همشهری آنلاین: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) صبح امروز در نشست خبری به تشریح جدیدترین دستاوردهای نیروهای مسلح در این حوزه پرداخت.

فرزاد اسماعیلی

به گزارش فارس، امیر فرزاد اسماعلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) صبح امروز در نشست خبری به تشریح جدیدترین دستاوردهای نیروهای مسلح در این حوزه پرداخت.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) اظهار داشت: مهر ماه امسال رزمایش بزرگی در منطقه پدافند هوایی شمال، شمال غرب، غرب، جنوب، جنوب غرب و مرکزی داشتیم.

وی افزود: وسعت رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 ، 800 هزار کیلومتر مربع بود و سامانه‌های جدیدی در آن به کار گرفته شد.

اسماعیلی ادامه داد: در این رزمایش تکنیک‌ها و تاکتیک‌های متفاوتی از رزمایش‌های گذشته انجام دادیم و علت رسانه‌ای نشدن آن نیز به دلیل به کارگیری این تاکتیک‌ها به عنوان لایه‌های پنهانی پدافند هوایی کشور بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) تأکید کرد: در این رزمایش 14 هزار نفر نیروی رزمایشی شرکت داشتند که اعم از نیروهای ارتش، پدافند هوایی سپاه و قرارگاه خاتم بود.

وی افزود: این یک رزمایش دو سویه با حضور نیروی هوایی ارتش و نیروی هوایی سپاه بود که این نیروها با پرنده‌های با سرنشین و بدون سرنشین خود طی 5 روز حملات سنگینی را انجام می‌دادند که این حملات متناسب با تهدیدات روز دنیا بود و پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) و پدافند هوایی سپاه با تکنیک‌ها و تاکتیک‌های جدید در وسعت بسیار بالا با آنها مقابله می‌کردند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در روز آخر رزمایش تست گرم موشک‌های میانبرد، کوتاه‌برد و برد بلند را داشتیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دانشگاه این قرارگاه اظهار داشت: 10 شهریور امسال قول دادیم که دانشگاه در سال جاری دانشجو جذب کند و توانستیم با پشتیبانی همه جانبه ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد کل ارتش از اولین روز مهر ماه امسال دانشجوی پدافندی جذب کنیم و در حال حاضر آموزش دانشجویان در طیف‌ها و رسته‌های مورد نیاز در حال انجام است.

وی با اشاره به معرفی رادار آرایه فازی دهم شهریور گفت: این رادار را در تاریخ دهم شهریور ماه امسال نشان دادیم که براحتی می‌تواند ریزپرنده‌ها و پرنده‌های استیلز را کشف می‌کند همچنین قول داده بودیم مکمل آن به سیستم اضافه شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) افزود: لذا رادار بومی آرش با توان بسیار پایین، برد بسیار بالایی را به شبکه پدافند هوایی کشور هدیه می‌کند.

وی تاکید کرد: نگهداری و تعمیرات این رادار بسیار ساده است و تا پایان هفته در یکی از سایتهای کشور مستقر می‌شود.

وی با اشاره به دستور فرمانده معظم کل قوا مبنی بر تغییرات سامانه موشکی S200 اظهار داشت: قول داده بودیم که تا پایان سال این تغییرات شروع شود اما اکنون که سه ماه به پایان سال مانده اعلام می‌کنیم که این سامانه علاوه بر شلیک موشک برد بلند S200 قادر به شلیک سیستم سلاح موشک ضیاد۲ نیز است.

اسماعیلی همچنین تاکید کرد: یعنی در دو برد از سامانه موشکی S200 استفاده می‌کنیم و این یعنی تغییر تکنولوژی.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) همچنین با بیان اینکه سامانه شبکه کنترل فرماندهی پیامبر اعظم مراحل پایانی خود را طی می کند، گفت: 58 تا 90 درصد این پروژه بومی طی شده است.

اسماعیلی اظهار داشت: توسط این سامانه اطلاعات به صورت توزیع شده در سراسر کشور موجود است و فرمانده نبرد از هر نقطه‌ای قادر به مدیریت است. این سامانه قدرت تصمیم‌گیری پدافند هوایی را چندین برابر می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: سامانه توپخانه صافات1 نیز برای مقابله با موشک های کروز مجهز به سیستم الکترواپتیک تولید و مستقر شده است.

وی با بیان اینکه سامانه موشکی مرصاد2 با قابلیت‌های بالا در رزمایش‌ مدفعان آسمان ولایت4 با موشک‌های قبلی تست شد، گفت: دهم شهریور نوید دادیم که موشک‌های بومی شلمچه را با برد و توانمندی بالاتر و متناسب با سامانه مرصاد۲ آزمایش کنیم.

اسماعیلی از نصب و شلیک موفق موشک ارتقایافته شلمچه از روی سامانه مرصاد 2 علیه هدف پهپادی خبر داد و گفت: این آزمایش در ماه گذشته صورت گرفته و مرصاد2 هم اکنون در اقصی نقاط کشور مستقر است.

وی همچنین با اشاره به دستاوردهای پدافند هوایی در حوزه سامانه های دیده بانی گفت: سامانه دیده‌بانی راصد32 که مدنظر مقام معظم رهبری در تقویت دیده‌بانی بود از دهم شهریور سال گذشته تا امروز به تعداد قابل توجه و مکفی به تمام مراکز حساس و هسته‌ای و مداخل ورودی کشور واگذار شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) همچنین درباره بودجه سال آینده این قرارگاه گفت: ما توانمندی و آمادگی رزم خود را بیش از بودجه‌ای که در اختیارمان قرار می‌دهند، بالا می‌بریم.

کد خبر 242413
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز