گروه ادب و هنر: ۲سال پیش در چنین روزهایی اصغر فرهادی و پیمان معادی با فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» جوایز سینمایی ۴گوشه جهان را درو می‌کردند. حالا این دو هنرمند تحسین‌شده در ۲رویداد جداگانه بین‌المللی با فیلم‌های تازه خود برای سینمای ایران افتخار می‌آفرینند.

فرهادی و معادی در یک روز خبرساز شدند


یک روز پس از آنکه حلقه منتقدان فیلم نیویورک «آبی گرم‌ترین رنگ است» را به‌عنوان بهترین فیلم خارجی‌زبان سال2013 از نگاه خود معرفی کردند، نوبت به هیأت ملی نقد رسید تا جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را به فیلم فرانسوی‌زبان «گذشته» ساخته اصغر فرهادی اعطا کند. این فیلم نخستین بار بهار امسال در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگر زن را برد. حالا هم قرار است به نمایندگی از ایران در بخش فیلم خارجی‌زبان اسکار رقابت کند.

برندگان جوایز هیأت ملی نقد چهارشنبه‌شب معرفی شدند و فیلم سینمایی «او Her» به کارگردانی اسپایک جونز 2جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به‌خود اختصاص داد. دست درام تحسین‌شده «جاذبه» از جوایز اصلی کوتاه ماند، هر چند توانست جایزه دستاورد ویژه فیلمسازی را ببرد. برادران کوئن هم برای فیلم سینمایی «درون لوین دیویس» جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را دریافت کردند.

اعضای هیأت ملی نقد بیش از 100پژوهشگر، دانشجو، فیلمساز جوان، علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران حرفه‌ای سینما هستند و معمولا انتخاب این هیأت در مورد بهترین فیلم سال می‌تواند به موفقیت آن فیلم در فصل جوایز کمک کند؛ هرچند در 4سال اخیر برنده اصلی هیأت ملی نقد با برنده اصلی مراسم اسکار یکی نبوده است. برندگان جوایز هیأت ملی نقد هفتم ژانویه2014 در مراسمی در نیویورک جوایز خود را دریافت می‌کنند.

دیگر برنده اصلی این دوره سارا پولی بود با مستند «داستان‌هایی که می‌گوییم» که توانست جایزه بهترین مستند هیأت ملی نقد را از آن خود کند. فیلم تازه پولی پیش از این در میان فهرست اولیه نامزدهای اسکار بخش بهترین مستند سال هم قرار گرفته و یکی از جدی‌ترین رقبای اسکار هشتاد و ششم است.

اما بشنوید از پیمان معادی که مدتی پیش خبر بازی او در یک پروژه سینمایی آمریکایی منتشر شد. حالا قرار است این فیلم به نویسندگی و کارگردانی پیتر ستلر در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی با 15فیلم دیگر برای بردن جایزه اصلی رقابت کند. «اردوگاه اشعه ایکس» با بازی کریستین استیوارت (ستاره فیلم‌های گرگ و میش) در نقش اصلی داستان یک نگهبان زندان گوانتانامو را روایت می‌کند که با یکی از زندانی‌های قدیمی اردوگاه (با بازی معادی) طرح دوستی می‌ریزد.

اردوگاه اشعه ایکس نخستین تجربه ستلر در کارگردانی فیلم بلند داستانی است و نخستین نمایش آن در جشنواره معتبر ساندنس خواهد بود. جولیا دافی، جان کارول لینچ، لین گریسن و تارا هولت دیگر بازیگران این درام آمریکایی هستند که ماجرای یکی از اردوگاه‌های گوانتانامو را روایت می‌کند. کمپ موسوم به اشعه ایکس 29آوریل2002 رسما تعطیل شد و تمامی زندانی‌های آن را به اردوگاه دلتا منتقل کردند.

ساندنس را به نوعی می‌توان معتبرترین و بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در سطح جهان دانست که سال1984 به همت رابرت ردفورد بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی راه‌اندازی شد و سی‌امین دوره آن قرار است 16تا 26ژانویه 2014 (26دی تا 6بهمن) در پارک‌سیتی ایالت یوتا در آمریکا برگزار شود. ساندنس جایی برای نمایش فیلم‌های کم‌هزینه و آثار تولیدی خارج از جریان روز هالیوود است و برندگان آن معمولا جایگاهی خاص در میان فیلم‌های هنری دارند.

نخستین جایزه گذشته را در فصل جوایز سینمایی می‌توان به فال نیک گرفت و آن را مقدمه درخشش آخرین ساخته فرهادی در ماه‌های منتهی به هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار دانست. از سوی دیگر، حضور فیلمی آمریکایی با بازی یک بازیگر تحسین‌شده ایرانی که سابقه بردن اسکار با «جدایی» را دارد، می‌تواند نویدبخش حضور پررنگ‌تر بازیگران ایرانی در عرصه‌های جهانی باشد. پیش از این همایون ارشادی در چند پروژه بین‌المللی ازجمله «آگورا» به کارگردانی الخاندرو آمنابار، «بادبادک‌باز» مارک فورستر و Zero Darl Thirty کاترین بیگلو ایفای نقش کرده بود.

کد خبر 241464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز