گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: سازمان تأمین اجتماعی موظف است خدمات درمانی کامل را به‌صورت رایگان در اختیار بیمه‌‌شدگانش قرار دهد، اما انجام این کار در سال‌های گذشته با بی‌توجهی روبه‌روشد و بیمه‌شدگان ناچار شدند هزینه‌های سرسام‌آوری برای درمانشان بپردازند.

مدیرعامل جدید این سازمان در نخستین نشست خبری‌اش وعده داد که با اجرای طرح نظام ارجاع در بیمارستان‌های تامین اجتماعی پذیرش بیماران سرعت می‌گیرد. سید تقی نوربخش تاکید کرد این کار گام نخست برای کاهش پرداخت هزینه درمان از جیب مردم است.

وی که از 3‌ماه پیش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی شده در مورد درمان رایگان گفت: براساس قانون الزام سازمان تأمین اجتماعی می‌بایست تمام نیازهای درمانی بیمه‌شدگانش را به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهد، اگر چه این قانون با بی‌توجهی روبه‌رو شده اما تلاش می‌کنیم تا با ایجاد نظام ارجاع این قانون را به چرخه اجرا بازگردانیم و مشکلات درمانی بیمه‌شدگانمان را تا حدود زیادی برطرف نماییم.

قانون الزام در اردیبهشت سال 69تصویب شده و براساس آن تأمین اجتماعی ملزم است که کلیه خدمات کلینیکی، ‌پاراکلینیکی، بیمارستانی اعم از پزشکی و دندانپزشکی را برای بیمه شدگانش انجام دهد. همچنین تحویل وسایل کمک پزشکی(پروتز و اورتز) مورد نیاز بیمه‌شدگان ازجمله وظایفی است که برعهده این سازمان گذاشته شده است.

یک بیمه شده‌ تأمین اجتماعی درباره‌ این قانون گفت:‌سال‌ها پیش بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی مشکلی به نام هزینه‌ درمان نداشتند چرا که این تمام خدمات مورد نیاز بیمه‌شدگان در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های متعلق به تأمین اجتماعی در دسترس بود، در آن زمان بیمار فقط با رنج بیماری روبه‌رو بود و مشکلات هزینه‌های سرسام‌آور امروزی وجود نداشت، قانون الزام در واقع یک جور محکم‌کاری در این زمینه بود که طی سال‌های بعد از تصویب هم به خوبی از سوی تأمین اجتماعی اجرا شد، اما متأسفانه در حال حاضر هیچ اثری از این قانون وجود ندارد و ما می‌بینیم که بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی برای تأمین درمانشان مشکلات زیادی دارند.

اگر قانون الزام اجرا شود ما به بیمه مکمل درمان نیازی نداریم و حتی بازنشستگان سازمان هم به راحتی می‌توانند خدمات درمانی‌شان را از بیمارستان‌های این سازمان تأمین کنند. در حال حاضر سهم پرداختی هزینه‌های درمان از جیب مردم بیش از 60درصد است یعنی بیمه‌شدگان با وجود اینکه هر‌ماه حق بیمه پرداخت می‌کنند در هنگام بیماری ناچار می‌شوند بیش از 60درصد هزینه‌های درمانی‌شان را هم خودشان پرداخت کنند. نوربخش معتقد است که برای کاهش سهم مردم می‌بایست یک نظام ارجاع بیمار در سازمان تأمین اجتماعی اجرا شود به این ترتیب که بیماران به سرعت در مراکز مورد نیاز مورد پذیرش قرار بگیرند و درصورت لزوم به مراکز تخصصی و یا فوق تخصصی ارجاع شوند و از این طریق راهکاری برای کاهش هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان داشته باشیم. او توضیح داد:

برای اینکه سهم مردم 10درصد کاهش پیدا کند و از 60درصد به 50درصد برسد نیازمند تأمین بودجه 4هزار و 500میلیارد تومان منابع در بخش سلامت هستیم، البته که باید در این زمینه تلاش کنیم تا بتوانیم رضایت مردم را به‌دست بیاوریم. ما برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش اعتبار دفترچه‌های درمان انجام داده‌ایم و سعی می‌کنیم که پرداخت از جیب مردم را هم کاهش بدهیم.

بذل و بخشش مجاز نیست

وی در بخش دیگری از این نشست گفت:‌تمام اموال و دارایی‌های تأمین اجتماعی متعلق به بیمه‌شدگان این سازمان است و ما مجاز نیستیم حتی یک ریال از این منابع را برای غیربیمه‌شدگان‌مان هزینه کنیم. قانونگذاران سازمان تأمین اجتماعی (هیأت امنا و هیأت مدیره) هم هرگز اجازه ندارند که بودجه شمول و غیرشمول سازمان در موردی غیراز‌ بیمه‌شدگان هزینه شود. نوربخش با گفتن این حرف‌ها تأکید کرد که من به‌عنوان یک شهروند آرزو دارم که بتوانم به ایتام، فقرا و نیازمندان کمک کنم اما هرگز نمی‌توانم این نوع بذل و بخشش را از اموالی که متعلق به بیمه‌شدگان است انجام دهم. قوه مقننه‌کشور یک تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی انجام داد و گفته شده که این گزارش به قوه قضاییه فرستاده خواهد شد، تا تمام افرادی که با بذل و بخشش باعث تضییع حقوق بیمه‌‌شدگان تأمین اجتماعی شده‌اند در برابر قانون پاسخگو باشند.

 

کد خبر 242058
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز