همشهری آنلاین: رییس‌جمهور که امروز برای ارائه لایحه بودجه به مجلس رفته بود در بخشی از گزارش خود اظهار کرد: من امیدوارم با کنار رفتن ارز، طلا و مسکن از سفته‌بازی، منجر به تقویت نهادهای مالی که در راس‌ آنها بانک و بازار سرمایه شود؛ چرا که تحقق چنین شرایطی می‌تواند به خروج از رکود و ایجاد تحرک در اقتصاد در بعد مالی به طور موثری کمک کند.

بودجه

روحانی وجه دیگر خروج از رکود را ایجاد تحرک در بخش‌های مختلف اقتصادی دانست و ادامه داد: به دنبال تحولات مدیریتی و همچنین نتایج اولیه مذاکرات خارجی در بخش صنعت تحرکات مثبتی به چشم می‌خورد که امیدوارکننده است.

وی با اشاره به تحرکات صورت گرفته در بخش نفت و گاز، خاطرنشان کرد: این تحولات، تحولات قابل توجهی است و نوید خوبی را برای سال آینده می‌دهد. از طرف دیگر نیز رشد مثبت بودجه به قیمت‌های ثابت پس از چند سال رشد منفی، گردشگری، نظام بانکی و خدمات حمل و نقل و بخش خدمات که حدود نیمی از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد، فعال خواهد کرد.

به گزارش ایسنا ، رییس‌جمهور با بیان این‌که یکی از مشکلات ما برای خروج از رکود، بخش مسکن است، اظهار کرد: این بخش ویژگی‌های مهمی دارد که می‌تواند ضمن برآورده کردن یکی از اساسی‌ترین نیازهای خانوارها و به ویژه خانوارهای جوان به عنوان نیروی پیشران بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و خدماتی نیز عمل کند و تحرک‌بخش اقتصاد ما باشد.

روحانی با اشاره به شیوه نادرستی که در طرح مسکن مهر در پیش گرفته شد، تصریح کرد: اثرات تورم‌زای این شیوه به دلیل اتکای کامل به منابع بانک مرکزی باعث شد که بخش قابل توجهی از توان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت یازدهم در بخش مسکن صرف مواجهه با شرایط موجود با این طرح شود.

وی ادامه داد: مسکن مهر از طرفی به میزان صددرصد از منابع بانک مرکزی و پول پرقدرت تامین شده و لذا یکی از موتورهای محرک تشدیدکننده تورم بوده است و از طرف دیگر نیز یک تعهد اجتماعی بزرگ برای دولت به وجود آورده است که چشم امید صدها هزار خانواده را به دنبال خود دارد.

رییس‌جمهور گفت: تلاش ما در سه ماهه گذشته پس از بررسی ابعاد تاسف‌بار این مساله، برگزاری جلسات متعدد میان بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای پیدا کردن راه‌های غیرتورمی تامین مالی مسکن مهر بوده است.

روحانی با تاکید بر این‌که عزم دولت در کاهش تورم است، اظهار کرد: لازم است عموم مردم خوب و عزیزمان به ویژه گروه‌های کم‌درآمد بدانند که عزم دولت در کاهش تورم جزم است و بر این پیمان خود مستحکم ایستاده است.

ادامه دارد

کد خبر 241642
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز