همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حرف‌هایی که بعضی مسوولان آمریکایی راجع به مسائل هسته‌ای می‌زنند، زیاده سخن گویی است، ما یک توافقی در ژنو کردیم، آنها اگر جرات دارند زیر این توافق بزنند تا ببیند ما چه می‌کنیم، بالاخره شما یک حرفی زدید و تعهداتی دادید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حرف‌هایی که بعضی مسوولان آمریکایی راجع به مسائل هسته‌ای می‌زنند، زیاده سخن گویی است، ما یک توافقی در ژنو کردیم، آنها اگر جرات دارند زیر این توافق بزنند تا ببیند ما چه می‌کنیم، بالاخره شما یک حرفی زدید و تعهداتی دادید.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی در اجلاس دبیران استانها و شهرستانهای حزب موتلفه که صبح امروز در موسسه فرهنگی این حزب برگزار شد حزب موتلفه را یک حزب مستقل و پایدار نامید و گفت: موتلفه اسلامی در فراز و فرودهای سیاسی منهج مشخصی را برای خودش ترسیم کرده و حرکتش ریشه ای است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم جبیب الله عسگراولادی ادامه داد: آقای عسگری اولادی از سیاستمداران برجسته کشور بود که به این سادگی بعید است خلا وجود ایشان پر شود چرا که وی بیش از نیم قرن در ساحت سیاست نقش موثر داشت و به این جهت بر همه ما واجب است که نسبت به این سیاستمدار برجسته قدرشناس باشیم و راه او را بهتر بشناسیم.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه عسگراولادی در عرصه سیاست رفتار حکیمانه و سنجیده ای داشت گفت: عسگراولادی رفتارش طوفانزا نبود سیاستمداری ریشه دار بود که سلوکش با سیاستمداران بادکنکی تفاوت داشت.

وی تصریح کرد: سیاستمدار بادکنکی تا فضا را طوفانی نکند نمی تواند خودش را نشان دهد. اما سیاستمدار ریشه دار فضا را آرام می کند.

لاریجانی با بیان اینکه سیاستمدار بادکنکی زمانی که غبارها از بین رفت خود نیز از بین می رود گفت: سیاستمدار بادکنکی تنها در شرایطی که فضا غبارآلود باشد می تواند عرض اندام کند و مانند بادکنکی است که در صورتی که باد بیاید به هوا می رود. اما سیاستمدار ریشه ای رفتارش حکمت آمیز است.

وی افزود: البته گاهی اوقات سیاستمداران ریشه ای نیز تحت تاثیر فضای سیاستمداران بادکنکی قرار می گیرند و وقتی فضا غبارآلود شد تحت تاثیر شرایط قرار می گیرند.

رییس مجلس با بیان اینکه عسگراولادی در ادوار مختلف پس از انقلاب رفتار مشفقانه و دردمندانه داشته است گفت: در سال‌های اخیر هم ما سلوک ایشان را دیدیم و این نشان می‌دهد سیاستمدار ریشه دار نگاهش از جنس دیگری است و ایشان همیشه شرایط را تغییر می داد و حامل شرایط نبود.

وی در ادامه مقایسه رفتار عسگراولادی با سیاستمداران بادکنکی گفت: خیلی افراد با جو زندگی می کنند و کاری به حق و حقیقت آن ندارند و آرمان‌ها را توجیه می‌کنند اما مرحوم عسگراولادی شرایط را تغییر می داد.

وی با بیان اینکه سیاستمداری که نتواند شرایط را تغییر دهد سیاستمدار نیست و تابع است گفت: خیلی از سیاستمداران شرایط تغییر را ندارند. مرحوم عسگراولادی واقع گرایی را به سمت مرحله متعالی تر می کشاند و در طول انقلاب تحت شرایط فشار قرار نگرفت و همواره تلاش می کرد شرایط را عوض کند.

لاریجانی با بیان اینکه افرادی مانند عسگراولادی از نفت برای کشور پرارزش تر هستند گفت: اگر یک سیاستمداری سرمایه کشور باشد کشور را بدون نفت هم اداره می کند و ایشان رجل سیاسی بود که کاملا مسلکش هدفدار و گام‌هایش راسخ بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به وصیت عسگراولادی ادامه داد: انسان مسلکی اول رابطه اش را با خدا تنظیم می کند و مرحوم عسگراولادی نیز چنین انسانی بود وصیت نامه عسگراولادی کم تاثیر نگذاشته است و ما افتخار می کنیم که چنین شخصیتهایی در نظام جمهوری اسلامی داشته ایم.

وی با بیان اینکه عسگراولادی هیچ گاه برای گرفتن پستی تلاش نکرده است گفت: او همواره دردمندانه حرف می‌زد و هدفدار بود.

لاریجانی در توصیه به حزب موتلفه گفت: من درخواست می کنم که مکاتبات آقای عسگراولادی که نشاندهنده اصالت دینی این شخص بزرگوار است را گردآوری کنید.

رئیس مجلس افزود: مکاتبات ایشان بسیار اخلاق مدار است چه در 2 خرداد و چه مکاتبات اخیرش. وی در اظهار نظر کردن شجاع بود و هرگز برای اینکه دیگران برایش فریاد بزنند حرف نمی زد.

لاریجانی ادامه داد: عسگراولادی گاهی احساس می کرد باید خودش را هزینه کند و هیچ هراسی از این موضوع نداشت و مکاتبات ایشان باید مدون شود چرا که یک عمر تجربه در کار ایشان نهفته است.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به شرایط امروز ایران گفت: در شرایط بین المللی گاهی دنبال این هستند که برخی از نکات مثبت کشور را نادیده بگیرند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در این 34 سال ملت ایران را سرافراز کرده است گفت: در عمر پر برکت انقلاب اسلامی یک ظرفیت بزرگ ایجاد شده که قطعا بدون کاستی نیست اما در مجموع که نگاه می کنید شعاع کشورمان از نظر بین المللی و منطقه‌ای خیلی رو به جلو رفته است.

لاریجانی تصریح کرد: ما در گذشته و قبل از انقلاب کشور مطرحی نبودیم و به جز چند شهر آباد و چند دانشگاه بسیار محدود و یک نظام دیکتاتوری چیز دیگری نداشتیم اما در این سالها شرایط بسیار تغییر کرده است و ایران از نظر ژئوپولتیک بسیار موقعیت برجسته ای یافته است.

وی با بیان اینکه اگر بعضی از پیوندهای مردمی در ایران نبود نمی توانستیم به چنین ظرفیتهایی دست یابیم گفت: این پیوندهای مردمی نشانه ریشه دار بودن حکومت نظام جمهوری اسلامی است.

رئیس مجلس با اشاره به پیشرفتهای علمی ایران در سال‌های اخیر گفت: در زمینه دفاعی و هوا و فضا نیز ایران رشد زیادی داشته است و در این نباید هیچ تردیدی داشته باشیم. چرا که کشورهای اطراف ما نیز همین مقدار پیشرفتی کشور ایران داشته است نداشته‌اند و این مشخص می کند در این چند سال هدایت درستی صورت گرفته است.

لاریجانی تاکید کرد: غالب مسائل استراتژیک که توان کشور را ما را بالا برده است با هدایت رهبر معظم انقلاب بوده است و این از نعمتهایی است که ساختار حکومت جمهوری اسلامی دارد.

وی پیشرفتهای دفاعی را یکی دیگر از آوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران نام برد و گفت: لزومی ندارد که پیشرفتهای نظامی ما به خاطر نگرانی دیگران پوشیده شود و ما برای رفع نگرانی دیگران آورده‌های خود را کم ببینیم.

عضو شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه ایران قدرت موشکی منطقه است گفت: همه این را می‌دانند و ما خود باید به آن اذعان داشته باشیم و این موضوعی نیست که قابل کتمان باشد هر کشوری که می خواهد استقلال خود را حفظ کند باید توان بازدارندگی داشته باشد. البته ما سلاحهای هسته‌ای را بازدارنده نمی‌دانیم اما بالا بودن توان دفاعی را مشروع می‌دانیم.

لاریجانی تاکید کرد: ایران توانسته روی پای خود بایستد و نیروی دفاعی ورزیده‌ای دارد که این توان دفاعی با مانور ورزیده نشده است بلکه ما جنگ کرده‌ایم.

وی در توصیه به دولت گفت: دولت جدید باید از این ظرفیت‌ها صیانت کند و با بهره گیری از این ظرفیت‌های اقتصاد کشور رو به جلو ببرد.

لاریجانی با بیان اینکه نیروهای دفاعی ما یک نیروی دفاعی ورزیده است، گفت: کشورهای عربی در زمان جنگ عراق با ایران خیلی فضاحت کردند و 100 میلیارد دلار به عراق کمک کردند و تنها دو یا چند کشور از عراق حمایت نمی‌کردند باید بدانیم ایران در این شرایط دفاع کرد بنابر این ما نیروی کارآزموده‌ای داریم، هم از نظر امکانات و هم از نظر نیروی شخصی.

رئیس مجلس ادامه داد: از نظر توانمندی اقتصادی نیز باید بدانیم کارهای زیربنایی خوبی در کشور ما انجام شده البته در چند سال گذشته اشتباهی مرتکب شدیم و به نظرم فرمان اقتصاد درست عمل کرد ولی ایران بالقوه دارای استعداد خوبی است، اگر دولت جدید به این ظرفیت‌ها توجه کند، خیلی می‌تواند ظرفیت اقتصاد کشور را پیش ببرد باید بدانیم پایه‌های خوبی گذاشته شده است.

وی با اشاره به ظرفیت ایران در مسائل منطقه‌ای تصریح کرد: ما این موضوع را نمی‌توانیم پنهان کنیم، الهام بخشی انقلاب اسلامی در منطقه تاثیر گذاشته و ما به آن افتخار می‌کنیم، ما از اینکه حزب‌الله لبنان یک نیروی مقاومی است که توانست کمر رژیم صهیونیستی را بشکند؛ خوشحالیم و به آن افتخار می‌کنیم و حتما به حزب‌الله کمک می‌کنیم چون یک ظرفیت منطقه‌ای است.

لاریجانی ادامه داد: حزب‌الله برای اسلام و همه کشورهای عربی منطقه آبرو ایجاد کرد، 60 سال رژیم صهیونیستی بر سر این کشورها زد اما آنها نتوانستند کاری انجام دهند ولی یک گروه مجاهد توانست کمر اسرائیل را بشکند.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه جنگ 33 روزه بسیار پندآموز است یادآور شد: نباید این موضوع را دست کم گرفت، آن عربده کشی‌های سیاسی که آن زمان انجام می‌شد، و به لبنان حمله کردند، با این تصور بود که فکر می‌کردند کار را به اتمام رساندند ولی بعد از 3 هفته خودشان در جنگ 33 روزه به التماس افتادند که آتش بس شود؛‌ یکی از رهبران اروپایی آن زمان در سفری که بنده به کشورهای اروپایی داشتم می‌گفت این اولمرت، یک جنازه سیاسی است.

وی بیان داشت: فلسطینی‌ها با کمک جمهوری اسلامی ایران توانستند در جنگ 22 روزه مقاومت کنند و شکست دیگری را بر رژیم صهیونیستی وارد کنند.

لاریجانی در ادامه با اشاره به جنگ سوریه گفت: در جریان همین جنگ ماجراجویانه سوریه، یکی از وزرای خارجه کشورهای منطقه همان اوایل به ایران آمده بود و ما به او توضیح دادیم که سوریه مثل کشورهای دیگر نیست و یک کشور پیشرو در مقاومت است. اما او گفت دو هفته دیگر کار این کشور تمام می‌شود ولی هم اکنون سه سال از آن زمان گذشته بنابراین این افراد با چه رویی می‌خواهند بگویند ما سیاستمداریم؟! آنها شرایط را نشناختند می‌خواستند این سد را از جلوی پای رژیم صهیونیستی بردارند اما نتوانستند.

عضو شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: آمریکا با این اقدام دچار مشکلاتی شد اما جمهوری اسلامی ایران در آن زمان یک حرکت متین و دارای استراتژی روشنی داشت، ما از مردم مظلوم دفاع کردیم و این یک آورده‌ای برای صحنه بین‌المللی داشت، وقتی آمریکا عراق را اشغال کرد، ما مخالفت کردیم و جمهوری اسلامی ایران در آن شرایط ایستادگی کرد و اگر ما ایستادگی نمی کردیم، نه تنها به خودمان لطمه می‌خورد بلکه کل صحنه دچار دیکتاتوری بین‌المللی می شد و آمریکایی‌ها تصور می‌کردند کار تمام شده است.

وی با بیان اینکه در ماجرای جنگ آمریکا با عراق، ایران سایه یک دیکتاتوری بین‌المللی و شرش را از سر همه بشریت کم کرد گفت: این خدمت بزرگ جمهوری اسلامی ایران بود و کسانی که باید بفهمند می‌فهمند. به گفته وی، غربی‌ها متوجه شرایط شده‌اند و می‌دانند بدون جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانند در منطقه کاری انجام دهند و کار را خراب می‌کنند، بنابراین ما چنین ظرفیتی داریم و باید افراد عاقل در سیاست آنها را مدنظر قرار دهند و اشکالات آنها را برطرف کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه بخش مهمی از مشکلات ما مربوط به اقتصاد است،گفت: من در حکمت جمهوری اسلامی ایران در شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی تردید ندارم که راه درست همین است، حرف‌هایی که بعضی مسوولان آمریکایی راجع به مسائل هسته‌ای می‌زنند، زیاده سخن گویی است، ما یک توافقی در ژنو کردیم، آنها اگر جرات دارند زیر این توافق بزنند تا ببیند ما چه می‌کنیم، بالاخره شما یک حرفی زدید و تعهداتی دادید.

لاریجانی افزود:‌ این مسئله انشاءالله حل می‌شود و این طور نیست که تصور کنند می‌توانند ایران را فریب دهند،‌کاملا زیر ذره‌بین ایران هستند و در مرحله بعدی باید درست عمل کنند.

وی با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد به هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: در آن گزارش آمده است تقریبا مجموع بدهی‌های دولت بالغ بر 150 تا 160 هزار میلیارد است باید پرسید این آیا این بدهی‌ها مربوط به تحریم‌هاست؟ اینکه 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ بزنید و 10 هزار میلیارد تومان بودجه داشته باشیم، این عاقلانه است؟ این پروژه‌های عمرانی اگر بخواهد به اتمام برسد، 60 تا 70 سال طول می‌کشد. چه کسی گفت کلنگ بزنید؟ آدم باید لقمه را به اندازه دهنش بردارد.

رییس قوه مقننه همچنین با اشاره به اجرای نادرست قانون هدفمند سازی یارانه‌ها،‌گفت: آیا قانون گفته بود که اینگونه عمل کنند که به تولید کشور لطمه بخورد؟ درست عمل نکردند و تولید کشور لطمه خورد. بسیاری از صنایع داخلی ما اصلا کاری به خارج ندارند، اگر تسهیلات به آنها داده شود، کارشان راه می‌افتد این موارد چه ارتباطی به تحریم‌ها دارد.

لاریجانی تصریح کرد: اولین مسئله‌ای که یک بیمار می‌تواند با استفاده از آن خودش را علاج کند،‌این است که بپذیرد بیمار است. بنابراین ما هم باید درد خودمان را در کشور درست تشخیص دهیم و مشکلات را بپذیریم تا بتوانیم آنها را حل کنیم.

رئیس مجلس اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی را یکی از راههای نجات اقتصاد دانست و گفت: این اصل آیا آن طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند اجرا شد؟ آیا گفته شده بود از دولت بگیریم و به دستگاه‌های دیگر دولتی بدهیم؟ سه نیروگاه را از وزارت نیرو گرفتند و به وزارت دفاع دادند آیا این اجرای اصل 44 است؟ این بخش‌های اقتصادی را هم به جاهای شبه دولتی دادند، آیا مقصود این بود؟

وی با اشاره به سهام عدالت گفت: مثلا مردمی که برگه سهام عدالت دارند احساس مالکیت می‌کنند؟ از این برگه پول بیرون می‌آید؟ آیا این مردم نقشی در اداره آن کارخانه دارند؟ چه زمانی بنا بود که این کشور این گونه اداره شود؟ سیاست‌های اصل 44 که رهبر انقلاب دادند، یک هدف بزرگ داشت یعنی به دنبال مردمی شدن پایه‌های اقتصاد کشور بود آیا واقعا الان مردمی شده است؟ اتفاقا راه نجات کشور هم همین بود که مقام معظم رهبری فرمودند، باید این موارد اصلاح شوند، درد را باید شناخت و درست عمل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت جدید گفته است که می خواهد طبق قانون عمل کند، خاطرنشان کرد: ما دولت را در این راه کمک می کنیم و اگر بد عمل کند نیز آن را نقد خواهیم کرد.

کد خبر 242237
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز