گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: تسهیل برخی مقررات تجاری، ثبات نسبی نرخ ارز، افزایش عرضه و تغییر نگرش مشتریان به خرید کالاهای لوکس و مصرفی زمینه کاهش قیمت برخی محصولات صنعتی را فراهم کرده است.

کاهش شدیدتقاضا، آرامش بازار و زمزمه‌های افزایش عرضه کالاهای دیجیتال و لوازم صوتی و تصویری موجب شده تا طی چند هفته اخیر روند نزولی قیمت لپ‌تاپ، نوت‌بوک و گوشی تلفن همراه و انواع تلویزیون شتاب بیشتری به‌خود گیرد. بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع لوازم صوتی، تصویری، لپ‌تاپ، نوت‌بوک، تبلت و گوشی تلفن همراه در بازار بیانگر آن است که حتی کاهش 10تا 15درصدی قیمت برخی محصولات صنعتی طی 2هفته اخیر نیز قادر نبوده تا زمینه افزایش خرید و فروش و رونق دوباره بازار را فراهم سازد و مشتریان همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت بوده و اغلب فعالان بازار از رکود حاکم بر بازار با عنوان «نبود مشتری» و«بی‌رونقی کسب و کار» یاد می‌کنند. در بازار لوازم خانگی نیز با شکست مقاومت‌ها در برابر کاهش قیمت‌ها فعالان صنفی از سیر نزولی قیمت‌ها خبر می‌دهند.

ارزانی حرف نخست لپ‌تاپ و گوشی

بازار لپ‌تاپ، نوت‌بوک، تبلت و گوشی تلفن همراه بیشترین تأثیر را از ثبات نسبی نرخ ارز و تغییر الگوی مصرف مشتریان طی یک‌ماه گذشته پذیرفته و فعالان بازار از کاهش15تا 25درصدی قیمت این محصولات خبر می‌دهند.با توجه به وابستگی شدید قیمت فروش این کالاها به نرخ ارز، اکنون نبود تقاضا در بازار موجب شده تا نه‌تنها زمینه گرانفروشی برخی فروشندگان با استناد به افزایش نرخ ارز از بین برود بلکه رقابت فروشندگان برای جلب مشتری بیشتر از طریق ارائه تخفیف‌های بیشتر افزایش یافته است. این رقابت علاوه بر تندشدن شیب شکست قیمت‌ها، سبب شده تا مشتریان نیز در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها مانده و رکود بازار تشدید شود.

بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع محصولات دیجیتال در بازار بیانگر کاهش 100هزار تومانی قیمت‌ها طی یک هفته گذشته در محصولاتی است که حدود 3میلیون تومان قیمت داشته است. این رویه موجب شده تا قیمت انواع لپ‌تاپ، نوت‌بوک و تبلت طی یک‌ماه گذشته کاهش 50تا بیش از 200هزار تومانی را تجربه کند. در بازار گوشی تلفن همراه نیز آهنگ کاهش قیمت‌ها تندتر شده است. گرچه کاهش قیمت در انواع گوشی‌ها از 20تا بیش از 150هزار تومان متفاوت بوده اما در هفته گذشته گوشی‌های 500هزار تا یک میلیون تومانی، کاهش قیمت بیشتری را تجربه کرده و اختلاف قیمت گوشی در فروشگاه‌های سطح شهر نیز بیشتر شده است.

کاهش قیمت‌ها در صوتی‌تصویری‌ها

سیر نزولی قیمت‌ها در بازار لوازم صوتی و تصویری نیز تشدید شده و دست اندرکاران از آرامش و شکست قیمت‌ها به‌دلیل تغییر نگرش مشتریان و فروشندگان این محصولات خبر می‌دهند. کاهش 300تا 500هزار تومانی قیمت انواع تلویزیون‌ و رکود حاکم بر بازار محصولات صوتی طی یک‌ماهه اخیر موجب شده است تا اکنون مشتریان عجله‌ای برای خرید این محصولات از خود نشان ندهند. نکته‌ای که رئیس اتحادیه صوتی، تصویری و تلفن همراه از آن به‌عنوان خوش‌بینی بازار، نبود شتاب در خرید و خودداری فروشندگان از نگهداری این کالاها یادکرده و با استناد به ثبات حاکم بر بازار بر روند نزولی قیمت‌ها تأکید می‌کند.

کاهش شدید تقاضا به‌علت افت قدرت خرید مردم و احتمال افزایش عرضه محصولات جدید با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در تولید لوازم صوتی و تصویری از دیگر مسائلی است که به‌گفته ابراهیم درستی در شکست قیمت این محصولات دخیل بوده است.

کد خبر 241917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز