همشهری‌آنلاین: رهبران ژاپن و ۱۰ کشور اسیای جنوب‌شرقی در چهلمین سال روابط آسه‌ان با ژاپن بر لزوم آزادی هوانوردی تاکید کردند.

ASEANjapan

این نشست با سخنرانی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن روز شنبه 23 آذر  آغاز شد.

چین که این اواخر با اغلب کشورهای منطقه بر سر مالکیت ارض و دریایی و حالا نیز هوایی اختلاف‌نظر دارد برای شرکت در این اجلاس دعوت نشده‌بود.

آبه به سران کشورهای شرق آسیا گفت: ژاپن و کشورهای جنوب شرق آسیا باید روابط سیاسی خود را تقویت کرده و به دنبال ایجاد همکاری در سراسر منطقه طبق قانون باشند.

بنا به گزارش گلوبال‌پست،نخست‌وزیر ژاپن در همان ابتدای آغاز به کار اجلاس آ‌سه‌آن در توکیو گفت: من می‌خواهم فصل تازه‌ای را در روابط ژاپن و آسه‌آن ایجاد کنم و روابط را حتی بیش از آنچه وجود دارد، تقویت کنم. در این اجلاس که با حضور دیگر نخست‌وزیرها و همکاران من برگزار می شود، امیدوارم گفت‌و‌گوهای صادقانه‌ای درباره آینده ژاپن، آسه‌آن و کل منطقه داشته باشیم.

رسانه‌های دولتی چین این‌روزها به‌شدت نسبت به این نشست جبه گرفته‌اند و یکی از آنها روز جمعه نوشت: شینزو آبه می‌خواهد در اجلاس آ سه آن، دوباره بازیِ " چین مقصر است"، به راه بیندازد.

در جلسه‌های آسه‌آن به جز کشورهای عضو، اغلب ژاپن،چین و کره‌جنوبی حضور دارند اما با عنوان این‌که این اجلاس به‌مناسبت چiلمین سال ارتباط آسه‌ان و ژاپن برگزار شده ،همه شرکت‌کنندگان معمول آسه‌آن+3 حضور ندارند.

اسه‌ان نشست‌هایی نیز با حضور هند هم برگزار می‌کند.

کد خبر 242414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز