همشهری‌آنلاین: مسئولان وزارت دفاع آمریکا از سود سرشاری که از سفارش‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نصیب‌شان می‌شود شگفت‌زده‌اند.

F۳۵

یک مقام عالی دفاعی ایالات متحده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز گفته است: سفارش‌های دریافتی از کشورهای خلیج فارس برای خرید جنگنده‌های فوق پیشرفته اف۳۵، چنان پرسود است که واشینگتن در فکر است تا آنها را زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده‌ به این مشتریان تحویل دهد.

 این مقام بلندپایه آمریکا همچنین گفته‌است پنتاگون به این نتیجه رسیده  که سود سرشاری در سفارش‌های دریافتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

تحویل سلاح‌های فوق‌پیشرفته‌‌ای مانند جنگنده‌های اف۳۵ و زمان تحویل آن به کشورهای خلیج فارس، دولت آمریکا را با پرسشی خاص روبه‌رو خواهد ساخت.

این مقام ارشد دولت افزود:می‌دانیم که به‌زودی با این پرسش روبه‌رو خواهیم شد؛ ولی این پرسش زودتر از آن‌چه فکر می‌کردیم پیش آمده و باید برایش پاسخی پیدا کنیم.

کشورهای سفارش‌دهنده البته هم‌پیمانان مهم ایالات متحده در منطقه‌اند، اما واشنگتن بنا را بر این گذاشته بود که اف۳۵‌هایی را که آنها می‌خواهند، پنج سال پس از تحویل سفارش‌های اسرائیل در سال ۲۰۱۶، یعنی عملا پس از سال ۲۰۲۰ تحویل دهد.

اما میزان بالای سودی ناشی از سفارش‌ها، آن هم برای گران‌ترین برنامه نظامی پنتاگون، به قول این مقام وزارت دفاع، برای برخی در دولت آن کشور "شگفتی‌آور" است.

همین مسئله نیز موضوع زمان تحویل آنها را زودتر از آنچه پیش‌بینی شده بود، مطرح کرده است.

لاک‌هید مارتین، سازنده اف۳۵، با سفارش‌های عمده‌ای در آسیا روبه‌روست؛ علاوه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس، مانند امارات متحده عربی؛ ژاپن و اسرائیل نیز شماری از این جنگنده‌ها را سفارش داده‌اند. کره‌جنوبی نیز علاقه خود را به خرید آن نشان داده است.

لاک‌هید مارتین، از آغاز پروژه بسیار گران‌بهایش، باید تعدادی از آنها را برای هشت کشوری که به این شرکت آمریکایی برای ساخت اف۳۵ کمک کرده‌اند، کنار می‌گذاشت؛ کانادا، بریتانیا، استرالیا، نروژ، ایتالیا، ترکیه، دانمارک و هلند.

صحبت‌ها در مورد فروش این جنگنده‌ها به کشورهایی مانند امارات متحده عربی و دیگر هم‌پیمانان ایالات متحده، در نمایشگاه هوایی دبی در ماه گذشته میلادی مطرح شد.

لاک‌هید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ (به اختصار اف۳۵) جنگنده‌ای عمودپرواز و رادارگریز است که قرار است از سال ۲۰۱۶ به کار گرفته شود.

کد خبر 241503
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز