همشهری آنلاین: یک گروه علمی استرالیایی اولین نقشه جهانی از مناطق فرورانش زمین را تهیه کرده است که به دانشمندان کمک می‌کند نقاط وقوع زلزله‌های احتمالی بسیار بزرگ را پیش‌بینی کنند.

تهیه نقشه جهانی نقاط مستعد زلزله‌های بسیار بزرگ

به گزارش مهر، این گروه علمی به ریاست "وتر شلارت" دانشمند زمین‌شناسی دانشگاه موناش راهنمای مناطق فرورانش جهانی را فراهم کرده است که در آن پیش‌بینی می‌شود کدام نقطه قابلیت وقوع زلزله‌های بزرگ را دارد و کدام نقطه از این مسئله مستثنی می‌شود.

این نقشه 9 سال پس از وقوع زلزله و سونامی بزرگ در سوماترا در دسامبر 2004 ارائه شده است. سونامی که این منطقه را به طور کامل تخریب کرد و به مناطق دیگر اطراف اقیانوس هند صدمات بسیاری رساند و بیش از 200 هزار نفر را به کام مرگ کشید.

از آن زمان به بعد دو زلزله بزرگ دیگر در مناطق فرورانش رخ داده است. یک زلزله در فوریه سال 2010 در شیلی و یک زلزله در مارس 2011 در ژاپن، این زلزله‌ها موجب خرابی‌های گسترده و مرگ هزاران نفر از مردم و صدمات میلیارد دلاری شده‌اند.

آخرین زلزله‌های بزرگ روی سطح زمین در مناطق فرورانش رخ داده است.

در زمین‌‌شناسی به منطقه‌‌ای از زمین که دو پوسته از سطح کره زمین به سمت یکدیگر حرکت کرده و یکی از پوسته‌ها به زیر پوسته دیگر می‌لغزد، پهنه فرورانش گفته می‌‌شود. به پدیده لغزیدن یک پوسته به زیر پوسته دیگر هم فرورانش می‌‌گویند. پوسته پایین ‌رونده در گوشه زمین فرو می‌‌رود و ذوب می‌‌شود. فرورانش اغلب باعث پدید آمدن آتشفشان‌های زیاد و زمین ‌لرزه می‌ شود.

شلارت گفت: پرسش اصلی این است که آیا همه قسمت‌های فرورانش موجب ایجاد زلزله‌های بزرگ هستند و یا تنها برخی از آن‌ها از این قابلیت برخوردارند. موضوع دیگر این که اگر تنها تعداد محدودی از آن‌ها این قابلیت را دارند چگونه می‌توانیم آن‌ها را شناسایی کنیم.

شلارت یادآور شد وی و همکارانش از اطلاعات زمین لرزه از سال 1900 و اطلاعات مناطق فرورانش استفاده کردند تا مهم‌ترین ویژگی‌های همه مناطق فرورانش فعال در زمین را مشخص کنند.

کد خبر 242382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز