همشهری آنلاین: چاک هاگل، رئیس پنتاگون در دوحه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و ژنرال حامد بن علی العطیه، وزیر دفاع این کشور دیدار کرده و بار دیگر توافقنامه دفاعی میان دو کشور را تمدید کرد.

تمدید ۱۰ ساله توافقنامه نظامی آمریکا - قطر

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هاگل همچنین از مرکز عملیات‌های مشترک هوایی بازدید کرد؛ جایی که نیروها بر هواپیماهای جنگی در افغانستان نظارت دارند و ترافیک هوایی در سراسر خاورمیانه را کنترل می‌کنند. در این مرکز کنترل چندین نقشه دیجیتال بر روی صفحه‌های نمایش ترافیک هوایی بر فراز سوریه، خلیج فارس و افغانستان را نشان می‌دهند.

هاگل پس از بازدید از این مرکز به خبرنگاران گفت، آمریکا و متحدانش در مورد برخی از سیاست‌ها در خصوص ایران و سوریه اختلاف نظر دارند، اما در خصوص اهداف اصلی اتفاق‌نظر وجود دارد.

وی گفت: ما ارتباط خود را با متحدانمان در این منطقه قطع نمی‌کنیم. ما در مورد رویکردهایمان اختلاف نظر داریم اما روابط با قطر و دیگر کشورهای خلیج فارس به قدرت خود باقی است.

کارل ووگ، معاون مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: هاگل و العطیه در جریان دیدار خود توافقنامه همکاری دفاعی میان آمریکا و قطر را امضا کرده که منجر به همکاری متقابل میان نیروهای واشنگتن و دوحه از جمله آموزش برای مانور و دیگر فعالیت‌های مشترک به مدت 10 سال می‌شود و امکان دسترسی آمریکا به پایگاه هوایی العدید در خاک قطر را ممکن می‌سازد.

در این بیانیه آمده است: این توافقنامه همکاری دفاعی را تقویت کرده و سندی برای همکاری امنیتی طولانی مدت آمریکا و قطر است. این توافقنامه بر همکاری نزدیک میان آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید می‌کند.

مقام‌های پنتاگون گفتند، هاگل در این سفر به متحدان آمریکا در خلیج فارس اطمینان داد که واشنگتن به حضور نظامی خود در این منطقه بدون توجه به اختلافات موجود ادامه می‌دهد.

هاگل همچنین به امیر قطر در خصوص مساله سوریه نیز گفت: من بار دیگر موضع خودمان را مبنی بر اینکه از مخالفان میانه‌رو در سوریه حمایت می‌کنیم، تکرار می‌کنم و ما همچنان نسبت به وجود تندروها در میان مخالفان نگران هستیم.

کد خبر 242169
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز