همشهری آنلاین: اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ظهر چهارشنبه با قرائت بیانیه پایانی بکار خود پایان داد.

اجلاس سران کشورهای شورای همکاری در کویت پایان یافت

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که در اجلاسی دو روزه در کویت شرکت کرده بودند، در بیانیه پایانی این اجلاس ضمن استقبال از توافق هسته ایران و ˈگروه 1+5 ˈ در ژنو، تاکید کردند که این توافق گامی ابتدایی به سوی توافق همه جانبه و دائمی در خصوص برنامه هسته ای ایران است.

سران شورای همکاری همچنین بر اهمیت اجرای دقیق و کامل توافق ژنو تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

افزون بر این، سران شورا بر اهمیت تقویت روابط همکاری بین کشورهای عضو و ایران بر پایه حسن همجواری و خودداری از دخالت در امور داخلی یکدیگر تاکید کردند.

در بیانیه پایانی اجلاس از تازه ترین مواضع رهبران ایران در قبال کشورهای شورای همکاری استقبال و ابراز امیدواری شده است که این موضعگیری ها همراه با اقدامات عملی، تاثیر و بازتاب مثبتی بر صلح، امنیت و ثبات در منطقه داشته باشد.

سران کشورهای شورای همکاری ضمن حمایت کامل از دولت مصر، خواستار خروج رژیم صهیونیستی از سرزمین های عربی اشغالی در سال 1967 شدند.

سران شورای همکاری همچنین از رییس جمهوری یمن و اجرای طرح شورای همکاری در این کشور ستایش کردند و در خصوص لبنان هم خواستار تسریع در تشکیل دولت جدید این کشور شدند.

آنان در بخش دیگری از بیانیه خود، ضمن محکوم کردن شلیک موشک از داخل خاک عراق به منطقه مرزی با عربستان، اعلام کردند اینگونه اقدامات پیامدهای منفی در امنیت منطقه خواهد داشت.

شورای همکاری از انجام اصلاحات در ساختار شورای امنیت نیز حمایت کرد.

علاوه بر این، در بیانیه سران شورای همکاری اعلام شد که کشورهای عضو اقدام برای اجرای طرح خط آهن مشترک را آغاز کرده اند و اقدامات مقدماتی آن در سال 2014 ادامه می یابد تا در سال 2018 به مرحله بهره برداری برسد.

در زمینه مسایل نظامی، سران شورای همکاری با تشکیل فرماندهی نظامی یکپارچه کشورهای عضو شورا موافقت کردند. رهبران شورای همکاری همچنین با تاسیس آکادمی مطالعات راهبردی و امنیتی مشترک و تاسیس نیروی پلیس کشورهای شورا، موافقت کردند.

سران شورای همکاری خلیج فارس، عبداللطیف الزیانی را بار دیگر برای مدت سه سال به عنوان دبیر کل شورای همکاری معرفی کردند.

اجلاس سال آینده سران شورای همکاری در کشور قطر برگزار خواهد شد.

کد خبر 242177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز