از برخاستن هواپیما، ‌خلبان متوجه نقص فنی شده و از برج مراقبت فرودگاه مهرآباد درخواست فرود اضطراری می‌کند که پیش از فرود، با ساختمان‌های مسکونی شهرک توحید در نزدیک‌ترین فاصله با فرودگاه برخورد می‌کند و منفجر می‌شود. بر اثر این حادثه 94نفر از اصحاب رسانه ازجمله همکارمان محمد کربلایی‌احمد، خبرنگار-عکاس همشهری به درجه رفیع شهادت نایل آمدند که یاد و خاطره همگی آنها را گرامی می‌داریم.

آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی

عقربه‌ها ساعت 6و 30دقیقه صبح چهارشنبه 15آذرماه 91را نشان می‌دهد، هوا سرد است و بابای دبستان دخترانه انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد مخزن بخاری‌ نفتی کلاس‌ها را یکی یکی پر‌می‌کند و شیر کاربراتور آنها را باز می‌کند. سپس بخاری‌ها را روشن می‌کند تا وقتی دانش‌آموزان از راه می‌رسند کلاس گرم باشد غافل از اینکه در کوره بخاری کلاس چهارم بیش از اندازه نفت وجود داشته که اندکی پس از ورود دانش‌آموزان منجر به آتش گرفتن بخاری می‌شود.

در یک لحظه دود و آتش کلاس را فرا‌می‌گیرد و بچه‌ها که توان نفس کشیدن ندارند هراسان می‌خواهند از کلاس خارج شوند... در حادثه آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد 23دانش‌آموز، 2معلم و خدمتکار مدرسه دچار سوختگی شدند. پس از چند روز 2دانش‌آموز به‌نام‌های سیران یگانه و سارینا رسول‌زاده به‌علت درصد بالای سوختگی به دیار باقی شتافتند. برخی دانش‌آموزان که شدت سوختگی‌شان کمتر بود معالجه شدند و درمان 10دانش‌آموز مصدوم همچنان ادامه دارد و البته درمان برخی از آنها احتمالا چند سال طول می‌کشد.

نقاط مشترک 2حادثه

یکی از نقاط مشترک این دوحادثه نحوه برخورد مسئولان است، در حادثه سقوط هواپیما پس از گذشت 8سال هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای به افکار‌عمومی داده نشده است و مسببان یا مقصران به‌طور دقیق معرفی نشده‌اند و تنها به دادن دیه بسنده شده است. در حادثه آتش‌سوزی دبستان شین‌آباد نیز مسئولان وقت پس از فشار نمایندگان مجلس و رسانه‌ها حاضر به عذرخواهی تلویحی شدند و اکنون پس از گذشت تنها یک‌سال، ‌روند درمانی دانش‌آموزان دچار اختلال شده است. افزون بر آن روند تحصیلی آنها نیز مختل شده و پس از حادثه مسئولان وعده استخدام آنها را داده‌اند.

نقطه مشترک دوم اینکه در هر‌دوحادثه عوامل فرعی به‌عنوان مقصران و مسببان حادثه معرفی شدند که امکان دفاع از خود را نداشتند. در حادثه اول هواپیما، خلبان و در حادثه دوم نیز بخاری، خدمتکار و معلم به عنوان مسببان حادثه معرفی شدند و هرگز اشاره‌ای به عوامل مهم و تأثیر‌گذار در بروز چنین حوادثی نشد و در نهایت هم اعلام شد هیچ‌کس مقصر نیست!

کد خبر 241307
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز