همشهری آنلاین: پایگاه اینترنتی کانادایی دیجیتال ژورنال نوشت: چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا ازهم پیمانان این کشوردرمنطقه خلیج(فارس)خواست تا به بهانه مقابله با موشک های بالستیک ایران، سامانه های دفاع موشکی و تسلیحات بیشتری از آمریکا خریداری کنند.

درخواست چاک هیگل از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای خرید سلاح از آمریکا

به گزارش ایرنا،پایگاه اینترنتی کانادایی دیجیتال ژورنال در مطلبی به قلم کن هنلی افزود: هیگل روز شنبه طی سخنانی در اجلاس گفت وگوی منامه در بحرین گفته است توافق هسته ای برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به معنای این نیست که تهدید امنیتی منطقه به پایان رسیده است.

وی اضافه کرد: این توافق هم چنین این مفهوم را ندارد که شرکت های نظامی و صنعتی باید نگران کاهش فروش تسلیحاتی باشند و آمریکا در کنار نقش ژاندارمی خود در جهان، نقش پیشتازی را در معاملات تسلیحاتی ایفا می کند.

وزیردفاع آمریکا با تاکید بر تعهدات کشورش در زمینه تامین تسلیحاتی این کشورها، افزود: من نیزمانند همه شما تهدیدهایی که این منطقه به صورت روزانه با آن مواجه است، درک می کنم و چنین نگرانی هایی ناشی از اتخاذ رویکردی دیپلماتیک واشنگتن در قبال پیچیده ترین مسائل منطقه از جمله درگیری در سوریه است.

هیگل با بیان این که توان نظامی کلید موفقیت روش دیپلماسی را تشکیل می دهد، گفت: ما می دانیم که دیپلماسی در خلا عمل نمی کند و موفقیت ما هم چنان به قدرت نظامی ما و اعتبار وعده هایمان به هم پیمانان و شرکایمان در خاورمیانه وابسته است.

حسین موسویاندیپلمات ومذاکره کننده سابق ایران و محقق دانشکده امورعمومی و بین الملل وودرو ویلسون دانشگاه پرینستون که در این نشست حضور داشت، تلاش کرد با طرح پرسشی هیگل را به چالش بکشد.

موسویان پرسید: چرا شما حتی یک کلمه هم به اسرائیل به عنوان تهدید کننده اصلی منطقه به دلیل برخورداری ازبمب هسته ای اشاره نکردید؟ شما فکر می کنید که اسرائیل قطعنامه های سازمان ملل را نقض نکرده است؟

هیگل ازپاسخ به این پرسش موسویان خودداری کرد اما به منظور تاکید دوباره بر تعهدات آمریکا درقبال رهبران خلیج فارس به وجود نیروهای نظامی آمریکا ازجمله بیش از35هزار نیروی زمینی، دریایی وهوایی در اطراف منطقه خلیج فارس اشاره کرد که شامل 10هزار سرباز، جت های جنگنده و سامانه های پیشرفته تجسسی و اطلاعاتی می شود.

به نوشته دیجیتال ژورنال، تلاش هیگل برای فروش تسلیحات به کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس)، این کشورها را از تسلیحاتی مانند سامانه های دفاعی هشدار پیش از موعد، حس گرها و رادارها بهره مند و درعین حال به شرکت های تامین کننده تسلیحات نظامی آمریکا وابسته خواهد کرد.

هیگل در دیدار ازبحرین با حمد بن آل خلیفه پادشاه این کشور دیدار اما از ملاقات با مخالفان این حکومت خودداری کرد.

آمریکا با نادیده گرفتن تداوم سرکوب مخالفان در بحرین به محکومیت لفظی نه چندان شدید حکومت این کشور بسنده کرده است.

خالد المرزوق ازمقامات ارشد اپوزیسیون بحرین و عضو گروه سیاسی الوفاق در این زمینه گفت: دولت بحرین با مصونیت کامل به سرکوب مخالفان ادامه می دهد. واشنگتن باید به جای ارتباط با مقامات حاکم با مردم بحرین در تماس باشد و با ارسال پیام روشنی به مقامات این کشور از آنها بخواهد به سمت جامعه و نظام حکومتی منسجم و جامع حرکت کنند.

کد خبر 241718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز