همشهری آنلاین: یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مسائل مطرح شده در جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه مجلس گفت: کلیات بودجه در بخش‌های مصارف و منابع، مالیات‌ها و فروش یک میلیون بشکه نفت، شناسایی فراریان مالیاتی، انتشار اوراق مشارکت، اتمام پروژه‌های عمرانی و رفع بی‌عدالتی در پرداخت یارانه‌ها و نرخ هر بشکه نفت و و نرخ دلار در لایحه بودجه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جلیل جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا افزود: کلیات بودجه در بخش مصارف و منابع لایحه بودجه سال 93 توسط معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی به تفصیل توضیح داده شد.

وی افزود: منابع درآمدی دولت در سه حوزه مالیات‌ها، درآمدهای نفتی و گازی و انتشار اوراق بهادار و اوراق مشارکت توزیع شده است.

وی محور درآمدهای دولت در لایحه‌ بودجه 93 را بر اساس توضیحات نوبخت، درآمدهای مالیاتی عنوان کرد و افزود: درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 93 ، 2/3 دهم درصد رشد داشته است. علت رشد هم شناسایی فراریان مالیاتی و مربیان جدید مالیاتی است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در این جلسه تاکید شد: اعتبارات لازم برای شناسایی بیشتر و دقیق‌تر مودیانی که تاکنون از پرداخت مالیات به طرق و شیوه‌های مختلف فرار کرده‌اند اختصاص یابد.بدین ترتیب امید می‌رود در سال آینده افراد حقیقی و حقوقی که تاکنون مالیات نداده‌اند شناسایی و حقوق دولتی از آنان دریافت خواهد شد.

وی فروش نفت،‌ فرآوردهای نفتی و میعانات گازی را دومین منبع درآمدی دولت برشمرد و افزود: در لایحه‌ بودجه سال آینده فروش یک میلیون بشکه نفت در روز به نرخ هر بشکه صد دلار پیش بینی شده است. همچنین فروش 300 هزار بشکه میعانات گازی در سال 1393 پیش بینی شده است.

وی از دریافت عوارض توسط دولت از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها سخن گفت و افزود:‌اقدام جدیدی که دولت یازدهم در لایحه بودجه سال آینده در پیش خواهد گرفت دریافت 18 و نیم دلار به ازاء هر بشکه نفت یا میعانات گازی که تحویل شده به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌هاست. این اقدام برای اولین بار در لایحه‌ بودجه سال آینده توسط دولت انجام می‌شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به درخواست معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور از نمایندگان مجلس برای افزایش ندادن منابع درآمدی ناشی از اوراق بهادار و اوراق مشارکت گفت: لایحه‌ بودجه سال 1393 چاپ و فروش 22 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار و اوراق مشارکت را پیش بینی کرده است.البته آقای نوبخت با اشاره به عملکرد ردیف درآمدی این اوراق در بودجه سال 1392 خواستار افزایش نیافتن این مبلغ شده است.

وی افزود: البته پیمانکاران به دلیل طولانی شدن دریافت مطالبات‌شان از دولت چاره‌ای جز دریافت اوراق بهادار یا اوراق مشارکت ندارند.بدین ترتیب می‌توان پیمانکاران طرف قرار داد با دستگاه‌های اجرایی را تنها خریداران بالقوه این اوراق در نظر داشت.

وی افزود: علت عدم استقبال مردم از اوراق مشارکت سود 20 درصدی این اوراق است که نسبت به سود بازار و حتی سود بانک‌ها پایین‌تر است.

جعفری بودجه‌ عمومی دولت را کاهشی دانست و ا فزود: بودجه‌ عمومی دولت 195 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است اما با توجه به استدلال معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور این عدد که نسبت به اصلاحیه بودجه 1392 ، 20 هزار میلیارد تومان افزایش دارد متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته است؛ بنابراین با توجه به این استدلال بودجه عمومی دولت کاهشی و انقضباظی و منضبط شده است.

وی در بخش دیگری از توضیحاتش رویکرد دولت را اتمام پروژه‌های عمرانی با بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی در سال آینده را مورد اشاره قرار داد و افزود:‌ نظر آقای نوبخت این بود که پروژه‌های عمرانی بر اساس درصد پیشرفت، تقسیم بندی شوند و پروژه‌هایی که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند به نحوی بودجه به آن‌ها اختصاص یابد که در سال آینده به اتمام برسد.تعداد این پروژه‌ها حدود 245 پروژه اعلام شد.

وی تصریح کرد: البته به پروژه‌های با پیشرفت 20 تا 80 درصد و پروژه‌های کمتر از 20 درصد نیز به تناسب پیشرفت کار، بودجه اختصاص داده شده است.به طور مثال اگر پروژه‌ای 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد حدود 70 درصد بودجه آن نسبت به بودجه‌ای که در سال گذشته به همان پروژه‌ اختصاص یافته بود کسر شده است.

این عضو کمیسیون انرژی با اشاره به مباحث مطرح شده در بحث هدفمندی یارانه گفت: هدفمندسازی یارانه‌ها و نحوه‌ اجرای آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در این جلسه بر پرداخت یکنواخت یارانه‌های نقدی به افراد غنی و فقیر بحث شد و این عمل را عامل بی‌عدالتی توصیف شد.

وی با اشاره به بخشی از سخنان رییس کمیسیون برنامه و بودجه در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: آقای مصباحی مقدم نیز درباره‌ عدد و رقم فروش هر بشکه نفت صحبت کرد.پیشنهاد ایشان کاهش 5 درصدی هر بشکه نفت و مبنا قرار گرفتن آن در لایحه بودجه 93 بود.

وی افزود: همچنین نرخ تبدیل دلار یا ریال در لایحه بودجه 2650 تومان پیش بینی شده است که این نرخ میانگین نرخ 2500 تومانی ارز فروخته شده در بانک مرکزی و ارز 2900 تومانی فروخته شده در بازار آزاد است.

جعفری تاکید کرد:‌با تمهیداتی که دولت در لایحه بودجه اندیشیده است نرخ ارز در سال آینده یکسان خواهد شد.

 

کد خبر 241990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز