سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیپلمات‌های ارشد غربی وارد کیف شدند تا در رویارویی بین دولت ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور و هزاران نفر از تظاهرات‌کنندگان پادرمیانی کنند.

این در حالی است که دوشنبه‌شب، پلیس ضدشورش چادرهای معترضان مورد حمایت غرب را در بیرون ساختمان‌های دولتی در کیف برچید. به گزارش آسوشیتدپرس، پیش از وارد شدن کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ده‌ها نفر از فعالان طرفدار دولت راه ورودی دفتر کمیسیون اروپا را در کیف بسته بودند.

خوزه باروسو رئیس کمیسیون اروپا نیز تلفنی با یانوکوویچ صحبت کرد و ضمن درخواست خویشتنداری، خواستار حل سیاسی بحران جاری شد. این تنها بروکسل نیست که می‌کوشد در حل بحران جاری در اوکراین مشارکت کند. ویکتوریا نولند دستیار وزیر خارجه آمریکا با یانوکوویچ و شماری از رهبران مخالفان دیدار کرد. وی همچنین روز دوشنبه در مسکو نگرانی‌های آمریکا را درباره اوکراین با مقامات روسی در میان گذاشته بود. جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه با یانوکوویچ تلفنی صحبت کرد و نگرانی عمیق خود را از بحران جاری در این کشور به وی منتقل کرد.

از سوی دیگر، دولت اوکراین نیز می‌کوشد با ابتکارهایی جلوی وخامت اوضاع را بگیرد. یانوکوویچ با 3نفر از روسای جمهور سابق یعنی لئونید کراوچوک، لئونید کوچما و ویکتور یوشچنکو در چارچوب میزگرد ملی دیدار و درباره راه‌های چگونگی رفع کردن بحران گفت‌وگو کرد.

اما درگیری میان مخالفان مورد حمایت غرب و نیروهای امنیتی کاهش نیافته است. حزب مخالف سووبودا در بیانیه‌ای اعلام کرد در حمله شبانه پلیس به چادرهای مخالفان، دست‌کم 10نفر از معترضان زخمی شدند. روز دوشنبه، نیروهای امنیتی به دفتر حزب مخالف سرزمین پدری حمله و کامپیوترهای موجود در آن را مصادره کردند. رئیس این حزب خانم یولیا تیموشنکو نخست‌وزیر سابق اوکراین است که در زندان به‌سر می‌برد. روز یکشنبه شماری از معترضان مجسمه لنین را در مرکز کیف پایین کشیدند. یک روز پس از این رخداد، دادستان کل اوکراین به معترضان هشدار داد صبر مقامات را آزمایش نکنند.

در پی این حادثه، مقامات روسیه اعلام کردند اوکراین به این زودی نمی‌تواند به اتحاد گمرکی با روسیه بپیوندد. الکسی یولیوکایف وزیر اقتصاد روسیه گفت که اوکراین فعلاً نمی‌تواند به بلاروس و قزاقستان بپیوندد که پیمان اتحاد گمرکی با روسیه دارند. این در حالی است که سرگئی مارکوف مشاور سیاسی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفته که پوتین معتقد است زمان به نفع وی است و روسیه در نهایت سود خواهد کرد.

اعتراض‌ها در اوکراین از حدود 3هفته پیش و زمانی آغاز شد که یانوکوویچ از امضای قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا خودداری کرد و در عوض کوشید چشم‌انداز پیوستن به اتحاد گمرکی با روسیه را مطرح کند. وی هفته گذشته با پوتین دیدار کرد. معترضان خواستار کناره‌گیری دولت پیش از آغاز مذاکره برای پایان دادن به اعتراض‌ها هستند. رهبران مخالفان مورد حمایت غرب می‌گویند به هدف خود که آوردن یک میلیون نفر به خیابان‌های کیف بود، رسیده‌اند.

دولت شمار معترضان را 100هزار نفر اعلام کرد، اما یک خبرگزاری از حضور 600 هزار نفر در خیابان‌ها خبر داد. اعتراض‌های گسترده و ممتد نه فقط بر عرصه سیاسی که بر عرصه اقتصادی نیز تأثیر گذاشته است. اقتصاد اوکراین اکنون بیش از یک سال است که دچار رکود است و دولت به 10میلیارد دلار نیاز دارد تا بتواند از عهده بازپرداخت بدهی‌های خود برآید. به همین منظور، کیف با صندوق بین‌المللی پول مذاکره کرده است، اما شرایط آن را برای پرداخت وام نپذیرفته و برای دریافت وام به روسیه رو کرده است. آمار بانک مرکزی اوکراین نشان می‌دهد این کشور فقط برای 2‌ماه ارز برای واردات کالا دارد.

کد خبر 242067
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز