همشهری آنلاین: یک نویسنده دفاع مقدس از دولت خواست به منظور حفظ ، تقویت و ماندگاری ادبیات مقاومت، امکاناتی را فراهم آورد تا از توانایی ها و ظرفیت های کهنه سربازان دفاع مقدس استفاده شود.

محمد بداقی

محمد بداقی در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر این که شعر و ادبیات دفاع مقدس می تواند، شعر و ادبیات همه جهان را تحت تاثیر قرار دهد، افزود: متاسفانه از ادبیات جنگ و مقاومت آنطور که شایسته و بایسته است، بهره برداری نشده در حالیکه توجه به این امر یک ضرورت است و می تواند نسل های دیروز را به نسل امروز پیوند دهد.

وی با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس غنی و محکم است، ادامه داد: ترویج و تقویت این ادبیات می تواند چهره روشنی از جنگ هشت ساله را به جهانیان معرفی کند لذا باید از همه ظرفیت های موجود در ارائه تصویر زیبایی از این حادثه بزرگ و مملو از ایثار و از خودگذشتگی استفاده کرد.

بداقی به عنوان سخنگوی کهنه سربازان دفاع مقدس، از سربازان بعنوان یکی از ذخایری یاد کرد که خاطرات و تجربیات آن ها می تواند کمک بزرگی به معرفی ادبیات مقاومت کند.

وی شمار سربازان شرکت کننده در جنگ هشت ساله را سه میلیون نفر عنوان کرد و افزود: این افراد نقشی بی بدیل در جنگ داشتند و در کنار سایر نیروها مثل بسیج و سپاه در دفاع مقدس حضور داشتند.

بداقی ادامه داد: کهنه سربازان قابل احترام و مایه افتخار هستند هرچند که به اندازه سایر نیروهای حاضر در جبهه به آنها پرداخته نشده ، بسیاری از آنها پس از پایان خدمت در ایام جنگ بعنوان بسیجی و جهادگر مجددا به جبهه بازگشتند.

این نویسنده دفاع مقدس که نگارش کتاب های ˈاهل کاشانمˈ، ˈهزار و یک روزˈ ،ˈ تنهاترین سربازˈ و ˈپدر بزرگˈ را در کارنامه خود دارد ، ادامه داد: به خاطر اهمیت موضوع شعار سال 92 که به فرموده رهبر معظم انقلاب سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی، نامگذاری شد، هیات کهنه سربازان دفاع مقدس عزم خود را جزم کرد تا با حضور در انتحابات ریاست جمهوری 24 خرداد حماسه سیاسی خلق شود.

وی با بیان اینکه فعالیت خود را در یکی از مهمترین و بزرگترین ستادهای دکتر روحانی در شرق تهران آغاز کردیم، تصریح کرد: از آنجا که دو دهه است به کار نویسندگی در حوزه دفاع مقدس مشغول هستم، با هدف بهره گیری از خاطرات سربازان وارد این ستاد شدم تا از این طریق گامی هر چند کوچک در تقویت ادبیات دفاع مقدس بردارم.

به گفته بداقی، حاصل این حضور آغاز نگارش کتابی با عنوان ˈکهنه سرباز و روحانیˈ است که حاوی خاطرات سربازانی می باشد که حدود 30 تا 40 روز در ستاد انتخاباتی دکتر روحانی فعالیت داشتند، او در این کتاب می کوشد پیوند میان حماسه هشت ساله دفاع مقدس و خلق حماسه سیاسی در سال جاری را به نمایش بگذارد.

وی به حضور هیات کهنه سربازان در روز انتخابات درحسینیه جماران اشاره کرد و گفت: با گذشت سالهای زیادی از پایان جنگ اما می توان گفت با توجه به اهمیت و نقش دفاع جانانه ما در مقابل دشمن، کار فرهنگی مورد انتظار در حوزه ادبیات دفاع مقدس انجام نشده و امیدواریم با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ، امید و انگیزه برای کار بیشتر در این حوزه بوجود آید.

بداقی درخواست از دولت یازدهم برای راه اندازی فرهنگسرای کهنه سربازان دفاع مقدس را نخستین خواسته هیات کهنه سربازان برشمرد و افزود: آسایش و امنیت امروز را مدیون رشادت های این کهنه سربازان هستیم لذا وظیفه داریم با تکریم این افراد و تعامل بیشتر، تجربیات گذشته و مفید آن ها را به جوانان و نوجوانان امروز منتقل کنیم تا این افراد به دست فراموشی سپرده نشوند.

بداقی با درخواست توجه دولت به کهنه سربازان، تصریح کرد: این درخواست از دولت به معنای سهم خواهی نیست، تنها دغدغه ما ادبیات دفاع مقدس و سربازان جنگ است، اگر دو ستون را در جنگ تحمیلی در نظر بگیریم یکی از آنها سربازان هستند که بیشتر آنها در ارتش خدمت می کردند.

رسیدگی به مشکلات و پیگیری امور مربوط به کهنه سربازان و تقویت ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس از جمله اهداف هیات کهنه سربازان است که بداقی به آن ها اشاره کرد.

نویسنده کتاب «پدربزرگ» از برگزاری سه نشست صمیمی کهنه سربازان با مسئولان و مقامات لشگری و کشوری خبر داد و گفت: برای نخستین بار تندیس کهنه سرباز از سوی هیات کهنه سربازان به فرماندهان نظامی اهدا شد.

به گفته بداقی، با تشکیل یک انجمن مخصوص کهنه سربازان مردم بیش از گذشته با خدمات این قشر ایثارگر در دوران جنگ تحمیلی آشنا می شوند هر چند هدف تفکیک نیروها از یکدیگر نیست بلکه برجسته کردن نقشی است که این نیرو مانند سایر نیروهای حاضر در دوران دفاع مقدس داشتند.

وی که خود از کهنه سربازان جنگ است، تاکید کرد: ادبیات دفاع مقدس قادر است بزرگترین رمان های جهان نظیر ˈجنگ و صلح ˈ را تحت تاثیر قرار دهد زیرا خرید یک کتاب در حوزه مقاومت توسط تعداد زیادی از مردم می تواند به کار آفرینی منجر شود.

بداقی همچنین توافق در ژنو را باعث شادی ملت ایران دانست و گفت: هیات کهنه سربازان از اینکه رییس جمهور توانست ایران را به حق مسلم خود برساند بسیار خوشحال هستند و بر خود می بالد که در ستاد انتخاباتی دکتر روحانی فعالیت داشتند.

کد خبر 241544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز