همشهری آنلاین: سی و چهارمین دوره اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس روز سه شنبه در کویت به ریاست شیخ صباح احمد جابر الصباح امیر این کشور آغاز شد .

اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در کویت آغاز شد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کویت، رهبران شش کشور عضو این شورا یعنی کویت، عربستان، امارات ، بحرین، قطر و عمان مسائل مورد اهتمام مشترک خود در زمینه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی را مورد بحث و گفتو گو قرار دادند.

پیش بینی می شود سران شورا مسائل حیاتی همچون حقوق بشر، محیط زیست، آموزش و پرورش، مبارزه با بیمارهای مسری، مسائل فرهنگی و رسانه ای را مورد بررسی قرار دادند.

گزارش دبیرخانه این شورا نشان می دهد که سطح مبادلات تجاری میان اعضای شورا از 6 میلیارد دلار در سال 1984 به 88 میلیارد دلار در سال 2012 افزایش یافت .

 اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر موضع تکراری کشورهای عضو شورا در خصوص جزایر ایرانی خلیج فارس را تکرار کرد.

بر اساس این گزارش، اجلاس همچنین مسائل مهم منطقه و در مقدمه آنها بحران سوریه ، موضوع تشکیل کنفرانس ژنو 2 جهت دستیابی به راه حل سیاسی به منظور خاتمه دادن به جنگ و خونریزی در سوریه را مورد بحث قرارداد.

خبرگزاری کویت افزود: اجلاس همچنین تحولات اخیر پرونده هسته ای ایران و توافقنامه ژنو میان ایران و گروه 5+1 و احتمال دستیابی به یک راه حل فراگیر که بتواند کشورهای شورای همکاری را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران مطمئن نماید، را مورد گفتگو قرار داد .

اجلاس همچنین نحوه اجرای طرح خلیج فارس در ارتباط با یمن از جمله گفت و گوی آشتی ملی جاری در میان جریانهای مختلف این کشور مورد تحلیل و بررسی قرار داد .

خالد جارالله کفیل وزارت خارجه کویت در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری این کشور ابراز داشت: بیانیه پایانی سی و چهارمین دوره اجلاس سران این شورا در کویت رویکرد مثبتی درباره روابط با ایران در پیش گرفت و از توافق مقدماتی امضاشده میان ایران و گروه 5+1 استقبال به عمل آورد.

به گفته جارالله در این اجلاس تصمیمات متعددی در راستای تقویت روند همکاری میان کشورهای عضو شورا و تحکیم بخشیدن به منافع آنان اتخاذ گردید .

جارالله افزود: این بیانیه در بردارنده چند بند سیاسی است که روابط با ایران ، توافقنامه هسته ای ایران و غرب و اوضاع سوریه و مصر و روند صلح خاورمیانه مهمترین آنها را تشکیل می دهند .

وی اظهار داشت: بیانیه بر لزوم تحقق یافتن خواسته های ملت مصر و حفظ امنیت و ثبات در این کشور و ایستادگی کشورهای عضو شورا در کنار این کشور تاکید کرده است .

به گفته جارالله، در این بیانیه همچنین تاکید شده است که صلح عادلانه تنها با عقب نشینی کامل اسراییل از سرزمینهای عربی اشغال شده در سال 1967 و برپایی کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بخش شرقی بیت المقدس بر اساس قطعنامه های سازمان ملل و طرح صلح اعراب تحقق خواهد یافت .

جارالله در زمینه مسائل نظامی نیز گفت: بر اساس تصمیمات گرفته شده در اجلاس کویت ستاد فرماندهی نظامی مشترک میان کشورهای عضو شورا و مرکز علمی تحقیقات راهبردی و امنیتی خلیج فارس و دستگاه پلیس خلیج فارس کشورهای عضو شورا ˈ اینترپل خلیج فارسˈ تشکیل خواهد شد.

اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس روز چهارشنبه به کار خود پایان می دهد.

کد خبر 242048
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز